Tidligere på året begyndte Facebook at rulle annonceformatet Multi-Product Ads ud. Vi har haft tid til at teste formatet i flere brancher og med forskellige formål, og resultaterne er mildest talt imponerende.
Hvad er Multi-Product Ads?
Multi-Product Ads er en annoncetype på Facebook, der gør det muligt at sætte 4-6 forskellige billeder og links i én annonce og få dem præsenteret på en fornuftig måde i news feedet.
Ligesom dens nærmeste kollega, Page Post Link Ads, er annoncen designet specifikt til at skabe trafik fra Facebook til andre websites, men flere billeder og links i samme annonce åbner op for nye og meget effektive anvendelsesmuligheder.
Den oplagte anvendelse, der også har givet annoncetypen sit navn, er at sætte fokus på flere produkter i samme annonce. Eksemplet ovenfor viser tydeligt fordelen. Annoncernes hovedbudskab er så godt som identisk i de to annoncer, men ved at tilføje flere produktkategorier som personbil, varevogn og minibus bliver annoncen på én gang bredere og mere præcis.
Annoncen viser bedre det fulde udbud (eller en stor del af det), der dækker de mange forskellige behov, målgruppen kan have. Sandsynligheden for at modtageren bliver præsenteret for noget, der dækker vedkommendes præcise behov, stiger derved, og sammen med linket direkte til det relevante produkt øger det chancen for at modtageren klikker på annoncen.
Formatet kan også bruges til bedre at udfolde mere komplekse budskaber. Annoncen nedenfor kan efterlade målgruppen med en lang række uddybende spørgsmål. Her kan annoncen hjælpe til at besvare lige præcis dét spørgsmål, der er vigtigst for den enkelte modtagers videre interesse, med det samme og med direkte link, så vedkommende ikke skal lede hele websitet igennem efter svaret og måske opgive halvvejs.
Du nævnte noget med imponerende resultater
Yes, det gjorde jeg. Det er svært ikke at være noget skeptisk, når Facebook i deres egen beskrivelse af Multi-Product Ads citerer en annoncør for en tredobling af effekten efter implementering af det nye format.
Den skepsis er gjort til skamme.
Effekten vil naturligvis variere, men vi ser mere end fordoblede klikrater på mange annoncer, der i forvejen performede ganske godt, og i et enkelt tilfælde en klikpris, der blev reduceret med hele 80%.
Så skal jeg vel bare bruge det format altid
Mnjah, nej, ikke rigtigt.
Multi-Product Ads skal bestemt tages med i overvejelserne, men i nogle tilfælde vil ét meget præcist budskab og link fungere bedre. Til det er Page Post Link Ads med sit store billede og link-overskrift stadig kongen.
Hvordan kommer jeg i gang?
Det nye format burde være tilgængeligt for alle nu og er foruden Power Editor blevet tilføjet til Ad Manager, når du opretter en annonce med målsætningerne websiteklik eller konverteringer.
Du er naturligvis også velkommen til at kontakte Compell på info@compell.dk eller tlf. 71 99 75 15.