Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Facebook B2B annoncering: Tips og tricks

Frederik
Frederik Faarup
Marketingspecialist

Facebook annoncering på B2B markedet kan være svært og udfordrende – Vi ved dog hvad det kræver! Hos Beruf har vi som Facebook bureau igennem mange år, opnået en stor erfaring med netop Facebook-annoncering på B2B markedet – med stor succes!
Vi har derfor valgt at lave dette blogindlæg, hvor vi giver vores anbefalinger til, hvordan du og din B2B virksomhed kan annoncere på Facebook.


1. Gør brug af de rigtige segmenter

Det er super vigtigt, at din annonce kommer ud til de rigtige personer. Facebook giver din virksomhed, de rigtige forudsætninger for at opnå dette. Når du skal opsætte din annonce, vil der være mulighed for at vælge en brugerdefineret liste, hvor at der er mulighed for at vælge sine segmenter.
Dette kunne f.eks. være:

  • Industri
  • Uddannelse
  • Geografisk område
  • Og mange, mange flere…

Det er Facebooks annonceringsværktøj, som giver disse fantastiske muligheder for at målrette sin annonce mod de rigtige segmenter. Det er f.eks. muligt at målrette sin annonce til dem, som har angivet sig selv som ejer af en virksomhed. Samtidig vil annoncen også rette sig imod personer, som står som ejer af en Facebook side for en virksomhed.
Ydermere er der mulighed for at målrette sin annonce, til forskellige arbejdskategorier. I annonceringsværktøjet er der mulighed for at vælge ’’stillinger’’. Her vil der være mulighed for at indtaste forskelige jobtitler, f.eks. ’’Ejer’’. Det er dog vigtigt at man tænker kreativt, da nogle jobtitler har flere navne. Samtidig er det vigtigt at huske på, at det ikke altid er ejeren som er beslutningstageren – vælg derfor flere forskellige stillinger, som, I tænker, er relevante.


2. Aktion-orienterede Facebook annoncer

Det er super vigtigt at din annonce ikke bare bliver set – men også at dem som læser annoncen, tager aktion. Der skal derfor nøje overvejelser til, før at annoncen bliver tilgængelig på Facebook.
Udover at have stor fokus på indholdet i annoncen, er det også vigtigt at man har øje for det visuelle.
I indholdet på annoncen, er det vigtigt at man har fokus på at være informativ. Hvilke problemstillinger er det at modtageren har? Og vigtigst af alt: Hvad kan i som virksomhed tilbyde, for at løse disse problemstillinger.

Dertil skal annoncen indeholde et tillokkende ’’call to action’’. Det overordnede mål for annoncen er at modtageren tager aktion. En annonce kan f.eks. indeholde en CTA, som henviser til virksomhedens produkter, kontaktside eller meget andet, alt efter hvad det er at i vil have modtageren til at gøre. Dette er en fantastisk måde at skaffe nye leads på, som forhåbentligt kan konverteres til salg m.m.
Derudover at det super vigtigt, at man også har fokus på det visuelle i annoncen. Dette kan f.eks. være brug af farver, visuelle billeder, videoer m.m. Sæt dig ind i modtagerens sted og tænk: ’’Ville jeg selv trykke ind på denne annonce?’’.


3. Udarbejd jeres virksomheds-persona

Nogle tror at det kun er relevant at have en konkret virksomhed-persona, hvis man opererer på B2C markedet. Dette er bestemt ikke noget vi er enige i. Mange virksomheder på B2B markedet, foretrækker at handle med andre virksomheder, hvis persona minder om hinanden. Dette kan have en kæmpe indflydelse på, at det netop er din virksomhed som bliver valgt, frem for din konkurrent. Det er derfor super vigtigt at fremtidige kunder m.m. tydeligt kan se din virksomheds mål, værdier og jeres samlede virksomheds-persona. Det er ikke nok at man blot kan læse sig frem til dette igennem jeres beskrivelse på jeres Facebookside – Det SKAL skinne igennem alt i laver og lægger ud. Et eksempel på dette, kan være når i som virksomhed skal svare på kommentarer på jeres opslag – eller spørgsmål direkte skrevet til jeres Facebook side.

