Zombieløbet 2018 blev en skræmmende, stor succes.
Vestegnen er i undtagelsestilstand, da en farlig virus er brudt ud. Inficerede zombier vandrer hvileløst rundt og jager de levende mennesker, der i bestræbelserne på at redde sig selv og København, løber fra sikkerhedszone til sikkerhedszone på den udfordrende trailrute.
Et rekordstort fremmøde, der talte 1615 deltagere var troppet op – enten forklædt som zombier eller modige kondiløbere. Sidstnævnte skulle traditionen tro kæmpe sig vej gennem et mudret og barskt terræn – og ikke mindst skrækindjagende zombier – i og omkring Vallensbæk Mose.
Trods de mange forhindringer kom størstedelen levende i mål, mens andre måtte lade livet til zombierne. Men det er vilkårene. Zombieløbet er bestemt ikke en dans på røde roser, men til gengæld spækfyldt med action.
Becomes Arbejde
Opgaven & Løsningen
Opgaven
Markedet for diverse forhindringsløb har i de senere år undergået en eksplosiv udvikling, hvilket har afstedkommet en høj konkurrence. Arrangører af diverse events kæmper hårdt for at at lokke deltagere til, og det er her Becomes kompetencer kommer i spil.
Opgaven var selvsagt at opnå så mange tilmeldinger som muligt. Antallet af tilmeldinger til Zombieløbet var de forgående år stagneret, så vi i Become opsatte en effektiv marketingskampagne for at øge opmærksomheden om eventet og opnå en højere tilmeldingsrate end tidligere.
Løsningen
Med det budget vi havde til rådighed, besluttede vi at koncentrere annonceringen gennem Facebooks platform.
Annonceringen blev inddelt i forskellige blokke og fokusset skiftede alt afhængig af, hvor lang tid der var til deadline for tilmeldingen. I første omgang var målet at ramme bredt med interaktioner i et geografisk afgrænset område – ca. 50 km. rundt om Vallensbæk, hvor Zombieløbet skulle foregå.
Vi opsatte målretningen til specifikt at ramme tidligere løbsdeltagere og derudover folk, der gennem interesseangivelser med stor sandsynlighed ville finde eventet interessant.
Interesser som løb og zombierelaterede film blev vægtet højt i den forbindelse. Efterfølgende blev alle, der havde interageret med annoncerne i form af tagget, liked, kommenteret og delt anvendt til at målrette budskaber.
Frem til d. 6 september var omdrejningspunktet for annoncerne FOMO (Fear of missing out), hvilket kom til udtryk ved, at der blev uddelt gratis trøjer til de deltagere, der ville tilmelde sig før førnævnte dato. “Skynd dig at tilmelde dig og få din gratis trøje”, lød et af budskaberne, der viste sig at have god effekt.
Den første målretnings- og budskabskampagne markerede indledningen på den hidtil største interaktion om eventet, der er målt til dato.
Med få uger tilbage af tilmeldingsfristen intensiverede vi graden af FOMO, da der var godt gang i billetsalget. Målgruppen blev derfor gentagende gange mindet om, at det stod knapt til med billetter, samtidig med de blev eksponeret for en nedtælling til eventets start.
– Kristoffer Nyrup, Zombieløbet
Hvad er opnået?
Det endelige resultat
Ca. 400 flere tilmeldte til forskel fra året før, hvilket er en stigning på 34 %, og samtidig et rekordstort felt af løbere og zombier. En så høj stigning i antallet af tilmeldinger var over al forventning. Vi satser på, at dette kun var startskuddet, og at vi næste år kan hjælpe Zombieløbet med endnu flere deltagere.
Her er et screenshot, der på bedste vis illustrerer, hvor mange der rent faktisk interagerede med vores Facebook-opslag, og vi er stolte af, at vi formåede at skabe så stor hype om eventet.
Her kan du følge med i Zombieløbet på Facebook, så du kan deltage næste gang.