Artikler og blogs kan være en særdeles effektiv måde at dirigere trafik ind på din hjemmeside, og de kan være med til at brande dig som en ekspert indenfor dit forretningsområde.
Som med det meste online marketing er strategi nøgleordet. Hvis du ikke formår at planlægge ordentligt, kan du uden de store problemer spilde en masse tid og penge på at lave artikler, der ikke når ud til de rigtige eller fejler i at omdanne læsere til kunder eller loyale followers.
1) Identificer din læser
Skab et klart billede af din læser – og skriv til den person – for at holde et klart fokus og formidle dit markedsbudskab bedst. Ønsker du at henvende dig til hipstere i Nordjylland eller ingeniører på Falster? Uanset hvem dine læsere er, så overvej hvilke problemer, du kan løse for dem, eller hvordan du kan forbedre deres livsstil.
2) Tilpas din tone
Få din sproglige tone til at matche dit emne og din modtager. Det er trods alt ikke det samme at snakke om håndværk til din bedstefar, som det er at snakke om Nik & Jay med din teenageniece. Tilpas dig ved at bruge den rigtige jargon, og brug også gerne slang, hvor det er passende. Som læsere er vi mere vant til at lytte til ”folk som os selv,” så den rigtige tone opbygger en bedre tillid til dit budskab.
3) Få professionelle til at oversætte
Uanset om dit marked strækker sig til Norge, USA eller Indokina, så få en flersproget person til at hjælpe dig med en oversættelse. Hvis der er fejl i oversættelsen, stiller det øjeblikkeligt en barriere op for dit budskab, og du kan i værste fald virke uprofessionel og ikke troværdig.
Der er mange sproglige fælder rundt om i verden og en professionel kan hjælpe dig med at undgå dem og lade dig beholde det rette image.
4) Gør teksten digitalt læservenlig
Søgemaskiner foretrækker muligvis hjemmesider, der er fyldige i tekst. Men hvis din hjemmeside er én lang smøre tekst, kan det være en udfordring at læse den for selv den mest interesserede læser – både på en computerskærm, og ikke mindst på de endnu mindre tablet- og mobilskærme.
Uanset sprog og tone, er det vigtigt, at du hjælper din læser ved at opdele al tekst på din hjemmeside i overskuelige afsnit. Overskrifter og fed skrift kan virke som guides igennem teksten, og billeder kan også være med til at bryde teksten op og skabe mere overskuelighed og interesse til en længere tekst.
5) Vær SEO smart
Søgemaskiner skal håndteres med omhu. Lav for meget SEO, og dine sider bliver banned – lav for lidt, og risiker at ingen lægger mærke til dig. Gå efter at lave variation i stedet for gentagelse indenfor din tekstproduktion. Og gå gerne efter de emner, der har mindre konkurrence indenfor deres søgetermer – så får du resultater – i stedet for at slås imod den hårde konkurrence uden held.
Lær om SEO her
6) Kvalitet betyder noget
Websurfere har ikke meget tolerance overfor junk. Desuden er søgemaskiner ved at blive bedre til at gennemskue den slags. Hvis dine artikler ikke dækker noget behov eller tjener noget formål, risikerer de at blive smidt i junkkategorien. Det gælder også tekster, der er proppet med søgetermer, er overdrevet selvpromoverende eller indeholder for mange reklamer.
7) Varier din anchor-tekst
Når du skaber et link tilbage til din hjemmeside eller en landingpage, så sørg for at linket giver mening for søgemaskinerne. Hjælp dem ved at inkludere relevante søgetermer og skabe links med anchors som: ”SAS rejseinformation,” i stedet for bare ”information.” Benyt også variation her i teksten for at holde søgemaskinerne glade, og husk at variere din overordnede SEO strategi, så du får en naturlig linkprofil.
8) Hold dine links relevante
Du kan give dine tekster autoritet ved at smide links og referencer ind i dem, men kun hvis de links i sig selv er af høj kvalitet. Undgå at smide tilfældige links ind, der bare linker til venner eller hjemmesider, der ikke øger dit brands værdi. Målet med en artikel er som regel at få trafik på din egen hjemmeside, så forvir heller ikke læseren med for mange links til andre steder.
9) Hold øje med din afvisningsprocent
Hold ikke bare øje med søgeord, men også hvor lang tid folk er på din side. Hvor mange klikker bare igennem din side eller hopper direkte tilbage til deres søgemaskine. En høj afvisningsprocent indikerer, at folk ikke finder, hvad de leder efter på din side. I det tilfælde skal du enten tilpasse din SEO-strategi eller dit indhold, så du tiltrækker og fastholder præcis den gruppe, der har interesse i dit produkt.
10) Tillidsvækkende indhold bliver delt
Den bedste måde at få indhold ud i verden på er ved, at andre deler det for dig. Folk deler ting, som de mener, er til brug for andre og hjælper dem med at connecte med andre. Desuden deler de hovedsageligt fra kilder, som de har tillid til – så sørg for først og fremmest at opbygge et ry og brand som værende en tillidsværdig kilde.