Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Marketing automation

Få specialisthjælp til marketing automation
Marketing automation
Automatisér din markedsføring

Marketing automation er for mange blevet det nye sort, når man snakker digital markedsføring. 

Ved at bruge teknologien til at automatisere dele af sin markedsføring, kan man nemlig sparer tid – og endda gøre sin kommunikation mere personlig. 

Hos Become hjælper vi dig med at automatisere de marketingaktiviteter, der giver mening for dig. Det kan være vi skal opsætte et velkomstflow til dit nyhedsbrev? Eller at et chatbot skal hjælpe dig med din kunderservice? 

Bliv klogere på marketing automation her.

Virksomheder, der stoler på vores service

Hvad betyder marketing automation?

Inden for digital markedsføring er marketing automation det nye sort. Og uden at vi nu vil gå helt “åh nej, robotterne kommer” i den – må vi bare konkludere, at de smarte teknologier er kommet for at blive.

Heldigvis kan automatisering hjælpe dig til flere kunder og forbedre dine kunderelationer – uanset om du er B2B eller B2C. 

Marketing automation er kort sagt, når vi bruger teknologien til at automatisere dele af vores markedsføring. Det kan lette arbejdsbyrden i vores hverdag og samtidig gøre os mere effektive og produktive.

Kunsten er at få teknologien til at hjælpe dig med de opgaver, hvor du ikke selv er nødvendig – uden at du mister den personlige kommunikation, kontrollen eller overblikket. 

Eksempler på marketing automation

Det er lige før, det kun er fantasien (teknologien og budgettet), der sætter grænser for mulighederne med marketing automation. Nogle af de mest hyppige former for automatisering er:

  • Et automatisk velkomstflow på nyhedsbrevet, hvor du fortæller om din virksomhed
  • Fødselsdagsmail til fødselarer, hvor du tilbyder gratis fragt eller 10% på næste køb.
  • Automatiske reminder mails efter køb: “Løber du snart tør for kaffe? Fyld op igen” eller “Tid til servicetjek af cyklen”
  • “Forladt kurv”-mail, der bliver triggered, hvis en bruger har efterladt en fyldt kurv på webshoppen
  • Triggeret personlige mails fra din sælger, hvis en besøgende har opnået et høj leadscore og eksempelvis besøgt din pris-side (fungerer særligt til B2B)
  • Planlægning af opslag på de sociale medier – over tid og på tværs af kanaler 
  • En chatbot, der kan svare på dine kunders simple spørgsmål

Du kan læse mere om email automation her.

Hvordan får din virksomhed succes med automatiseret marketing?

Det kræver en fokuseret indsats at automatisere sin markedsføring – især i begyndelsen, når det hele skal sættes i gang. Når det først spiller, er det begrænset, hvor meget arbejde det kræver af dig – men du må alligevel holde øje, justeringer og optimere løbende. 

Fordelene ved marketing automation er, at du: 

  • får mere tid i hverdagen
  • bedre kan bevare overblikket og få overskud til at tage de rigtige beslutninger
  • kan gøre din kommunikation mere personlig
  • bedre kan udnytte dit CRM-systems ressourcer 
  • kan optimer og effektivise din tilstedeværelse på fx de sociale medier
  • øge dit salg ved at automatisere, hvem sælgerne fx skal ringe til

Hos Become sidder vi altid klar til at hjælpe dig igang med at automatisere din markedsføring. Kontakt os i dag og lad os tage en uforpligtende snak om dine muligheder.

Få mere tid i hverdagen med automation

Ved at opsætte og bruge et relevant tool, der kan automatisere din marketing, vil du på meget kort tid spare en masse ressourcer i form at tid og mental energi. 

I The entrepreneur er skrevet en rigtig interessant artikel omkring, hvor meget du potentielt kan spare af tid, hvordan det kan gøre dig mere effektiv og samtidig øge din omsætning.

Faktisk kan du spare op mod 6 timer om ugen ved at automatisere din virksomheds sociale medie-opslag og e-mails. Du kan også planlægge endnu længere ud i fremtiden, så du kun behøver at følge op på det et par gange om måneden.

Marketing automation spare dig ikke kun en masse tid – det sikre dig også relevant kommunikation. 75% af alle virksomheder, der benytter marketing automation, har fået en øget ROI på under 12 måneder.

Tools til marketing automation 

Hos Become er vi specialister i marketing automation og mestrer mange forskellige tools. Nogle af de mest kendte og anvendte tools er:

HubSpot til marketing automation

Jo mere marketing automation, du bruger, desto flere programmer og systemer, skal du formentligt have adgang til. Vi ser eksempelvis ofte, at man har forskellige systemer til e-mail automatisering, planlægning af social medier, mødebooking, kontaktoplysninger (CRM), leadscoring osv.

Alt dette kan du med fordel samle i HubSpot.

