Mange webshops kæmper med den store konkurrence, der er på nettet. Online-verdenen er global, konkurrenterne er kun et klik væk, og det er snublende nemt for potentielle kunder at sammenligne priser, kundeanmeldelser osv.
Hvad gør du så som webshopsejer, der gerne vil trække kunderne til netop din shop og omvende dem fra tilbudsjægere til loyale kunder? En tilgang til at tiltrække flere gengangere i butikken er at lave en kundeklub.
Netop det har MammaShop.dk gjort i samarbejde med Compell. Læs her, hvordan vi er gået til opgaven med at styrke kundeloyaliteten online ved hjælp af skræddersyet e-mailmarketing.
Klub Mamma – nytte, salg og smil uge for uge
MammaShops nye kundeklub (Klub Mamma) har i første omgang fokus på at styrke kundeloyaliteten hos webshoppens gravide kunder. Klubben er designet, så medlemmerne får en ugentlig mail, der skal skabe værdi for den enkelte kvinde, ligegyldigt hvor langt hun er i sin graviditet. Klubmailenes indeholder derfor bygget op om:
- relevant information og sjove fakta om kvindens og barnets udvikling uge for uge gennem hele graviditeten.
- eksklusive klubtilbud, der er tilpasset, hvor langt kvinden er henne.
- stiltips, inspiration og søde babybilleder fra MammaShops pinterest, der bringer smil på læben.
Og hvorfor er det så sådan bygget op? Alle klubmails har et hovedfokus på indhold, der har nytteværdi nu og her, og som bygger tillid op hos den gravide, der kan forbinde MammaShop med relevant viden, praktiske tips og sjove fakta om det stadie af graviditeten, som hun selv er i.
Først efter det primære nytteindhold, kommer et indlæg med fokus på salg. Igen er salgsindlægget bygget op i forhold til, hvor langt kvinden er i sin graviditet, så tilbud o.l. med stor sandsynlighed er relevant for den vordende mor nu og her. Det umiddelbare relevans kombineret med muligheden for at spare penge skulle gerne øge sandsynligheden for konvertering.
Samtidigt varierer klubmailsene, så de mails der sendes til kvinder, som er i begyndelsen af deres graviditet har mindre salgsfokus end dem, der sendes ud til kvinder, som er længere henne i graviditeten. I begyndelsen af mail flowet har vi for eksempel erstattet salgsindlæggene med indlæg fra MammaShops Pinterest, der enten giver inspiration til stil, motion, madlavning, eller som viser søde billeder af skønne babyer.
Hvordan får man fat i klubmedlemmer online?
En kundeklub er ikke så spændende uden kunder, og her må webshops tænkte kreativt for at tiltrække så mange klubmedlemmer som muligt. Det gælder om at komme ud med budskabet – og gerne på flere måder.
For at bygge Klub Mammas kundedatabase op, har vi derfor indgået en aftale med virksomheden BabyBox, der tilbyder gravide kvinder en gratis boks med en række relevante produkter til nybagte forældre. Når de bestiller en BabyBox, takker de samtidigt ja til at blive tilmeldt Klub Mamma. Det har sikret os en god mængde medlemmer, der alle modtager og interagerer klubmails.
Vi har naturligvis også gjort det muligt at tilmelde sig Klub Mamma direkte på MammaShops hjemmeside. Her bruger vi en rabatkupon på 100 kr., som man kan bruge i shoppen umiddelbart efter sin tilmedling, som motivationsfaktor til at tiltrække nye medlemmer.
Endelig reklamerer vi for Klub Mamma på MammaShops facebookside for at ramme sidens følgere og deres vennekreds, ligesom vi planlægger at bruge bloggermarkedsføring som en del af promoveringen af klubben.
E-mails der skaber resultater!
Vores indsats har allerede båret frugt. Klub Mamma har mere end 1.000 medlemmer, og klubmailsene har fået en rigtig god modtagelse. Med åbningsrater på mellem 42 og 87% og klikrater mellem 30 og 60% er interaktionsniveauet højt både for de kvinder, der er tidligt i deres graviditet og dem, der er længere henne. De første direkte køb er i hus, og vi forventer selvfølgelig, at mange flere vil følge trop.
Gravide må siges at være en ønske-målgruppe for en kundeklub, der ønsker at skræddersy sit indhold til en gruppe modtagere, fordi de følger et relativt forudsigeligt mønster. Trods det er der intet til hinder for, at du som virksomhed med andre typer målgrupper kan skabe øget værdi med skræddersyet e-mailmarketing. Vi bruger for eksempel tilgangen i i vores samarbejde med virksomheden DampShop, der sælger e-cigaretter. Her tilbyder vi uge for uge et rygestopskursus via mail – og ligesom med Klub Mamma skaber vi på den måde værdi for DampShops kunder såvel som DampShop selv.
Hvis du er blevet nysgerrig omkring, hvordan du kan øge din kundeloyalitet og indtjening via skræddersyet e-mailmarketing, inviterer vi dig til en uforpligtende snak på 71 99 75 15.