Become er dit marketing bureau. Tak fordi du læser med. I fredags blev det bekræftet, at Google fremadrettet vil stoppe med at vise annoncer i højre side af søgeresultaterne.
Ændringen træder i kraft over hele verden, så man ikke længere vil kunne se betalte annoncer i højre side af desktop-søgeresultater.
Derudover vil Google oftest også vise 4 i stedet for 3 topannoncer øverst i søgeresultaterne. Det vil typisk komme til udtryk ved højkommercielle søgeord, hvilket betyder flere relevante resultater for den søgende og mere profil for annoncørerne og Google.
Det betyder nemlig, at der nu kun vises 3-4 annoncer above-the-fold, mens der før var en 6-8 stykker. Det kan føre til mere konkurrence om at ligge i toppen af søgeresultaterne – og derfor også en stigning i klikpriserne.
Med de manglende annoncer i højre side vil desktop-søgeresultaterne komme til at ligne dem på mobilen – her vil vi dog typisk kun se omkring 3 topannoncer.
Fjernelsen af annoncer i højre side efterlader en del plads til andre ting. Det vil være oplagt, hvis Google vælger at bruge denne plads til andre af deres egne services, fx Google Shopping Ads, som fortsat vil være der.
Har du brug for hjælp til annoncering, kan du række ud til et online markedsføringsbureau