Hej alle læsere af Become-bloggen! Mit navn er Ida, og jeg har skrevet et blogindlæg omkring webtilgængelighed og SEO.
Jeg sidder som marketingkonsulent hos Become, som er et markedsføringsbureau, der blandt andet arbejder med områder indenfor Google Ads, SEO og Facebook Ads.
Jeg håber du er klar til at læse blogindlægget – fordi her kommer det ?
Webtilgængelighed – Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 – kort fortalt
Det er vigtigt at virksomheders, og organisationers digitale platforme lever op til de gældende regler for tilgængelighed. For at hjemmesidens tilgængelighed er i top, er det vigtigt at hjemmesidens SEO er god.
Hos Become anvender vi forskellige værktøjer, der automatiserer processen for at forbedre webtilgængeligheden for vores kunder, der kan være små og store virksomheder, såvel som NGO’er. På den måde er du sikker på, at du er et skridt nærmere for at overholde Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1.
Gode råd om webtilgængelighed
Webtilgængelighed består af forskellige teknikker og principper, som medvirker til, at alle besøgende får den bedst mulige brugeroplevelse. Men hvorfor er det vigtigt?
Det er essentielt at beskæftige sig med tilgængeligheden på websites, så de er optimeret til personer med funktionsnedsættelse såsom svagtseende og blinde mennesker.
Derudover hjælper det også på at styrke hjemmesidetrafikken til sitet, da Google vægter dette arbejde meget højt.
I arbejdet med tilgængelighed sørger man både for et inkluderende site, der ikke afviser målgrupper, hvilket Google belønner. Igennem arbejdet med tilgængelighed opretter redaktøren også et mere brugervenligt site, da et tilgængeligt site kommer alle brugerne til gode.
Her er 10 gode råd til dine redaktører, når man beskæftiger sig med indhold, som skal være tilgængeligt:
- Bryd teksten op i mindre afsnit. Jo kortere afsnit, jo nemmere er det for forbrugerne at læse dem og danne sig et overblik.
- Brug punktform for at skabe et godt overblik.
- Gør brug af CMS’ets indbyggede overskrifter – og brug disse i flere niveauer. Dette vil have en positiv virkning på, hvor nemt søgemaskiner har ved at finde dine sider. Sørg for at bruge overskrifterne i den rigtige rækkefølge: H1, H2, H3 osv.
- Vær homogen i opbygningen af dine sider – det ser bedre ud og er nemmere at læse.
- Anvend linktekster, hvor det fremhæves, hvad formålet med linket er, og hvor forbrugeren sendes hen. Sørg for at anvende nøgleord i linkteksten og undgå links som “Her” og “Læs mere”. Sørg for, at udarbejde præcise links, som kan skilles fra hinanden.
- Tjek farvekontraster mellem bl.a. ikoner og baggrund, tekst og baggrund eller tekst i knapper. Hvis kontrasten ikke kan måle sig med standarden, kan det blive svært at læse teksten eller forstå, hvor en knap fører hen.
- Farve og form må ikke være en enkeltstående indikator – tilføj gerne en beskrivende tekst til knapper, så det er klart, hvad de skal bruges til.
- Husk at udarbejde alternative tekster (ALT-tekster) til billeder, der ikke er dekorative. Det er vigtigt at beskrive, hvad der er på en graf, hvis der benyttes et billede af en graf, der indeholder information, som ikke fremgår i teksten.
- Undlad at bruge meta-instruktioner som “Se boksen til højre”.
- Hvis der er udarbejdet formularer i teksten, er det essentielt, at der er beskrivelser til alle formularfelter, så de kan læses op.