Når en kunde har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, betyder det, at kunden finder din virksomhed interessant. Denne interesse er man som virksomhed nødt til at følge op på og imødekomme for at fastholde kunden. Det er jo ikke sikkert, at kunden finder din virksomhed lige så interessant om en måned eller to.
Desværre er der mange virksomheder, som slet ikke responderer på kundens tilmelding, eller som gør det i meget få og uengagerende vendinger. Således mister kunden hurtigt interesse for virksomheden og dennes produkter eller ydelser.
Derfor det nødvendigt at smede, mens jernet er varmt. En effektiv måde at gøre dette på, er ved at udsende en velkomstmail.
Hvordan fungerer en velkomstmail?
Det er en hurtig og effektiv løsning, hvor kunderne automatisk får tilsendt en velkomstmail, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev. Der er ikke ret meget, du selv skal gøre, da velkomstmailen kun skal skrives én gang – herefter passer den sig selv og udsendes pr. automatik.
Det kræver derfor kun minimal indsats fra din side, mens udbyttet derimod er maksimalt. Velkomstmails har nemlig fire gange så høj åbningsrate som almindelige nyhedsmails. Alene det er grund nok til at udsende velkomstmails, men der er endnu flere fordele.
Derfor skal du udsende en velkomstmail
Der er flere gode grunde til, at du og din virksomhed skal udsende velkomstmails, når kunder tilmelder sig jeres nyhedsbrev.
For det første fungerer en velkomstmail både som bekræftelse på tilmeldingen, men også som en måde at byde kunden velkommen og vise, at du sætter pris på kundens interesse for din virksomhed.
For det andet er det en effektiv måde at sørge for at fastholde dine kunder. Undersøgelser viser nemlig, at der er flere, der læser velkomstmails end andre typer af salgsfremmende mails. Derfor er velkomstmails en god indgangsvinkel til at opretholde dine kunders opmærksomhed.
Tidspunktet for velkomstmailens distribution er det bedste tidspunkt at nå ud til dine kunder. Hele grunden til, at velkomstmails fungerer så godt, er, at de udsendes, når abonnentens interesse din virksomhed er på sit højeste. Hvis du derimod venter et par dage, er abonnentens interesse allerede faldende, og derfor bliver udbyttet ikke nær så omfangsrigt.
Samtidig er der større chance for, at abonnenterne vil læse de kommende nyhedsbreve, når først de har læst velkomstmailen. Derfor er det vigtigt at få skrevet en god og fangende velkomstmail.
Guide til den gode velkomstmail
- Optimér emnefeltet
Det første dine abonnenter ser, når de modtager en velkomstmail fra dig, er mailens titel – altså emnefeltet. Derfor er det essentielt, at du ved hjælp af emnefeltet fanger dine abonnenter, så de rent faktisk får lyst til at læse mailen.
Undersøgelser viser, at nogle af de mest populære ord i emnefeltet er ord som: ”tak”, ”velkommen”, ”ny”, ”video” samt alle former for personladede ord.
Derudover skal du sørge for, at titlen er kort og præcis, så dine læsere er klar over, hvad mailen omhandler.
- Personliggør indholdet
En anden simpel måde at engagere dine læsere på er ved at anvende deres navn i mailens emnefelt. Det skaber mere engagement fra kundens side, når han ser en mailtitel, der lyder: ”Tak for tilmeldingen, Jens” i stedet for ”Velkommen nye kunde”.
Faktisk er der større sandsynlighed for, at velkomstmailen bliver åbnet, hvis emnefeltet indeholder en personlig henvendelse, end hvis den ikke gør. En personlig velkomstmail får kunderne til at føle, at mailen er sendt specifikt til netop dem, og det vækker deres interesse og giver dem lyst til at engagere sig.
- Brug det rigtige navn som afsender
Når du laver din velkomstmail er det vigtigt at sørge for, at det er den rigtige afsender, der står angivet. Det skal enten være din virksomheds navn eller navnet på den person fra virksomheden, som abonnenten forventer en mail fra.
På den måde bliver din velkomstmail personliggjort, og dine abonnenter er trygge ved at åbne velkomstmailen. Det kan derimod have den modsatte effekt, hvis afsender i stedet står angivet som f.eks. ”no-reply@dinvirksomhed.dk”.
Bliv ved med at skabe indhold for dine kunder
Kunder tilmelder sig dit nyhedsbrev for at få relevant indhold. Det betyder, at du løbende skal skabe information og viden, som er interessant for dine læsere.
Velkomstmails er en vigtig del af det – forhåbentlig – lange forhold, du opbygger til dine kunder gennem content marketing. Det er gennem velkomstmailen, du skal engagere dem helt fra start, og ved at følge ovenstående råd er du godt på vej.
En god velkomstmail er dog kun begyndelsen. Herefter er det vigtigt at blive ved med at fremstå interessant og skabe relevant information for dine kunder ved f.eks. løbende at sende dem nyhedsbreve, tilbud eller andre servicemeddelelser.