Udnyt sommerferien til at SEO optimere – se hvordan du gør!
Har du lidt ekstra tid ved hånden i sommerferien? Brug tiden til at optimere din hjemmeside, så du ranker højere når folk søger på Google. I denne artikel vil vi forsøge, at guide dig til best practise og give dig gode tips til, hvordan du kan SEO optimere din hjemmeside. Vi har valgt at fokusere på de lavt hængende frugter, som kan nås i sommerferien, når der er stille på kontoret.
Læs om vores SEO løsninger og tøv ikke med at kontakte os. Vi vil besvare dine spørgsmål efter bedste evne og snakken er 100 % uforpligtende.
Hvad er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization, der på dansk betyder søgemaskineoptimering. Det er en disciplin, som handler om at lave søgemaskineoptimering af ens hjemmeside, således at man opnår en bedre placering i de organiske søgeresultater i søgemaskinerne såsom Google. Der er en stor forskel mellem, hvor mange der klikker på organiske vs. betalte resultater i Google. Mellem 20-30% klikker på Ads, hvorimod 70-80% klikker på de organiske resultater.
SEO har en stor betydning for din virksomheds synlighed i Google. Det er dermed vigtigt at optimere ens hjemmeside for at kunne klare sig i et felt af konkurrerende hjemmesider i Google’s søgeresultater.
Der er tre grundelementer i SEO som er teknik, links og tekst. Det er vigtigt, at have styr på alle tre dele for at komme frem i søgeresultaterne.
SEO tekst
Kommer du frem på de rigtige keywords?
På Google Search Console kan du gratis finde ord og fraser, som fungerer for dit website. Der er ofte et uudnyttet potentiale, hvis man arbejder bevidst med ordene derfra. Man går ind og kigger på, hvilke ord ens sider bliver fundet på. Derefter skal man tjekke efter om de ord også bliver brugt på ens side eller om det skal skrives ind.
Det er derfor en god ide, at løbende tjekke ens Google Search Console, og se hvilke ord der giver din side trafik.
Hvordan laver man en keywordanalyse?
Formålet med en keywordanalyse er, at få indsigt i søgninger der er relateret til dit specifikke produkt, emne eller service. Viden omkring brugernes søgeadfærd giver indsigter som der kan bruges på både et strategisk, taktisk og operationelt niveau.
Det er betydningsfuldt at holde for øje, at brugere laver forskellige søgninger afhængig af, hvor de er i kunderejsen. Når man laver sin keywordanalyse skal man huske, at undersøge ord tilknyttet til alle de forskellige faser i kunderejsen. Det er oplagt, at man arbejder med ord, hvor konkurrencen er lav, men der er potentiale for trafik.
Du kan bruge mange forskellige værktøjer til din keyword research. Vi anbefaler at man bruger:
- Google Trends (gratis)
- Google Ads Keyword Planner (gratis)
- Ubersuggest (gratis)
- Keywordtool.io
- Ahrefs (størstedelen af SEO-bureauerne bruger denne side)
Opsummeret skal du i en keyword research:
- Finde relaterede search i Google Trends
- Tjekke konkurrerende sites
- Tjekke hvad dine brugere søger efter på din egen søgefunktion på siden
- Bruge AdWords Keyword planner osv.
- Spørg dit netværk – sidemand/kontoret osv. om ord der kunne være relevante
- Stil spørgsmål via Linkedin, Twitter, Facebook og se, hvilke ord som andre bruger
SEO-titler og meta-beskrivelser
Oplever du tit at se … i SEO titler og beskrivelser ligesom på nedenstående billede? Så er det fordi titlerne og beskrivelserne ikke er optimerede. Check dine titler og meta-beskrivelser i SERP-snippet-generator.
SEO titler
Det er vigtigt at optimere sine titler. Ens vigtigste ord skal stå så langt mod venstre som muligt. Titler skal være mellem 50 og 59 tegn, for ellers skærer Google sætningen af med punktummer. Hver af ens sider skal have en unik titel som kan skabe opmærksomhed i et hav at søgeresultater. Man skal dog passe på med tegnsætninger med undtagelserne “-” og “|”. Man kan med fordel opbygge ens titel ved at have:
- Keyword – secondary keyword (benefits) – call to action
- Loan money – quick and easy – get an online loan today!
