Søgemaskineoptimering går ikke længere kun ud på at skaffe en bunke links og skrive noget tekst til de rette ord. Det går i stadig højere grad ud på, at du over for søgemaskiner som Google, skal forædle dine besøgende ved at levere det rigtige indhold, det rette produkt og alt her imellem.
Alt i alt, skal du vise at du fortjener den placering du har på den nuværende resultatliste. User engagement er det buzzword, som du skal have fokus på, for at opnå dette over for søgemaskinerne i 2015.
Herunder har vi samlet tre user engagement områder, som du skal være opmærksom på i 2015, for at påvirke din placering på resultatlisterne.
Besøgsvarighed
Tiden som brugerne tilbringer på din hjemmeside kan nemt betragtes som et tegn på, hvor sund din hjemmeside er. Selvom tid brugt på hjemmesiden også kan betragtes som et tegn på, at folk ikke kan finde hvad de leder efter, så er det generelt et sundhedstegn.
Dette user engagement delelement kan således, direkte og indirekte, have en effekt på din placering på resultatlisterne. At arbejde direkte på at forbedre dette, bør således være en del af din SEO user engagement strategi.
Vi har nu skiftet navn til Become, og er klar til at hjælpe dig. Become er dit professionelle marketing bureau.
3 tips til at forøge brugernes tidsforbrug på hjemmesiden
- Bedre og længere indhold på hjemmesidens blog
- Besvarelse af problemstillinger i teksten på kategorisiderne
- Overvej hvordan du kan benytte billeder på hjemmesiden (læs mere her)
Note: Benyt endvidere Google Analytics til at se, i hvilke tidsintervaller dine bedst konverterende kunder befinder sig.
Bounce rate
Når vi inden for SEO snakker om bounce rate, så snakker vi om den del af dine besøgende, som besøger din hjemmeside via søgemaskinerne og forlader den igen uden at besøge flere sider end introduktionssiden.
Hvis besøgende fra søgemaskinerne vender direkte tilbage dertil, så er det ofte et tegn på, at de ikke fandt hvad de søgte. Sker dette tilstrækkelig mange gange, så vil søgemaskinen betvivle grundlaget for din placering, og på sigt vil din placering på det specifikke søgeord/sætning ændre sig.
3 tips til at formindske din bounce rate
- Skrive mere tekst til ”tynde” og dårlige sider
- Fjerne gamle SEO-tekster som rammer for bredt
- Udarbejd en content strategi og start din egen virksomhedsblog
Note: Du finder din bounce rate gennem Google Analytics, hvor du også har mulighed for at bearbejde dine data baseret på specifikke sider for at præcisere hvilke dele af din hjemmeside, der skaber problemer.
Dybde
Dybde går kort og godt ud på, hvor mange sider dine besøgende besøger, når de er på din hjemmeside. Igen kan dette ses som et sundhedstegn, da du således har formået at fastholde dine besøgende og skabe en vedvarende interesse.
3 tips til at forbedre antal besøgte sider
- Benyt intern linkbuilding ved blog- og kategoritekster
- Benyt relaterede og populære produkter ved produktkategorier
- Benyt kreative pop-up funktioner ved afsluttende kunder (fx i forbindelse med en transaktion)
Note: Igen kan du benytte Google Analytics til at tjekke det antal sider, dine bedst konverterende kunder besøger. Dette kan endvidere benyttes som begrundelse for, hvorfor dit fokus skal ligge herpå.