Udover at dette kan medføre flere kunder, vil der samtidig allerede været opbygget et lille bånd til kunden. Dette bånd vil være opstået ved, at kunden og din virksomhed allerede deler nogle af de samme værdier m.m. som vil gøre jeres samarbejde nemmere og mere værdifuldt.


4. Leadgenerering

Sammenligner man B2B og B2C markedet, er der nogle betydelige forskelle. Hvis man tager udgangspunkt i salgstragten, tager det betydeligt længere tid før at man kan få et salg i hus på B2B markedet. Beslutningstageren vil oftest være mere usikker, og der skal derfor mere til før at den potentielle kunde er overbevidst. Man kan sammenligne dette med et første stævnemøde med en kvinde. I stedet for at spørge med det samme om i skal giftes, spørger du i stedet om et telefonnummer, eller en mailadresse. Sammenligner man dette med salgstragten, vil telefonnummeret med andre ord være vores leads. Efter noget tid, vil personen komme længere ned igennem salgstragten, hvor man i sidste ende kan lave et salg. Med andre ord, at man bliver gift med denne kvinde. Disse leads skal altså ’’varmes op’’, før at man kommer til salget. Det er derfor vigtigt at man benytter sig af leadgenerering.

Herunder anbefales det klart at man benytter sig af Facebook lead gen ads. Med disse lead annoncer, kommer du ud til personer som har interesse i at købe dit produkt eller ydelse.
Med udgangspunkt i tilmelding til et nyhedsbrev, så arbejder Facebook lead gen ads, på den måde at din egen hjemmeside bliver ’’sprunget’’ over. Dette er super smart, i forhold til ikke at miste nogle leads på vejen. I stedet for at blive henvist til din hjemmeside, hvor at dine leads, selv skal indsætte sine informationer, så har Facebook gjort arbejdet for dig. Dine Facebook leads, har nemlig allerede indsat sine informationer på sin Facebook profil. Det kræver derfor kun 2 klik fra dine leads – når de trykker tilmeld på din annonce, og når de skal bekræfte deres kontaktoplysninger. En person som ikke kender dit brand så godt, vil have en større tilbøjelighed til at tilmelde sig nyhedsbrevet på denne måde, end hvis de selv skulle skrive sine informationer ind.

Facebook lead gen ads, giver dig en masse værdifulde informationer, som f.eks. kan bruges til at lave en email-liste til dit nyhedsbrev, eller du kan give disse informationer om dine varme leads videre til salgsafdelingen.


5. Retargeting

Som nævnt tidligere, vil kunderejsen typisk være en del længere på B2B markedet sammenlignet med B2C markedet. Man kan med andre ord sige, at der er flere touch points på kunderejsen, på B2B markedet. Det skyldes bl.a. at der oftest vil være flere interessenter på B2B, og der er dermed også flere som skal overbevises, før at interessen vil blive konverteret til et salg.
Der findes dog en måde, hvorpå at du kan begrænse denne lange kunderejse – Retargeting!
Retargeting er annoncering mod personer, som førhen har besøgt din hjemmeside – og det er super effektivt!

Det betyder altså at disse personer allerede har kendskab til dit brand og til de produkter eller ydelser, som din virksomhed kan tilbyde. Det har den betydning at du kan begrænse den lange kunderejse, samtidig med at du har mulighed for at hente dine ’’tabte’’ kunder tilbage.

Med en effektiv og korrekt opstillet retargeting annonce, er der stor mulighed for at hente tabte leads tilbage, som kan blive konverteret til salg!


Vi er specialister i Facebook Ads!

Vi er meget dedikerede indenfor vores fag og elsker at dele ud af vores viden. Ønsker du at annoncere på Facebook, men har din tvivl omkring hvordan du skal komme i gang? Så tøv ikke med at kontakte os. Vi vil besvare dine spørgsmål efter bedste evne, og vi garanterer, at du får fuld valuta for pengene.

Vores mangeårige erfaringer Facebook annoncering, er klart en af de største fordele ved at vælge os. Værdifuld erfaring, som ikke kan købes for penge, men kun kan opnås gennem tusinde og atter tusinde af timers studering og hands on-arbejde.

Så hvis du ønsker os som din fremtidige samarbejdspartner, så kontakt os allerede i dag. Snakken er 100 % uforpligtende. Vi håber at høre fra dig!

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: