Aarhus Handelsgymnasium: Forældre skal uddannes i at vejlede
I 2014 indførte Undervisningsministeriet ændringer på vejledningsområdet. De ændringer betyder, at otte ud af ti folkeskoleelever ikke længere har krav på uddannelsesvejledning, når de skal vælge en videregående uddannelse.
Vejledningen er i stedet overladt til mor og far. Men hvem skal ruste forældrene til at navigere rundt i junglen af uddannelsetilbud?
Det var den problemstilling, som Aarhus Handelsgymnasium kom til os med.
Og det var på baggrund af den problemstilling, at kampagnesitet www.hvemervigtig.dk og et mailflow på syv mails til forældre med uddannelsesparate unge blev lanceret første gang i december 2014.
Mailflowet har til formål at uddanne forældrene til at vejlede deres uddannelsesparate unge, når de skal vælge videregående uddannelse. Det gøres med et miks af artikler om Aarhus Handelsgymnasium, interviews med studerende og forældre til studerende samt information om uddannelsesvalg generelt.
“Compell er en meget værdifuld sparrings- og samarbejdspartner for os. Vi får positiv respons på mailflow-kampagnen fra forældre, og vi kan også mærke effekten. Compell har hele vejen igennem været gode til at vise vejen, holde os opdateret og styre kampagnen i den rigtige retning..” – Mette Birch-Skiffard Nielsen, Aarhus Handelsgymnasium
Kampagnen – sådan fungerer den
Sitet markedsføres gennem målrettede annoncer på Facebook og Google. Via annoncerne videresendes forældrene til kampagnesitet www.hvemervigtig.dk.
Her kan de læse mere om kampagnen og tilmelde sig mailflowet.
Efter tilmelding modtager forældrene en serie af 7 mails – én om dagen i 7 dage – med artikler om Aarhus Handelsgymnasium, interviews med studerende og deres forældre samt information om uddannelsevalg generelt.
7.081
personer besøgte hvemervigtig.dk fra december 2015 til marts 2015.
1.245
personer tilmeldte sig mailflowet via kampagnesitet
755
søgte ind på Aarhus Handelsgymnasium i 2015. Det er det højeste i skolens 150 år lange historie.