SEO meta-beskrivelse
Meta-beskrivelser er ikke en direkte ranking faktor i søgemaskiner, men har kæmpe betydning for Click Through Rate (CTR). Man skal derfor ikke lave en lang liste med keywords, da meta-beskrivelsen ikke har direkte indflydelse på ens ranking. En beskrivelse skal fortælle fordelene ved ens produkt samt skabe tillid. Man skal huske, at lave unikke beskrivelser til hver af ens sider og ikke kopiere fra øvrigt indhold. Det er endvidere, betydningsfuldt at undgå generiske termer såsom “denne side vil handle om” eller “velkommen til xxx”. Det er også vigtigt, at have en call to action i slutningen af ens meta-beskrivelse som får brugerne ind på ens side. Man kan opbygge sine metabeskrivelser efter formlen:
- Keyword – safety elements –secondary keyword– call to action
SEO Linkbuilding
Formålet med linkbuilding er, at få bedre ranking i Google søgeresultater. Et link til din hjemmeside viser Google at din side er pålidelig. Hovedformålet er derfor ikke at få trafik, men et link, der dirigerer besøgende til jeres hjemmeside.
Ens linkprofil skal være varieret både i forhold til andre tekster og URL’er. Det er vigtigt, at ens linkprofil er almindelig, da Google med Penguin opdateringen straffer spammy/unaturlige linkprofiler. Links skal derfor komme fra både gode og “dårlige” hjemmesider. Man skal samtidig både have dofollow og nofollow links til ens side. Nofollow er links, som ikke giver din hjemmeside direkte værdi ift. bedre rangering i søgemaskinerne.
Lav indhold som generere links
Der er forskellige måder at få links til ens side. Vi har oplevet, at hvis man laver forskelligt indhold såsom:
- How-to-guides
- Detaljeret FAQs
- Start en blog eller chat fora
- Infographic
- Link bait
- Lav et online værktøj/widget
- Konkurrencer/Quizzer
Intern linkstruktur
Vi har indtil videre primært snakket om links til din side. Nu vil vi kort gennemgå interne links på din egen side. Interne links kan beskrives som vejskilte der viser både dine besøgende og søgemaskinerne strukturen på din hjemmeside. Både brugere og søgemaskiner kan have svært ved at finde indhold, hvis du ikke linker til det. En bruger skal kunne finde dine vigtigste sider ved brug af ganske få kliks. Man kan bruge både breadcrumbs og et HTML-sitemap til at tydeliggøre ens interne linkstruktur.
Teknisk SEO
Teknisk SEO handler om at få domæner, HTML og serviceteknik til at spille sammen, som søgemaskinerne gerne vil have det. Google skal problemfrit kunne finde, crawle, indeksere og forstå dit indhold. Dette gælder for både tekster, videoer, billeder og pdf’er. Der findes mange forskellige værktøjer som kan bruges til teknisk SEO. Til at starte med anbefaler vi, at du tilknytter Google Search Console til din hjemmeside, da man her kan få fejlmeldinger. Værktøjet er gratis og viser, hvordan Google ser din hjemmeside.
301, 302, 404 sider
En side kan henvise til en ny eller også være en fejlside. 301 redirects er et redirect, hvor man videresendes til en ny side. Denne type redirect er et permanent link og viderefører værdien fra en gammel side til en ny. 302 redirects er et midlertidig redirect og fortæller til Google at det ikke er permanent. 404 fejl betyder at siden ikke kan findes. Man skal helst ikke have nogen 404 fejl på ens hjemmeside, da søgemaskiner godt kan gå ind og straffe dette.
Hjemmesidehastighed
Hjemmesidehastighed er en Google ranking faktor. En side skal maks være 1.5-2 sec. om at loade. Du kan teste din hjemmesidehastighed i Google PageSpeed Insights, Pingdom Tools og Gtmetrix gratis. Vi anbefaler, at man skal arbejde for at få en score højere end 85 i Google Pagespeed Insights.
Man kan forbedre sin hjemmesidehastighed på forskellige måder som kan læses i dette blogindlæg.
Billeder/Video
Mange glemmer når de uploader video og billeder til deres hjemmeside, at Google ikke kan læse dem. Det er vigtigt at gøre, så Google kan forstå, hvad der på ens billeder og videoer. Man kan gøre så Google kan læse billeder ved at lave et alt-tag som forklarer, hvad der er på billedet. Et alt-tag skal ikke være længere end 80 tegn. Man skal også huske, at give ens filer et navn som forklarer, hvad der er på billedet.
