Brug sommermåderne fornuftigt
Mens forbrugerne og kunderne nyder sommeren på stranden, kan flere virksomheder opleve færre kunder og et fald i omsætningen i løbet af sommermånederne. Måske vil marketingkampagner, som før har vist effekt, pludselig synes at miste deres virkning?
Men hey! Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Derfor har vi samlet 6 tips til, hvordan du:
1) kan holde gang i dine kanaler over sommeren
2) kan bruge sommeren til din fordel.
6 tips til over sommeren
1. Optimering af website og praktisk information
Når man ejer en webshop eller hjemmeside, er det vigtigt at oplyse de rigtige information hen over sommeren. Det gælder mulige længere leveringstid, alternative åbningstiderne eller hvis I helt holder sommerferielukket i en periode.
Husk at opdatere åbningstider på din Google Business Profile . Det kan du gøre her.
2. Opdater dine annoncer
Sommermånederne kan være den perfekte mulighed for at få tid til de opgaver, som måske er blevet lagt lidt til siden tidligere på året. Du kan her bruge tiden på at opdatere og gennemgå dine always-on kampagner på de forskellige SoMe-kanaler og din hjemmeside.
Du kan måske stille dig selv følgende spørgsmål for at sætte tankerne i gang og finde hullerne:
- Hvornår har du sidst faktatjekket jeres annoncer og sikret, at alt var up-to-date?
- Er du tilfreds med, hvordan din virksomhed præsenterer sig selv på markedet lige nu?
- Finder folk, hvad de søger, når de besøger din hjemmeside?
- Har I fået nogle nye USP’er eller budskaber, der ikke er tydelige nok i jeres kommunikation?
- Hvor synlig er din virksomhed blandt målgruppen og hvilke muligheder er der for at nå ud til dine kunder eller øge deres opmærksomhed?
Og det er ikke kun vigtigt at se på tekstindholdet, men også designet af dit marketingmateriale. Det visuelle udtryk spiller en stor rolle for den samlede effekt. Trænger grafikken til et løft? Så kan du altid kontakte Become.
3. Brug de sociale medier i sommerperioden
SoMe-platforme som Instagram, Facebook, Pinterest og andre holder ikke sommerferie. Det er faktisk helt omvendt. Folk over hele verden er især aktive om sommeren, når de deler billeder af ferier, festivaller, bare ben ved swimmingpoolen og pølser på grillen.
Det giver dig rig mulighed for at teste sommerlige emner af, der kan kombineres med det indhold, du gerne vil dele med dine kunder. Kan dit produkt eller ydelse sættes i en sommerkontekst om bruges til annoncering?
Se eksempelvis, hvordan TV2 bruger de 3 solråd – og det gode sommervejr – til at reklamere for Tour de France. Se kampagnevideoen her.
4. Du skal ikke være bange for at eksperimentere
I travle perioder kan det være svært at finde tid til at eksperimentere med din markedsføring. Derfor er sommeren den perfekte periode til at prøve noget nyt.
Det kan give dig muligheden for at opdage en ny kanal og muligheder, som du måske senere hen kan implementere fast i dit markedsføringsstrategi. Har du eksempelvis overvejet om annoncering på Pinterest eller YouTube er noget for dig?
Har du behov for hjælp til at eksekvere på nye tiltag, kan du med fordel kontakte Become.
5. Fortsæt med nyhedsbrevene
Lad være med at stoppe med at sende nyhedsbreve hen over sommeren, bare fordi du tror, at modtagerene ikke læser dem. Du kan med fordel planlægge udsendelse, så de automatisk ryger ud, når du har ferie.
At sende mails er en rigtig god mulighed for at holde kontakten med dine kunder, da mange mennesker aldrig undværer deres mobiler – selv når de er på ferie. (Derfor er det vigtigt at optimere dine nyhedsbreve til visning på mobil.)
Men ja, mange tjekker stadig deres mails, og det kan derfor være en fordel at udsende nogle lette og måske sommerlige nyhedsbreve. Du behøver ikke at opfinde den dybe tallerken hver gang – måske I kan køre en konkurrence, skrive om sommerprodukter eller rabatter?
6. Der kan være strategi i at skrue op, når andre skruer ned
Mange virksomheder reducerer deres marketingbudget hen over sommeren, men du skal ikke undervurdere værdien af målrettet markedsføring i disse måneder. Ved at være aktiv sikrer du, at du hos både eksisterende og potentielle kunder forbliver top-of-mind.
Samtidigt kan du være heldig at annoncepriserne falder, når I er færre om budet.
Det handler om at tænke langsigtet – også selvom salget måske falder i en periode – så er dine marketingaktiviteter stadig værdifulde. Vedvarende og målrettet markedsføring er oftest en god investering.
God sommer fra Become
Ellers er der ikke andet tilbage end at ønske god sommer! Og husk at holde fri – også selvom man altid liiiige kan lave lidt arbejde.
Hos Become står vi klar til at hjælpe dig. Kontakt os her.