Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Digital branding

Kommunikation, branding og visuel identitet
Digital branding
Har I styr på jeres brand?

Vi lever i en digitaliseret verden, hvor alt og alle er online. Næsten da. Tal fra Danmarks Statistik viser, at 91% af danskerne i alderen 16-74 år bruger sociale medier, mens 80% handler online. 

Derfor: Uanset hvem din målgruppe er, så er det relevant for dig, at arbejde med digital branding for at holde dig konkurrencedygtig.

Hos Become er vi specialister i branding og annoncering. Har du brug for hjælp?

Virksomheder, der stoler på vores service

Hvad er digital branding?

Digital branding går overordnet ud på, hvordan du opbygger og fremviser din virksomheds brand online på tværs af flere platforme og kanaler.

Formålet med digital branding er at skabe synlighed og udbrede kendskabet til din organisation. Det kan du gøre ved at sørge for, at dit brand er til stede digitalt; på en hjemmeside, på de sociale medier, i søgemaskinerne og så videre. Du kan også bruge digital branding til at skille dig ud fra dine konkurrenter ved at fremhæve dine særlige kvaliteter.

Det er vigtigt at huske på, at branding ikke er det samme som salgsfokuseret markedsføring. Fokus er mere langsigtet og handler om kendskab til dit brand og at opnå et positivt omdømme blandt forbrugerne. Derfor er de vigtigste elementer inden for digital branding: Synlighed, identitet og troværdighed.

3 gode råd til, hvordan du arbejder med digital branding

Her er 3 gode råd, du kan tage med, hvis du overvejer at dykke ned i digital branding af din virksomhed.

1. Definer din virksomheds brand tydeligt

Definer klart, hvordan I vil kommunikere til omverdenen, og hvordan I visuelt vil fremstå. Beslut dig for en kernefortælling og hold fast i den på tværs af alle platforme – det hjælper med at sikre, at dit brand er sammenhængende. Et brand skal nemlig være konkret, unikt og sit eget.

Her er en liste over de vigtigste elementer, du bør tage stilling til:

  • Kernefortælling: Hvad er fortællingen bag din virksomhed og dens eksistens? Hvem er I, og hvad står I for? 
  • Formål: Hvorfor er I her? Hvad er formålet med din virksomhed? Hvad er det den gerne vil – udover at tjene penge?
  • Værdier: Hvilke værdier er vigtige for virksomheden? Hvordan afspejler disse værdier sig i virksomheden?
  • Mission og vision: Hvordan ser fremtiden ud for virksomheden? Hvilke langsigtede og kortsigtede mål og ambitioner har virksomheden, og hvordan vil den opnå dem?
  • Visuelt udtryk: Hvad er din virksomheds visuelle identitet – alt fra logo til teksttyper og farver? Spiller det hele sammen, og er dit visuelle udtryk gennemgående på alle platforme og kanaler?
  • Målgruppe: Hvem er din målgruppe? Hvordan appellerer du til dem? Hvorfor skal de vælge netop dit brand?

2. Interaktion, interaktion og atter interaktion

Hvis du gerne vil opbygge et stærkt digitalt brand, så skal du sørge for at dele indhold, der opfordrer til interaktion. Samtidig skal du sørge for selv aktivt at interagere med din målgruppe.

Gennem interaktion kan du opbygge en særlig connection til din målgruppe, som kan styrkes yderligere gennem fortsat kommunikation. Denne dialog er med til at gøre brandet levende og skabe troværdighed omkring din virksomhed. Derudover er det også en god måde at øge brandloyaliteten på.

Mange virksomheder laver den fejlslutning, at jo mere professionel man er, desto mere skal man lyde som en tør kiks uden følelser. Vi ser i stedet ofte, at mange har succes med det modsatte. Jo mere man tør at vise menneskelighed, bruge emojis og humor, desto stærkere et brand og mere trofaste kunder får man.

3. Udnyt mulighederne på sociale medier

På de sociale medier skaber interaktion rækkevidde. Jo mere engagement du har online på dine profiler, desto mere vil dit brand også kunne sprede sig og nå ud til endnu flere.

Derfor er content vigtigt! Lav en masse indhold, der taler ind i dit brand – og se, hvordan det performer. På den måde kan de sociale medier også bruges til at lære din målgruppe bedre at kende. Hvad virker hos dem? Hvilket content interagerer de på? Hvad sætter de pris på?

Hvorfor er digital branding vigtigt?

De fleste forbrugere i dag ønsker mere end bare en transaktion. De ønsker at komme tættere på brandet på et mere personligt plan og føle en slags tilhørsforhold. Kort sagt: Hvis du opbygger et fedt brand, som folk gerne vil identificere sig selv med, så er de også mere loyale overfor dit brand.

Forbrugerne støtter ofte de brands, de godt kan lide. Og generelt spiller digital branding en stor rolle i forhold til at opnå både genkendelighed og et positivt omdømme.

Du kender det sikkert også selv; at jo oftere man støder på noget og bliver eksponeret for det, jo mere genkendeligt bliver det og sætter sig fast i underbevidstheden. Det er netop denne effekt, du også skal prøve at ramme med din digitale branding.

Hvordan arbejder Become med digital branding?

Hos Become arbejder vi med digital branding på flere måder – det afhænger af, hvad den enkelte kunde har brug for. 

Nogle virksomheder hjælper vi med at bygge et brand fra bunden med kernefortælling og visuel identitet. Nogle hjælper vi med strategien for, hvordan det hele skal ud og leve. Og andre hjælper vi med udarbejdelse af content, annoncering, email marketing og meget andet. Vi har ingen standardpakker og sammensætter altid opgaven, så den passer til behovet fra kunden.

Få hjælp til din digitale branding

Hos Become vil vi hellere end gerne hjælpe dig med din virksomheds digitale branding – uanset om du har brug for hjælp til kernefortælling, visuel identitet, tekstforfatning, sociale medier eller noget helt femte. Kontakt os for en uforpligtende snak.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget:

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Tobias Olesen

Kundechef & Partner