20% indsats = 80% effekt
Pareto princippet, der også er kendt som 80/20-reglen, foreskriver, at det for mange forhold gælder, at 80% af konsekvenserne er forsaget af 20% af årsagerne. Dette forhold blev første gang observeret af en italiensk økonom, der konkluderede, at 80% af rigdommen var ejet af 20% af befolkningen. Et andet eksempel findes i erhvervslivet, hvor man ofte siger, at 80% af omsætningen kommer fra 20% af kunderne.
Det gælder også i dit arbejdsliv
Denne sammenhæng har vist sig at være gældende i mange forskellige forhold, og faktisk kan pareto princippet også overføres til vores arbejdsliv. Det betyder, at 20% af vores indsats forårsager 80% af effekten eller værdien af vores arbejde.
Det vil sige, at hvis din arbejdsuge er på 37 timer, giver 7.5 timer (20 % af arbejdstiden) 80% af effekten eller værdien af dit arbejde. Det lyder nok ikke helt usandsynligt for de fleste af os, når vi tænker på, hvor meget tid der går med møder, e-mails og løs kommunikation med kunder og kollegaer blandt meget andet. Dermed ikke sagt, at dette er spildtid, blot at det sandsynligvis ikke er i disse timer, at de nye tanker bliver skabt, at den strategisk vigtige beslutning bliver taget etc.
Take it to the next level
Her er et interessant tankespil inspireret af den amerikanske blogger Timothy Francis. Hvad hvis pareto princippet også gælder for de 20% af din arbejdsuge, hvor du er mest effektiv? Det vil sige, at 20% af de 7.5 timer, der udgør din mest værdifulde arbejdsindsats i løbet af en uge, skaber 80 % effekt af af de 80% som det oprindelige pareto princip omtaler. Men andre ord kan man sige, at 1,5 timer (20% af 7,5 timer) giver hele 64% (80%*80%) af værdien af en uges arbejdsindsats.
Vi er dit foretrukne Google Ads bureau
Noget af en øjenåbner, men hvad så nu?
Hvad er opgaven så, når vi står med den her indsigt? Det handler i høj grad om at overveje præcist, hvilke opgaver, du udfører i løbet af ugen, der potentielt er så værdifulde, at de på blot 1.5 timer producerer 64% af ugens værdi. Og så handler det om at komme i gang!
- Skriv den mail til en potentielt vigtig samarbejdspartner
- Overbevis en i dit netværk til at introducere dig til en interessant person i hans/hendes netværk
- Overvej hvilke processer der kan optimeres i organisationen
I første omgang kan du tage et kig indad og spørge dig selv: Hvad gør du for at give dig selv rammer til at skabe mest mulig værdi?
God weekend;)
/Michael