Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Negativ SEO – har du noget at frygte?

Bjarke_2022
Bjarke Bekhøj
Direktør & Partner


Become er måske det bedste white hat SEO bureau, som er klar til at hjælpe dig.

Negativ søgemaskineoptimering er en proces, hvor man forsøger at nedgradere ranks og organisk trafik på søgemaskinerne, eller sagt på en hårdere måde; når en konkurrent igennem skadende SEO-strategier forsøger at skade dine ranks og derigennem din organiske trafik.

Der findes mange forskellige måder at udføre negativ SEO, lige fra spammy SEO-strategier til at hacke din hjemmeside. En af de mest kendte er, at skabe spammy og dårlige links til den hjemmeside, som man ønsker skal falde i ranks og organisk trafik.

Hvor ligger det farlige i negativ SEO?



Der er ingen, som 100% forstår algoritmen bag søgemaskinen Google (samt de andre eksisterende søgemaskiner), men vi ved at links har en stor betydning. Vi har en antagelse om, at Google vægter hjemmesiden bl.a. på baggrund af, hvor stærke backlinks hjemmesiden har. Dette betyder, at hvis denne hjemmeside pludselig opnår en stor bunke links, som ikke overholder Googles retningslinjer, så kan dette skade din hjemmeside.

Hvad kan der ske ved negativ SEO?



Der er mange faktorer, som har en indflydelse på, om søgemaskinerne tager aktion imod hjemmesiden, hvor stor denne aktion vil være. Faktorer som påvirker dette kan bl.a. være hvor længe dit domæne har eksisteret, hvor meget indhold din hjemmeside indeholder, og hvor stærk dine andre backlinks er. Når en hjemmeside er udsat for negativ SEO, så kan resultaterne derfra være alt fra fald i ranks, modstand i opnåelse af bedre ranks til hel- eller delvis-udelukkelse fra søgemaskinernes resultatlister.

Hvor meget negativ SEO skal der til?



Det kan være svært at bestemme helt præcis, hvor meget negativ SEO der skal til, der skal til, for at du opnå en synlig straf deraf. Der findes cases, hvor blot et par 100 links over 2 gange har været nok, men vi har også cases på hjemmesider hvor kontinuerlig negativ SEO med flere tusinde links om dagen, ikke har haft en påvirkning.

Hvordan forebygger du negativ SEO?


Det kan være svært at forberede sig på negativ SEO, men der er dog visse ting, som du kan gøre for at blive opmærksom på dette så tidligt som muligt.

Opsæt Google Webmaster Tool


Opsæt Google Webmaster Tool (GWT) på din blog/hjemmeside, og opsæt systemet til at fremsende e-mails så snart en advarsel fremkommer. Dette hjælper dig til at være opmærksom på malware, antal indekserede sider og mange andre vigtige elementer. Men vigtigst af alt, så er det igennem GWT, du vil blive oplyst omkring en potentiel straf eller manuel handling fra Google.

I GWT kan du under Søgetrafik, Manuelle handlinger se, om du har været udsat for en manuel handling fra Google, som bliver foretaget af deres spam team.

Tjek stigning i antallet af backlinks


Som sagt er spammy links til dit domæne en benyttet negativ SEO strategi, derfor kan du med fordel jævnligt tjekke både antallet af backlinks samt dertilhørende anchor-tekst. Tjek af backlinks kan gøres igennem Ahrefs, Open Site Explorer, Majestic SEO eller Googles egen link indeks (vi anbefaler dog at benytte andre udover Googles egen, da der er beviser for, at de ikke viser alle links). Der findes også flere værktøjer, som automatisk kan gøre dette, men vi anbefaler altid at tjekke manuelt.

Herunder fremgår et eksempel på en hjemmeside, som pludselig oplevede en stigning i antallet af negative links. En stor del af disse links indeholdte mærkelig anchor-tekster. Et billeder som dette (fra Ahrefs) kan således være med til at fremvise negativ SEO (mere omkring dette senere i artiklen).

