Nogle klik på dine Adwords annoncer kan være mere værd end andre for dig. Det kan være et bestemt tidspunkt på dagen, fra en mobiltelefon eller fra personer der tidligere har besøgt dit website.
Ved at benytte budjusteringer kan du hæve eller sænke prisen for dit bud og få større kontrol over, hvor og hvornår din annonce vises og på denne måde tilpasse dine strategier efter at opnå de kliks, som skaber mest værdi for netop din virksomhed.
Hvad er budjusteringer?
Et bud er det maximale beløb du vil betale for et klik på dit søgeord. Sælger du f.eks. Nike løbesko, kan du have sat et max bud på 10 kr. for et klik på ”nike løbesko”
En budjustering udgør herefter den procentvise ændring af dette bud, hvor det er muligt enten at hæve eller sænke bud i din kampagne. Dette vil have en stor indflydelse på, hvor konkurrencedygtige dine søgeord er. Her er det en fordel at have små konkrete kampagner, da budjusteringen gælder for hele kampagnen og ikke kun det enkelte søgeord.
Du finder budjusteringerne i Adwords under indstillinger i kampagner eller annoncegruppen.
Forskellige former for budjusteringer
Budjusteringer kan f.eks foretages på enheder, placeringer, tidspunkter og for brugere, der før har besøgt dit website.
Det er også muligt at justere dit bud baseret på, hvor effektive dine annoncer er.
Du kan sætte regler op i Adwords, der undersøger om bud skal hæves eller sænkes. Dette går dog under Adwords automatiseringer og er en anden historie som du kan læse mere om i dette tidligere blogindlæg.
Når man snakker om budjusteringer, så mener man med udtrykket “enhed”, om der skal målrettes mod mobiltelefoner med fulde browsere, tablets med fulde browsere eller stationære computere og bærbare computere. Her kan du vælge f.eks. byde 20% højere på søgninger, der bliver foretaget fra mobiltelefoner. Det kan evt. være en fordel hvis du har et cykelværksted, da cyklister der er punkteret vil være tilbøjelig til at søge efter ”lappe cykel”, og den søgning vil være fordelagtig at byde på.
Budjusteringer efter remarketinglister til søgeannoncer
En meget interessant budjustering er den, som giver dig mulighed for at nå ud til de brugere, der tidligere har besøgt dit website. Har du opsat en remarketing kode på dit website, kan Adwords huske hvem der har besøgt websitet. Herved kan du lave en liste over de besøgende, du har f.eks. haft en bestemt gruppe af besøgende de sidste 60 dage, og til den gruppe besøgende kan du nu vælge at byde 20% højere. Kunder der har besøgt dit website før vil med stor sandsynlighed komme igen, hvis de ved første besøg havde en god oplevelse.
Budjusteringer efter annonceplanlægning
Med annonceplanlægning kan du lave budjusteringer på bestemte ugedage eller tidspunkter på en ugedag. Denne mulighed kan bruges, hvis du ønsker at byde højere, i det tidsrum din virksomhed har åbent.
Budjusteringer efter geografiske områder
Du kan også bruge budjustering efter placeringer, hvis du vil styre dine bud efter geografi. Dette gælder både kunder i bestemte lande og byer. Det er desuden muligt at lave budjusteringer med den indbyggede adresseudvidelse i Adwords. Her kan du vælge at byde højere for kunder, der er tæt på din virksomhed, også denne vil være relevant for cykelværkstedet som tidligere blev brugt som eksempel.
Der kan godt være flere forskellige budjusteringer for samme geografiske placering. Hvis dette er tilfældet, er det kun den mest specifikke placering, der gælder og de bliver derfor ikke kombineret.
Et eksempel
Du har en mobilkampagne målrettet i Danmark, som er planlagt til at køre hele ugen med en budjustering på +20%.
Der er også tilføjet en budjustering på +40% gældende for Aarhus i weekenden.
Her vil budjusteringen for Aarhus ”vinde” i weekenden, da det er den mest specifikke placering.