Det kan være svært at navigere i et hav af fagtermer og forkortelser. Forkortelser der ikke altid er til at gennemskue, og som fagfolk bruger i flæng. Fortvivl ej. Her får du oversigt og indsigt i de mest anvendte digitale marketingtermer. Vores kampagnespecialist Eskil Elgaard forklarer i denne video, SEO, PPC og CRO!
Læs med her og find ud af hvad der gemmer sig bag forkortelser og fagtermer:
Den digitale marketingordbog
SEO
Er en forkortelse for Search Engine Optimization. På dansk kendt som søgemaskineoptimering. SEO handler (meget kort forklaret) om at optimere hjemmesider til bedre organiske resultater i søgemaskiner. Læs mere om SEO
SEM
Er en forkortelse for Search Engine Marketing. Dette begreb dækker over alt betalt markedsføring som sker gennem søgemaskinerne (Google, Bing, Baidu etc.)
PPC
En forkortelse for Pay Per Click. Et begreb der dækker over en afregningsmodel. I denne model betaler man pr. klik på annoncer.
CPC
(ikke at forveksle med PPC) betyder Cost Per Click – dette dækker over priser man betaler pr. klik på et givent søgeord / keyword
ROAS
Return On Ad Spend – En metode for at udregne effektiviteten af din annoncering. Modsat ROI medregner ROAS ikke øvrige omkostninger forbundet med markedføring. ROAS er ligeledes en budstrategi i Google Ads mf.
KPI
Key Performance Indicator – En målbar værdi der kan give indsigt i hvordan det går for enkeltområder i en virksomhed.
CTA
Call To Action – Som navnet antyder et CTA et udtryk for en opfordring til handling. Eksempler: “kontakt os for et uforpligtende tilbud”, “ring i dag og hør mere”, “læs mere her!”
CTR
Click Through Rate – Et udtryk for hvor antallet af personer eksponerede for din annonce, der ender med at klikke på den. Regnestykket lyder: 100 eksponering og 7 klik = 7% CTR.
CPA
Cost Per Acquisition – CPA dækker den mængde penge man er villig til at bruge på en acquisition. En acquisition kan fx være: et nyt lead, et salg i webshop, et appdown, en videovisning
ROI – Return On Investment –
Return on Investment dækker over afkastet på din investering. Hvis du bruger x antal kroner hvor mange får du så igen. ROI beregner du ud af denne formel:
Efterfulgt af denne:
CLV / CLTV /LTV – Customer Lifetime Value
Et begreb der dækker over et estimat på værdien af en kunde på sigt.
Dette beregnes ud fra en matematisk formel. (Hvis du har lyst til at prøve en beregner findes der en: Hubspot)
CPM – Cost Per Mille / Cost Per Thousand
En budstrategi tilknyttet annonceringsplatformene: (Google Ads, Facebook ads, Bing ads etc.) Her betaler du pr. 1000 visninger af din annonce.
Churn rate
Et udtryk for andelen af personer / kunder der vælger at unsubscribe fra nyhedsbrev, opsige deres abonnementer eller skifte leverandør.
CRO
En forkortelse for: Conversion Rate Optimization. Dækker over begrebet at optimere hjemmesider mod at skabe flere konverteringer. Læs mere om CRO
Leads
Et lead er potentielt salgskontakt fra en person uden for din organisation eller virksomhed, der viser interesse i dine produkter eller services. Eksempler: telefonopkald, udfyldt kontaktformular, e-mail kontakt etc.
A/B Testing /Split testing
En metode til test af aktiver op imod hinanden. Det gøres for løbende at optimere igangværende: annoncer, budskaber, landing pages, grafiske elementer etc.
Link Building
En SEO-strategi der arbejder mod at skaffe flere links til din hjemmeside.
Content Marketing
En overordnet betegnelse for markedsføring der søger at tiltrække og engagere din målgruppe. Dette gennem relevant og værdiskabende indhold såsom: blogindlæg (som dette), undervisning, podcasts, webinarer etc.
Inbound Marketing
Aktiv brug af Content Marketing med indarbejdelse af automatiserede processer såsom e-mail-automatisation, CRM-system osv.
