Frustreret over at dine kunder ikke reagere på det du lægger online på sociale medier? Det er let at tænke, at den eneste måde at blive eksponeret, er at betale sig fra det. Tid til at skifte strategi!
Ingen grund til panik, der er en forklaring og en løsning.
Du har arbejdet på at lave godt, spændende og relevant indhold til dine sociale medier, men der sker ikke noget – ingen likes, ingen shares, ingen retweets og derfor ingen kunder i butikken. Hvad er der galt?
En af grundene kan være, at din kundegruppe bare ikke interagere med online indhold. Det kan være, at de simpelthen er for gamle til at vide hvordan man gør, og hvad normen er online. Hvis du er leverandør (b2b) kan det også være dine kunder ikke vil afslører, at de bruger din service over for konkurrenter. Din service kan give dine kunder en konkurrencemæssig fordel, som de ikke vil dele med deres rivaler.
Så hvis ikke du kan få din kundebase til at interagere med din virksomhed, hvad gør du så? Det kan godt være at de ikke deler og liker, og derfor ikke lokker eksisterende og nye kunder, men de er blevet opmærksomme på dig på en eller anden måde. Det vil ofte være netmedier og aviser, hvilket er nogle helt andre kanaler end dem du har tilgængelige via dine sociale medier.
Hvis det ikke virker at tale direkte til ens kunder, kan man prøve at kommunikere med personer kundegruppen stoler på. Det kan for eksempel være fag- og brancheblade.
Find fyrtårnene
Det kan sagtens tænkes at dine kunder finder nyheder på blogs, men bare ikke deler det. Måske finder de relevante nyheder i fag- og brancheblade, til konferrencer og online, men holder den information for sig selv af frygt for at miste en konkurrencefordel. Mange brugere af sociale medier ser mange ting, men deltager ikke ved at like, kommentere og dele. Ofte følger de såkaldte fyrtårne – dvs. eksperter – og tager deres anbefalinger for gode ord. Andre får al deres information gennem søgemaskiner, og her er Adwords og SEO rigtig vigtig.
Skal du nå din kundegruppe, så tænk anderledes. Du bliver nødt til at sætte dig i dine kunders sted og finde ud af, hvor de får deres anbefalinger og informationer. Det er der du skal fokusere din indsats.
Hvordan påvirker du dem, der påvirker dine kunder? Når klassiske medier, fagblade etc. taler om dig, når du din kundegruppe. Det er bare vigtigt at huske på, at det der påvirker fyrtårnene, sikkert ikke er det samme som påvirker din kundegruppe. Du skal gentænke hvordan du kommunikerer til dem. Den type indhold du sender afsted til dem vil ofte være ekspertise, research eller anden information, der kan få fyrtårnene til at fremstå kloge.