Så snart du begynder at omfavne flere former af marketing automation, vil vi anbefale dig at samle det hele ét sted. Det kan både spare tid, give støre overblik og sikre, at data samles ét sted. HubSpot er verdens førende inbound marketing platform og CRM-system. Det bør overvejes, hvis du er ved at have snablen godt nede i marketing automation-maskinen.

Ved at samle det hele, vil du forventeligt få et mere effektivt og værdifuldt redskab, der kan hjælpe dig igennem alle aspekterne i din salgsprocess.

Udnyt dit CRM-system bedst muligt

“Men hvad er et CRM-system, og hvorfor begynder I nu at snakke om det, hvis det skal handle om automatisering af vores marketing?”

Du undrer dig måske over, hvor CRM-forkortelsen kom flyvende fra.

Kort fortalt, så står CRM for Customer Relationship Management. Det er et system, hvor du kan styre og danne dig et overblik af, hvad der sker med dine kunder. Det kan være kontaktoplysninger, generelle informationer omkring dem, personlige noter o.lign. Flere virksomheder benytter sig nu af CRM-systemer til deres daglige drift og til at få salg og markedsføring til at snakke sammen.

I en CRM-system som f.eks. HubSpot kan du bruge din automatisering af din virksomheds marketing til at samle relevant information, så du på sigt kan generere et salg til en nuværende eller potentiel kunde.

Arbejder du med B2B kan du eksempelvis automatisere gennem leadscoring, hvem sælgerne skal ringe til – eller sende en automatiseret direct mail til et lead.

Gør din kommunikation mere personlig

Med marketing automation kan du skabe tættere kunderelationer og være sikker på, at din målgruppe modtager den samme relevante og konsistente kommunikation baseret på de handlinger, de har foretaget.

Det er nemmere at skabe mersalg hos en kunde, hvis du kan sende en personlig anbefaling afsted ud fra den data, som dit tool har samlet omkring kunden.

Har et lead eksempelvis downloadet en e-bog om leadgenerering, kan du efterfølgende sørge for at de modtager en række automatiske e-mails, der omhandler blogindlæg, tips og cases omkring netop leadgenerering. Du kan holde indholdet relevant for modtageren.

Så skal du ikke længere sidde og tænke på, om du husker at være til stede og håndtere dine nye leads. Det klares helt automatisk. Nemt, ikke?

Tankegangen gælder både nye leads og eksisternede kunder. For det er bestemt ikke spild af kræfter at holde sine kunder loyale ved f.eks. at sende dem særtilbud eller rabatkuponner på deres fødselsdage. Man siger nemlig det koster 5-30 gange så meget at anskaffe en ny kunde, som det koster at beholde en eksisterende kunde.

Optimer og effektiviser dine sociale medier

På de sociale medier kan være marketingredskaber såsom HubSpot og SocialBee, der kan gøre det nemmere at løfte de daglige opgaver.

Hvis der f.eks. skal lanceres en kampagne med opslag på tværs af de sociale kanaler, så kan du bruge værktøjerne til at planlægges forud. Det gør det nemmere for dig at lave berøringer på de mest relevante tidspunkter til potentielle kunder. 

Derudover gør disse redskaber det nemt at samle brugbare informationer omkring dine brugere. På den måde kan du også fremadrettet producere endnu mere relevant indhold, der rammer mere præcist.

Svar på dine kunders simple spørgsmål med chatbots

Flere virksomheder er begyndt at bruge chatbots til at håndtere de mest grundlæggende og typiske spørgsmål fra deres kunder.

En chatbot er en digital “robot”, som kan programmeres til at svare på de spørgsmål, den har lært. Det gør, at du og din virksomhed ikke skal bruge tid på selv at svare på dem. Derudover kan den også samle al den brugbare data, som kan forbedre din forståelse af dine kunders ønsker og behov – helt automatisk.

Chatbotten sørger for at kunderne føler, at der hele tiden er nogen, som kan hjælpe dem – og bidrager derved til at bevare kontakten og relationen. Det kan medføre, at der på sigt kan generes mersalg, da du kan sætte den til at sende mere personligt indhold og inspiration afsted til kunden. 

En chatbot vil dog aldrig kunne svare på alle kundernes spørgsmål. Derfor anbefaler vi altid, at der er mulighed for at den stiller kunden videre til kundeservice.


Et samarbejde med Become

I Become er vi specialister i markedsføring for både B2C og B2B. Vi hjælper dig med at skræddersy en strategi, der passer til dig og din organisation – og med at føre den ud i livet. 

Vi har ingen standardløsninger, men omsætter planer til resultater ved at sætte os ind i kundens forretning og visioner. På den måde kan vi levere netop det, du har brug for. 

Du bliver tilknyttet en eller flere specialister, der arbejder målrettet efter at opnå dine ønsker og mål. Det hele foregår med løbende dialog, sparring og rapportering, så du trygt kan følge med i forløbet.

Fortæl os om din organisation, dine mål og behov – så sammensætter vi det helt rigtige team af specialister til dig. Kontakt os for en uforpligtende snak.



Indholdsfortegnelse

Del opslaget:

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Tobias Olesen

Kundechef & Partner