Keyword
Eller søgeord er betegnelsen for de ord der bliver anvendt til at drive trafik til en hjemmeside gennem annoncering eller søgemaskineoptimering.
Longtail
Keyword/søgeord bestående af tre eller flere ord
Shorttail
Keyword/søgeord bestående af tre eller færre ord
Konvertering
Et udtryk for at måle afgørende handlinger en person foretager på din hjemmeside: køb i webshop, udfyldt kontaktformular, telefonopringning, download af app/demo, tilmeldinger eller visning af video.
Quality Score / kvalitetsresultat
Googles kvalitetsmæssige vurdering søgeord, annoncer og landing pages. Høj ‘Quality Score’ betyder bedre ‘Ad Rank’ hvilket påvirker det underliggende auktionssystem i Google Ads. En god ‘Quality Score’ betyder lavere CPC, hvilket betyder mere trafik for annoncekronerne.
Ad Rank
Et udtryk for Googles rangering af dine betalte annoncer. Ad Rank + bud = positionen og hyppigheden for visning af dine annoncer. Ad Rank udregnes på baggrund af bud, annoncerelevans, landing page, forventet CTR samt annoncens Quality Score.
Facebook Ads
Facebooks annonceringsportal. Læs mere om Facebook Ads
Google Ads
Googles annonceringsportal. Læs mere om Google Ads
Google Analytics
Googles webanalyseværktøj. (Tidligere kendt som Urchin). Standarten for alt webdata, og et uundværligt værktøj for alle marketers samt hjemmesideejere. Læs mere om Google Analytics-opsætningen fra Become
Google Trends
Et Google værktøj der giver indsigt i hvilke tendenser der rører sig på søgninger relevante indenfor dit forretningsområde.
Google Datastudio
Googles eget rapporteringsværktøj. Mulighed for integration med en lang række tjenester. Her er en bred vifte af rapporteringsskabeloner der kan anvendes til at give indsigt og overblik over data.
Google Search Console
Et værktøj til indsigt i din hjemmesides indeksering, online tilstedeværelse og organiske position i Googles søgemaskine.
Google Tag Manager
Et vigtigt værktøj til at håndtere og implementere diverse tag på hjemmesider. Typisk marketing optimeringstags og Java-script tags. Med Google Tag manager kan tags installeres, og håndteres uden at ændre i hjemmesidens kode. Læs mere om Google Tag Manager
Remarketing / Retargeting
Et udtryk for en metode for at målrette mod personer der tidligere har haft kontakt med din hjemmeside.
RLSA
Dækker over termet for remarketinglister for søgenetværket.
Google Optimize
Et værktøj der giver mulighed for A/B testing af varianter og versioner af sider og landing pages på din hjemmeside.
DSA
Er forkortelsen for dynamiske søgeannoncer. Annoncer der automatisk henter tekstindhold fra din hjemmeside.
SERP
En forkortelse for ‘Search Engine Result Page’. Det dækker over den side der vises når der laves en specifik Google søgning.
SoMe / Social Media
En forkortelse der bruges om alle sociale medier: Facebook, Instragram, LinkedIn, YouTube, Facebook etc. Læs mere om håndtering af SoMe
B2B
En forkortelse for ‘Business to Business’. Et udtryk for virksomheder hvis produkter / services henvender sig til andre virksomheder.
B2C
En forkortelse for ‘Business to Customer’. Et udtryk for virksomheder hvis produkter / services henvender sig til private.
Facebook-pixel
Et analyseværktøj til målbarhed af effektivitet af annoncering. Pixel giver indblik i besøgendes adfærd på din hjemmeside. Ligeledes udgangspunktet for alt remarketing / retargeting samt konverteringsssporing i Facebook regi.
Bouncerate
På dansk ‘afvisningsprocent’. Et begreb der dækker over procentdelen af besøgende der lander på din hjemmeside, og forlader den umiddelbart efter.
Har du brug for at få uddybet nogle af termerne, eller ønsker du en snak om din digitale markedsføring? Så er du meget velkommen til at kontakte Beruf til en uforpligtende samtale!
Tak fordi du læste med!