Svært at måle
Virksomheder udnytter i stigende grad muligheden for at interagere med deres kunder via de sociale medier. Siden Facebooks grundlæggelse er ikke kun private personer hoppet med på bølgen, men også virksomheder.
I starten var mange skeptiske omkring brugen af sociale medier, men jo længere tid der er gået, desto flere har overgivet sig og oprettet en profil eller fanside. Det har vist sig, at der kan være store fordele forbundet med at engagere sig i sociale netværk. Ligesom med så megen anden kommunikation er det dog svært at måle, hvilken effekt det har.
Kort sagt: Kan din investering overhovedet ses på bundlinjen?
Hvad skal du måle på?
For at måle effekten af din investering i de sociale medier er det vigtigt, at du ikke forsøger at måle Return On Investment på traditionel vis. Du er derimod nødt til at vende denne metode på hovedet og måle på dine kunders investering i de sociale medier. Det er nemlig svært at se resultater på kort sigt, men på lang sigt vil det formentlig vise sig at være alt sliddet værd. Det er hvad marketingeksperterne Donna L. Hoffman og Marek Fodor hævder i deres artikel fra 2010.
Du er nødt til at måle på andre parametre end eksempelvis omkostninger og indtjening. Derimod skal du fokusere på, hvilke af din virksomheds marketingmål dit engagement på de sociale medier er med til at opfylde. Det kunne for eksempel være Brand awareness, Brand engagement og Word-of-mouth. Under de forskellige mål, kan du måle på en række forskellige parametre.
[framed_box]
Brand awareness
- Antal medlemmer/fans
- Antal vurderinger
Brand engagement
- Antal kommentarer
- Antal aktive brugere
- Antal likes
- Antal brugergenereret indhold
Word-of-mouth
- Antal opslag om virksomheden
- Antal delinger
[/framed_box]
Nutella gør det rigtige
Et brand der har haft stor succes med at engagere sig på de sociale medier, er Nutella. Mere end 17 millioner personer synes godt om brandet på Facebook og over 100.000 taler om det. Hvorvidt Nutella har lyttet til Hoffman og Fodors anbefalinger, kan man kun gisne om, men noget kunne tyde på, at de har haft den rette tilgang til de sociale medier og fokuseret på andet end bundlinjen.
På Facebook-siden er det tydeligt, at der ikke fokuseres direkte på salg, men nærmere på de ting, der binder personerne i fællesskabet sammen. De fleste indlæg er billeder, der på en sjov måde viser Nutella i forskellige sammenhænge. Nutella sørger hele tiden for at poste indlæg, der aktiverer brugerne og får dem til at engagere sig i brandet.
Hvis Nutella skulle måle effekten af sit engagement på Facebook ud fra Hoffman og Fodors råd, vil de formentlig opdage, at investeringen i høj grad har bidraget til skabe mere opmærksomhed omkring brandet, mere engagerede fans og en større grad af word-of-mouth.
Så selvom du ikke direkte kan se resultatet af dine anstrengelser på de sociale medier på bundlinjen, vil din investering højst sandsynligt være gavnlig på lang sigt. Det kræver dog, at du fokuserer på de parametre, Hoffman og Fodor foreskriver, samtidig med at du vedligeholder din side ved at bringe interessante indlæg, der engagerer fansene.