Når man uploader billeder og videoer skal man skalere og komprimere dem, således de ikke sløver hjemmesiden.
Skrevet af: Anna Ingemann Brunner Jensen
Vi er specialister i SEO!
Som du kan høre er vi meget dedikerede indenfor vores fag og elsker at dele ud af vores viden. Ønsker du at optimere din hjemmeside ift. SEO men har din tvivl omkring, hvordan du skal komme i gang? Læs om vores SEO løsninger her og tøv ikke med at kontakte os. Vi vil besvare dine spørgsmål efter bedste evne og snakken er 100 % uforpligtende.
Du kan kontakte os her. Tak fordi du læste med!
SEO ordbog
301, 302, 404 sider
- 301 redirects: Et redirect er, at man videresendes til en ny side. Denne type redirect er et permanent link og viderefører værdien fra en gammel side til en ny.
- 302 redirects: Dette er midlertidig redirect og fortæller til Google, at det ikke er permanent.
- 404 fejl: Denne fejlmelding betyder at siden ikke kan findes. Man skal helst ikke have nogen 404 fejl på ens hjemmeside, da søgemaskiner godt kan gå ind og straffe dette.
Dofollow vs. Nofollow
Nofollow er links som ikke giver din hjemmeside direkte værdi ift. bedre rangering i søgemaskinerne. Et link skal specifikt angives som nofollow ellers vil det som standard være et dofollow link.
Linkbuilding
Linkbuilding handler både om intern linkbuilding og ekstern linkbuilding. Ekstern linkbuilding er links ind til din side som viser Google at din side er troværdig. Intern linkbuilding handler om at lave links på dit eget website mellem de forskellige sider. Man skal med få kliks kunne finde det vigtigste indhold på din side.
Meta-beskrivelser
Meta-beskrivelser er et tag i HTML filens header område, som fortæller hvad en side handler om. En meta-beskrivelse har ingen direkte betydning for din rangering i søgemaskinerne, men er vigtige ift. CTR. Dine meta-beskrivelser skal give brugerne lyst til at klikke ind på din side.
Title tag
Det er vigtigt at optimere sine titler. Ens vigtigste ord skal stå så langt mod venstre som muligt. Titler skal være mellem 50 og 59 tegn ellers skærer Google sætningen af med punktummer. Hver af ens sider skal have en unik titel som kan skabe opmærksomhed i et hav at søgeresultater. Man skal dog passe på med tegnsætninger med undtagelserne “-” og “|”. Man kan med fordel opbygge ens titel ved at have: keyword – sekundært keyword (fordele) – call to action | brand
Søgeordsanalyse
En søgeordsanalyse er en analyse af potentiale søgeord. En søgeordsanalyse går ud på at finde ord, som giver bedst mening for din side at rangere på. Man bruger søgeordsanalysen til at finde ud af, hvilke content man skal have udarbejdet. Det er en god ide at være lidt strategisk i, hvilke ord man fokusere på, da det er oplagt at man arbejder med ord, hvor konkurrencen er lav, og der er potentiale for trafik.
SEO strategi
Når man begynder at fokusere på ens rangeringer i søgemaskinerne er det en god ide, at udarbejde en decideret strategi for dette. Man kan med fordel starte med at definere ens målgruppe og deres interesser. Derefter få styr på dine konkurrenter og lav en god søgeordsanalyse. Det vigtigt at man løbende evaluér ens SEO-strategi løbende, da tingene ændre sig konstant.
Lokal SEO
Lokal SEO handler om, hvordan man kommer frem i lokale søgninger. Her skal man prøve at få lokale links til ens side samt lave en Google My Business side.
Teknisk SEO
Teknisk SEO handler om at få domæner, HTML og serviceteknik (hjemmesidehastighed osv.) til at spille sammen som søgemaskinerne gerne vil have det. Det kan være alt fra ting som gør din side ikke kan læses til duplikeret indhold.
Onpage SEO
Onpage SEO handler om at forbedre de elementer på ens hjemmeside, som Google vægter i deres rangering. Der er mange forskellige elementer som påvirker din rangering og desværre kender kun Google dem alle. En ting som Google vægter højt er sidetitler, meta-beskrivelser og tekstindhold som man selv kan ændre på.
Effektmåling
Effektmåling handler om at måle ting du har optimeret på din side. Du kan se dine placeringer i Google Search Console. Det er en god ide at sammenligne om ændringer i rangering hos Google giver mere salg, henvendelser, tilmeldinger osv.