Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Hvorfor ser jeg så mange irrelevante annoncer?

Bjarke_2022
Bjarke Bekhøj
Direktør & Partner

Hos Beruf arbejder vi tæt sammen med Google og er således et professionelt Google Ads bureau med mange års erfaring. Google er utroligt dygtige til at vise annoncer, der er knivskarpt målrettet dine specifikke interesser og din profil. På den måde prøver de at sikre, at du finder annoncer relevante og klikker på dem. Og Google lever af disse annonceklik – ikke annoncevisningerne.
Men nogle gange rammer annoncerne alligevel helt forbi!
Jeg har f.eks. de sidste par uger set denne AdWords-annonce en hel del gange:

Jeg er lykkeligt gift, har to børn og er ikke på udkig efter dates (udover med hustruen selvfølgelig) ????
Du har helt sikkert også oplevet, at se masser af irrelevante annoncer – og måske tænkt “hvorfor i alverden bliver de vist til mig?”.


Her er nogle almindelige årsager:
✅ Ikke alle annoncer bliver leveret via Google:
Der findes mange andre annoncenetværk end Googles. Og ikke alle er lige så præcise i målretningen. De fleste store annoncenetværk er en del af ‘AdChoices‘ (via Digital Advertising Alliance). Kig efter ikonet i øverste højre hjørne af de annoncer du ser. Her kan du finde ud af hvem der har leveret annoncen til dig (og på AdWords-annoncer endda også deaktivere/anmelde dem):

✅✅ Den profil Google bruger til at målrette annoncer til dig, er ikke altid retvisende. Men det kan du lave om på:
Din adfærd på nettet og de oplysninger du deler med Google, er med til at danne en profil, som skal sikre at du ser relevante annoncer. Google er helt åbne om dette og du kan se din egen profil her: google.com/settings/ads


Og den hyppigste årsag til, at du ser mange irrelevante annoncer er…:
✅✅✅ Annoncører bruger ikke mulighederne i AdWords optimalt:
Målretning af bannerannoncer er ikke blot at vælge en række målrettede interesser og så sætte i gang!
➤ Der bør kigges grundigt på målgruppe, budskab, Analytics-data, mm.
➤ Der bør segmenteres målgrupper og kombineres målretninger
➤ Og der bør spores data og optimeres løbende!
Så hvis du er annoncør, har du altså også selv et stort ansvar for at dine annoncer bliver vist til den rigtige målgruppe!


Når det lykkes er det en win-win-win situation:

  1. Brugerne vinder: Fordi de ikke bliver spammet med ligegyldige annoncer
  2. Annoncøren vinder: Fordi de får relevante klik for deres annoncekroner
  3. Google vinder: Fordi brugere og annoncører får værdi ud af AdWords, hvilket sikrer Googles bundlinie

Har du brug for hjælp til din annoncering, kan du række ud til et online markedsføringsbureau. I Beruf står vi for målretning, sporing og optimering af annoncering for en lang række virksomheder. Giv mig et kald, hvis du er interesseret i en uforpligtende snak om et samarbejde.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: