Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Server-side tracking

Få hjælp til server-side tracking
Server-side tracking
Forstå server-side tracking

Kan du også mærke, at tracking er blevet sværere? Så er du ikke alene. I takt med at der er kommet nye regler og love om brugerprivatliv, så ER tracking blevet udfordret.

Derfor er det for mange en god idé at blive gode venner med server-side tracking. Med server-side tracking kan du som annoncør fortsat indsamle relevant data og lave målbar markedsføring – næsten som før i tiden. 

Lyder det relevant for dig? Hos Become er vi specialister i tracking, dataanalyse og optimering. Har du brug for hjælp, så tag fat i os til en uforpligtende snak. 

Virksomheder, der stoler på vores service

Hvad er server-side tracking? 

Server-side tracking er en metode til at indsamle data om brugernes interaktioner på et website på en robust og sikker måde.

Til forskel for klassisk client-side tracking, som placerer en 3. parts cookie i din browser og kommunikerer direkte fra din browser til Google eller Facebook, tilføjer man med server side tracking et ekstra led – en server – mellem din browser og annoncøren, som gør det muligt at modtage, filtrere og videresende sporingsdata.

Når du besøger en hjemmeside, kan den benytte cookies i din browser til at spore dine aktiviteter,  f.eks. hvilke sider du besøger, hvor lang tid du tilbringer på siden, samt dine interaktioner på siden. Denne information sendes derefter tilbage til hjemmesidens ejere eller tredjeparts-services såsom Google Analytics eller Facebook, så ejerne af hjemmesiden kan analysere, hvordan deres hjemmeside bruges, og annoncørernes algoritmer fodres med data, så de bedre kan målrette annonceringen.

Hvorfor er server-side tracking relevant?

Der er flere forskellige årsager til, hvorfor det er relevant for dig, at implementere server-side tracking. Det bliver fortsat sværere at indsamle den nødvendige data fra brugere, hvilket skyldes de ændringer der er sket i, hvordan en browser håndterer privacy og tracking. Herunder er det særligt håndteringen af cookies. Mere konkret af disse grunde:

  1. Der er en stigende tendens til, at flere brugere online benytter sig af adblockers. 

  2. Cookie consent gør at brugeren skal acceptere, at der må placeres cookies på deres enhed. 

  3. Apple’s nyeste opdateringer sletter cookies automatisk efter 24 timer. Dette gør det sværere for websites at tracke data på brugere med Apple-produkter.

  4. 3. parts cookies bliver udfaset. Det vil gøre det sværere for Google, Facebook og de andre annonceplatforme at samle data direkte fra brugerens browser.

Det er altså blevet en del sværere og mere kompliceret at få indsigt i information om brugernes købsprocesser og adfærd online. Men med server-side tracking er det muligt at lave 3. parts cookies om til 1. parts cookies. På den måde er det stadig muligt at bruge cookies for at kunne genkende brugeren.

Sådan fungerer server-side tracking 

Når du udfører en handling på en hjemmeside, som f.eks. at sende en formular, sender hjemmesidens server en forespørgsel til en tracking-server med oplysningerne om din handling. Denne server vil så behandle dataene, eventuelt berige dem med yderligere information, og derefter sende dem videre til analyseværktøjer eller databaser til opbevaring og analyse.

Målet med server-side tracking er at undgå at bruge browseren som det eneste bindeled. Metoden er udviklet til at forbedre måden, hvorpå vi tracker handlinger på websites, så du har mulighed for at indsamle og gemme data om brugernes interaktioner på din hjemmeside, som du kan bruge til at fodre algoritmer, navigere og optimere på dine annonceresultater.

Hvad er forskellen på server-side tracking og client-side tracking? 

I bund og grund handler forskellen på client-side og server-side tracking om, hvor dataindsamlingen sker, og hvordan data bliver behandlet og sendt videre.

Client-side tracking: dataindsamlingen sker via brugerens browser ved hjælp af cookies eller JavaScript. Denne metode tillader en detaljeret sporing af brugeradfærd, men er også mere sårbar over for blokering af brugernes privatlivsværktøjer som adblockers eller begrænsninger i håndteringen af cookies.

Server-side tracking: sker i serverens miljø, uden direkte involvering af brugerens enhed. Der sendes data om brugerens interaktioner til hjemmesidens server, hvor det kan blive behandlet og videresendt til analysetjenester eller andre eksterne systemer. Denne metode flytter ansvaret for dataindsamlingen fra brugerens browser til serveren. Det betyder, at data kan beriges, valideres og sendes videre på en mere kontrolleret måde, hvilket øger datasikkerheden og mindsker risikoen for blokering gennem adblockers. 


Tegning: Server-side tracking

Fordelene ved server-side tracking

  • Forbedret datakvalitet
    Server-side tracking er mindre tilbøjelig til at blive påvirket af brugerens browser-indstillinger, som kan blokere eller slette cookies.

  • Giver algoritmerne mere præcise og rigere data
    Disse data gør det muligt at målrette annoncer og dermed skabe bedre resultater. Der er altså større mulighed for at opnå det bedst mulige udbytte af din digitale markedsføring.

  • Forbedring af page speed
    Ved at flytte tracking-scripts fra brugerens browser til serveren, kan hjemmesider indlæse hurtigere, da browseren har færre opgaver at udføre. 

  • Du kan opnå større fleksibilitet og kontrol
    Med server-side tracking kan du bedre kontrollere, hvilke data der indsamles, hvordan de behandles, og hvem de deles med.


Har du brug for hjælp til opsætning af server-side tracking?

Det er vigtigt at tage stilling til din opsætning af server-side tracking, hvis du bruger penge på digital marketing. Det er nemlig afgørende for kvaliteten og udbyttet af den digitale annoncering, at man kan se resultater og navigere samt optimere på disse. 

Vi kan hjælpe dig med opsætningen af server-side tracking, så du fortsat kan få det optimale udbytte af din online annoncering. Ring til os og få en uforpligtende samtale.

Sådan hjælper Become med server-side tracking

I Become er vi specialister i markedsføring. Vi hjælper dig med at skræddersy en strategi, der passer til dig og din organisation – og med at føre den ud i livet. 

Du bliver tilknyttet en eller flere specialister, der arbejder målrettet efter at opnå dine ønsker og mål. Det hele foregår med løbende dialog, sparring og rapportering, så du trygt kan følge med i forløbet.

Skal du have hjælp til opsætning af server-side tracking? Du er velkommen til at sende en besked eller ringe til os, hvis du har spørgsmål – eller ønsker en uforpligtende snak.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget:

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Tobias Olesen

Kundechef & Partner