Flere og flere virksomheder implementerer Instagram i deres marketingstrategi – og med god grund. Med over 400 millioner brugere, som dagligt deler cirka 80 millioner fotos og videoer, er Instagram stadig et af de største sociale medier – og derfor også en effektiv kanal, når det gælder online markedsføring.
Men hvad skal der til for at have succes som virksomhed på Instagram? Flere faktorer spiller ind, men det hele starter med din profil.
I dette blogindlæg sætter vi fokus på, hvad du kan gøre for at optimere din Instagram-profil, så den både ser godt ud, fortæller dine potentielle kunder, hvem din virksomhed er, og ikke mindst giver dem en grund til at følge dig.
Din profil skal være offentlig
Som det allerførste er det vigtigt, at du har en offentlig – og ikke en privat – profil. At have en offentlig profil betyder, at alle kan se og følge din profil og de opslag, du poster. Og med en virksomhedsprofil er det præcis det, du gerne vil: sprede dit brand og give alle mulighed for at følge din virksomhed.
Når du har en offentlig profil vil folk også kunne se dine billeder med det samme, og hvis de er interessante, har du givet dem en god grund til at trykke ”Følg”. Hvis du derimod vælger at have en privat profil, kan folk ikke se dine billeder på forhånd – de skal derimod anmode om at følge dig og får derved ikke adgang, før du godkender dem. Det kan være grund nok til, at de ikke vil følge dig.
Sådan sikrer du dig, at din profil er offentlig:
Log på din Instagram konto og find ’Indstillinger’ (det lille tandhjul øverst i højre hjørne på din profil). Sørg for at slideren ved siden af ’Privat konto’ er slået fra som på billedet herunder:
Du skal have et genkendeligt og søgevenligt brugernavn
Sørg for, at dit brugernavn er kendeligt og nemt at søge efter, hvis nogen vil finde dig på Instagram. Hvis din virksomheds navn allerede er taget som brugernavn, så find på et andet, hvor din virksomheds navn indgår, og hvor det er med i den første del af navnet. Du skal gøre det så nemt som muligt for dine kunder at finde dig.
Sådan ændrer du dit brugernavn:
Søgevenligt virksomhedsnavn
Dernæst skal du sørge for at tilføje hele din virksomheds navn i ”navne-sektionen” i din profil. Dette navn vil nemlig blive vist under dit brugernavn og ved siden af dit profilbillede, når folk søger på din virksomhed. Det vil hjælpe søgende til at finde din profil, når de søger.
Sådan ændrer du dit virksomhedsnavn:
Vælg et profilbillede som passer til dit brand
Dit profilbillede er en af de første ting, folk ser, når de besøger eller søger på din profil på Instagram. Også det skal være genkendeligt, og for de fleste virksomheder vil det mest ideelle profilbillede være af virksomhedslogoet.
Sådan skifter eller tilpasser du profilbilledet:
Beskrivende profiltekst
Ligesom dit profilbillede er også din profiltekst (også kaldet bio) noget af det første, dine besøgende vil se. Brug derfor din profiltekst til at fortælle om din virksomhed, hvad I laver og står for, og giv dem en grund til at følge dig.
Nedenfor kan du se et par gode eksempler:
Link til din hjemmeside
Specielt for virksomheder kan det være frustrerende, at man ikke har de største muligheder for at generere trafik til sin egen hjemmeside via Instagram. Links er nemlig ikke tilladt andre steder end i ”bio”, hvor en boks gør det muligt at indsætte ét link – til gengæld må du skifte det så ofte, du vil. Der er således alligevel en mulighed for at sende brugerne over til fx din hjemmeside, blog eller en specifik kampagne.
Hvordan får du så folk til at klikke på linket? Det gør du ved at referere til det i de billed- eller videoposts, du slår op. Du har sikkert set et Instagram-billede med en tilhørende tekst a la ”Link i bio”. Det er et aktivt forsøg på at sende dig videre til en anden side uden for Instagram. Og det virker!
Hvis du laver et opslag, som dine følgere finder interessant, så gør opmærksom på, at de kan læse mere ved at klikke på linket i din profil eller i ”bio”. Fordelen ved, at linket kan udskiftes er derfor, at du kan linke til din seneste kampagne, dit nye produkt eller dit nyeste blogindlæg. Når du har ændret linket, er det næste skridt derfor blot at poste et billede, som relaterer sig til linket, og hvor du nævner linket – på billedet og/eller i den nedenstående tekst.
Sådan ændrer du linket i ”bio”:
Billeder af høj kvalitet og relevans
Det kan næppe komme som en stor overraskelse for mange, at billeder er det bærende element på Instagram. Derfor siger det næsten også sig selv, at de billeder, du lægger op, skal være interessante og æstetiske.
Når folk besøger din profil vil de typisk kigge på dine billeder som noget af det første, og de vil have afgørende betydning for, om de besøgende vælger at følge din profil eller ej.
Sørg derfor altid for, at dine billeder har værdi – enten på det æstetiske eller på det relevansmæssige plan.
Kontinuerlige opslag
En optimeret profil er en aktiv profil. Det betyder, at du selvfølgelig skal poste nogle billeder for at dine følgere finder værdi i at følge dig. Det behøver ikke nødvendigvis at være flere billeder om dagen – her er det vigtigere at sørge for, at kvaliteten er i top, og at billederne er relevante.
Du kan med fordel bruge et program, hvor du kan planlægge opslag på Instagram, ligesom du kender det fra Facebook. På den måde kan du få et overblik over, hvornår du poster, samt planlægge, hvad du skal poste og hvornår. Det kan ligeledes være med til at give lidt luft i arbejdskalenderen.
Har du brug for hjælp med at komme i gang med Instagram eller har du brug for hjælp til at planlægge, hvordan du kan få mest muligt ud af mediet? Du er velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om. Ring på tlf. 71 99 75 15 eller send en mail til info@compell.dk.