Flat design – Hvad kan vi tage med os?
Som alt andet inden for IT-branchen skifter trenden inden for webdesign hyppigt, og det kan være en udfordring at være med på moden.
Tidens buzzword er ”Flat Design”. Et begreb, der dækker over den designtrend du f.eks. ser på din smartphone efter skiftet til iOS7, hvis du altså bruger iPhone eller på din Windows Phone, hvor man har valgt at benytte flat design lige siden lanceringen.
På iPhone ser vi nu simple ikoner, hvor der kun er brugt farver, hvor de tidligere ikoner brugte langt flere grafiske effekter.
Hvad er nyt i ”Flat design”?
Som navnet antyder, er flat design et udtryk for en flad stil, der simplificerer designet ved at fjerne elementer som gradueringer, skygger og teksturer, som tidligere blev brugt i stor stil for at skabe en 3D effekt.
Det giver samtidig en udfordring til designere. I og med at man fjerner mange af disse effekter, kan det være sværere at fremhæve vigtige elementer i designet, såsom Call-to-action-knapper. I stedet bruger man nu i højere grad farver til at tydeliggøre vigtige elementer i designet.
Står du og skal have designet et nyt website, vil jeg fremhæve tre ting fra trenden, som jeg altid mener at man skal have i tankerne når man designer et nyt site:
1. Simplicitet
Brugervenligheden er altid i højsædet når der designes, og her er simplicitet et vigtigt parameter.Vi bliver dagligt bombarderet med information på internettet. Et simpelt, overskueligt design giver kunden den ro, der er brug for og får samtidig dit design til at skille sig ud. En af grundpillerne i flat design er simplicitet, hvilket du altid bør have i tankerne når du skal have nyt design. Et simpelt design er nemmere for kunden at bearbejde og du får nemmere ved at fremhæve de vigtigste sektioner på siden. Man skal dog passe på at det simple ikke kammer over. Et af de værste eksempler er CTA-knapper som du ikke kan finde, medmindre du begynder at klikke rundt på sitet. Her skal der gerne være en klar visuel effekt, der viser at du klikker eller holder musen over.
2. Fokus på farver
Farver påvirker den menneskelige psyke utroligt meget – det gælder selvfølgelig også farverne på din hjemmeside.
De besøgende skal gerne få en positiv oplevelse, når de besøger din side, og her kan farver virkelig spille en stor rolle. Tidligere har man set en tendens til at designere holdt sig inden for en lille ramme af farver, men vi ser at der oftere og oftere bliver brugt nye typer af nuancer af f.eks. blå, grøn og orange. Leg med farverne, men hav hele tiden i hovedet, hvad du gerne vil udtrykke, og om de valgte farver udtrykker netop dette.
3. Typografi
Et af de vigtige elementer i flat design er typografi, og den del bliver en stadig vigtigere del af arbejdet med design.
Vi vil gerne have de besøgende til at læse vores content. Typografi kan, hvis det bruges rigtigt, være en rigtig god måde at fremhæve netop den del.
Der bliver forsøgt mere med typografi end der tidligere er gjort, hvor størstedelen af alle websites holdt sig til de websikre fonts som arial og verdana. Nu ser vi at mange designere finder inspiration fra trykte medier når de skal finde fonte.
Som det var tilfældet med farver, er det vigtigt at tænke over hvad du gerne vil udtrykke – og sikre at typografien ikke fjerner fokus fra det, der er vigtigst; indholdet.
Typography is one of those things that when done well really exemplifies the message of the site. Instead of drawing attention to the fonts, you are drawn to the content and purpose of the article or app.
– Chris De Roux på bloggen Webinsation
Populære fonte i 2013:
- Proxima Nova
- Montserrat
- Open Sans
- Gotham
Hermed har jeg gennemgået tre dele af trenden, som jeg mener at man altid skal have i tankerne når man skal have designet sin side. Man kan bruge mange elementer fra flat design, men man skal selvfølgelig altid have i tankerne om det udtrykker det man gerne vil have frem i designet.
Personligt er jeg en stor tilhænger af designs, hvor brugen af skygger er minimeret, og hvor der er gjort brug af mere udfordrende farver som vist i farvepaletten ovenfor. Det gør designet langt mere behageligt for øjnene at se på og er især rart på sider med meget content, hvor det hurtigt kan blive uoverskueligt.
Jeg tror, at udbredelsen af flat design hænger meget sammen med det øgede fokus på responsivt design, da det flade design især gør sig rigtig godt på smartphones, hvor de dimensionelle effekter ofte kan blive for voldsomme.