Når du gennemgår dine backlinks, så kan du benytte følgende tips:

a) Kig efter mærkelige anchor-tekster, som ikke har relation til din hjemmeside.

b) Kig efter en stigning i mængden af dine eksisterende anchor-tekster.

c) Kig efter links fra domæneendelser som ikke er fra .dk, .com (f.eks. .ck, .fr etc.).

d) Kig efter links fra domæner som ligner hinanden (f.eks. ift. tekst, design etc.) for at tjekke, om de er fra et link-netværk.

Tjek fald i antallet af backlinks


Det er også vigtig, at du har fokus på, hvorvidt dine backlinks forsvinder, da folk der udfører negativ SEO ofte vil forsøge at få fjernet dine bedste backlinks (f.eks. ved at kontakte disse hjemmesider i dit navn eller ved at hacke disse hjemmesider).

Check om dine tekster er blevet kopieret


Udover at skabe spammy og dårlige links til din hjemmeside så er en anden strategi at benytte dit indhold på andre domæner. Når dette sker, ser Google indholdet som content duplication, hvilket kan skade din hjemmeside. Hvis Google ikke kan se hvilke af hjemmesiderne, der er den oprindelige ejer af indholdet, vil der opstå problemer for din hjemmeside.

Du kan tjekke hvorvidt dit indhold er blevet kopieret igennem CopyScape ved blot at indtaste din URL.

Du har været udsat for negativ SEO – hvad gør du?


Vi har nu givet dig midlerne til at opdage, hvis du oplever negativ SEO. Men hvordan er det så helt præcist, du skal forholde dig, hvis du ender i en situation med negative SEO?

Her er en kort guide til at overkomme negativ SEO:
Først skal du sikre dig, at der faktisk er tale om negativ SEO og ikke blot fald i organisk trafik/ranks pga. enten Googles algoritmer eller konkurrenter med en bedre SEO-strategi end din. Når du er sikker på, at du er ramt af negativ SEO, fordi du har observeret elementer fremlagt i denne artikel, så kan du benytte dig af følgende løsningsmuligheder.

Step 1. Kontakt og få fjernet backlinks


Udarbejd en liste med alle de backlinks som skader din hjemmeside (jf. Punkt a-d). Dette kan eksempelvis gøres igennem Ahrefs egen domain ranking. Herudover kan du også manuelt tjekke page rank (PR) for dele af dine backlinks.

Så snart du har oprettet den liste, kan du starte med at indhente kontaktoplysninger. Disse oplysninger skal skaffes med det formål, at få fjernet alle skadelige links. I den e-mail der fremsendes, kan det være en fordel at indsætte et officielt stempel mv. fra en advokat. Du kan benytte Whois til at finde kontaktoplysninger (e-mail-adressen direkte til den pågældende person fremtræder under Registrant email).

Hvis det ikke hjælper at kontakten person bagved hjemmesiden, kan du kontakte hosting virksomheden (find dem her). Alt efter hvem hosting virksomheden er, kan de være behjælpelige med at fjerne linket.

Step 2. Disavow links du ikke kan få fjernet


Hos Google og Bing har du muligheden for at benytte dig af henholdsvis Google Disavow Tool og Bing Disavow Tool. Begge værktøjer kan benyttes til at fortælle søgemaskinerne, at de ikke skal kigge på disse links, og al ”værdi” derfra skal fjernes.

Vi er dog nødt til at nævne, at disse disavow værktøjer er forholdsvis nye, og der findes flere folk, som anbefaler ikke at benytte disse. Se her hvad Google selv har at sige omkring benyttelsen af Google Disavow Tool.

Ekstra information: Hvis du har modtaget en manuel handling i GWT, så har du mulighed for at fremsende en forespørgsel til Googles spam team (i GWT), før du benytter denne løsning.

Negativ markedsføring generelt


Udover negativ SEO findes der mange andre typer af negativ markedsføringsstrategier, som du skal være opmærksom på. Disse startegier kan f.eks. ramme din e-mail markedsføring, social media markedsføring eller noget helt tredje. Hvad ville der f.eks. ske, hvis du fra den ene dag til den anden fik fordoblet eller tredoblet dine Facebook følgere med falske profiler?

… Dette vil resultere i, at den procentvise andel af fans, som interagerer med dine opslag, vil falde. På sigt vil Facebook i højere grad se dig som spam, og du vil løbende blive eksponeret overfor færre og færre af dine følgere.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: