Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

15 fordele ved responsive søgeannoncer

Med responsive søgeannoncer har du mulighed for at lave hele 15 forskellige overskrifter i én og samme annonce – deraf titlen på dette blogindlæg. Selvom det måske kun bør noteres som én fordel, så er overskriften alligevel ikke helt misvisende, da der rent faktisk er en masse fordele ved brugen af responsive søgeannoncer. Dem vil jeg komme ind på nedenfor.

Fordele ved responsive søgeannoncer

Har du ikke udforsket dette annonceformat endnu, så er mit bedste råd til dig som annoncør at komme i gang – i hvert fald hvis du har ambitioner på kvaliteten af dine annoncers vegne. Den umiddelbare forskel mellem udvidede søgeannoncer og responsive søgeannoncer er som nævnt muligheden for at kreere 15 forskellige overskrifter, hvilket afføder en langt større frihedsgrad ift. at forme et væld af overskrifter for at teste, hvilke der performer bedst. Du kan fortsat lave to beskrivende tekster, og derefter begynder Google pr. automatik at teste de bedst performende kombinationer og som med al sandsynlighed vil have bedst succes på søgenetværket. Smart ikke?

Såfremt du ikke ønsker at overlade fuldstændig kontrol til Google ift. kombinationsdannelsen af overskrifter, så kan du vælge at låse en overskrift til hhv. position 1, 2 og 3. Det er ikke noget, vi vil anbefale at gøre, medmindre det er et krav, at et specifikt ord skal indgå i H1’eren eksempelvis.

Derudover er en af de fedeste ting ved annoncetypen, at den ofte bruges sammen med Smart Bidding, som betyder, at Google selv finder de kombinationer, der performer bedst ud fra din målgruppe og din målsætning.

Ved ikke at låse overskrifterne fast til positioner gør du dine annoncer meget mere effektive, da Google vil fremvise den kombination af overskrifter og beskrivende tekster, der matcher de søgetermer, der bliver brugt i selve Google-søgningen. Kort sagt kan dine annoncer i langt større grad matche søgetermerne og forøger dermed chancen for at komme ud til et bredere publikum.

Læs om vores Google Ads løsninger og tøv ikke med at kontakte markedsføringsbureauet Become her. Vi vil besvare dine spørgsmål efter bedste evne og snakken er 100 % uforpligtende.

Vigtig viden om responsive søgeannoncer

Det er som sådan ikke et krav af udforme 15 forskellige overskrifter, men når muligheden byder sig, så kan du lige så godt give den fuld gas. Jo flere varianter, desto større chance for at ramme plet med en velvalgt overskrift. Hvis du er doven og har ondt i fingrene, kan du dog nøjes med 5 overskrifter. Det er dog ikke anbefalelsesværdigt, så lad være med det. Derudover skal du for så vidt muligt undgå, at teksterne minder for meget om hinanden, da det vil have negativ indflydelse på effekten. Så slå dine kreative tanker til og kom op med så mange forskellige som muligt.

Hvis du bruger alle 15 overskrifter og 4 beskrivelser, vil Googles maskiner være i stand til at skabe 43.680 kombinationer sammenlignet med kun 4 mulige kombinationer ved en traditionel tekstannonce. Ved at bruge de responsive søgeannoncer mister du dermed kontrol over dit budskab, da det kan være svært at overskue alle de kombinationer, som Google nu kan skabe ud fra de kreative overskrifter og beskrivelser, du laver.

En ting du dog bør være opmærksom på er, at du sørger for at overskrifterne passer sammen med de beskrivende tekster, uanset hvilke kombinationer der vil opstå, når Google matcher overskrifterne med de beskrivende tekster. Så tænk lige over det, når du er i gang, så det ikke bliver det rene volapyk, der står i annoncen.

De bedste annoncetekster

Du kan angive mellem 5 og 15 overskrifter, men vi anbefaler, at du som minimum skriver 10, således Google har de mest optimale muligheder for at forme den perfekte kombination. Derudover bør du udforme 5 unikke overskrifter, som ikke indeholder de samme søgeord eller sætninger. Negligér ikke vigtigheden af en god annoncetekst, så udfold din kreativitet og forsøg at komme op med unikke overskrifter. Søgeordet bør dog indgå i flere af overskrifterne. Beskrivelsesteksterne bør adskille sig fra overskrifterne og i stedet have fokus på yderligere informationer om dit produkt eller ydelse. Her har du fortsat 90 tegn at gøre godt med, så brug dem med omhu og fyld dem ud med al relevant viden.

Følelser kan være fantastiske, og jeg har set gode resultater med dem, men vi skal huske, at det kun er én form for argumentation. I retorikkens verden kaldes det en appel til en følelse – pathos. I responsive søgeannoncer kan du med fordel bruge pathos i nogle af overskrifterne, hvor du prøver at tilbyde din service eller produkt ved at besvare eller skabe en form for følelse i den potentielle kunde.

Men du kan også lave en appel til logikken – logos. I disse overskrifter bruger du typisk tal, beviser eller universelle sandheder til at overbevise den potentielle kunde om, at du er det bedste valg.

Til sidst kan du også lave en appel til etikken – ethos. I denne type af overskrift vil du tilbyde din service eller produkt på en måde, som overbeviser den potentielle kunde om, at dette er det bedste, moralske valg baseret på deres værdier og moral.
 

Følelsesmæssige triggere i overskrifter

For at optimere dine overskrifter kan det være fordelagtigt at tænke på, hvordan bestemte følelser aktiverer brugerens engagement.

En af de mest brugte måder at skrive annoncer på, som du sikkert har hørt om før, er at basere dine overskrifter på følelsesmæssige triggere. Vi har stor erfaring med dem her hos Become og kan vidne om deres effektivitet. De seks følelsesmæssige triggere, vi har haft de bedste resultater med, er:

  • Knaphed: Generelt vil vi helst ikke gå glip af noget. Prøv derfor at vise begrænset plads, begrænset lagerbeholdning og igangværende salg så meget, som du kan.
  • Nysgerrighed: Tænk click-bait overskrifter, som har fået negativ konnotation efter, at de er blevet brugt så meget af medierne. Det er dog ekstremt relevant på et medie som Google Ads, hvor folk bruger søgemaskinen til at få svar på noget. Prøv at se, om du kan tirre deres nysgerrighed – så løber du med clicket og opmærksomheden.
  • Konsekvens: Vi mennesker vil helst bare gøre det samme, som vi altid har gjort. Prøv derfor at gøre dem opmærksomme på konsekvensen ved at vælge dit produkt, men husk også at gøre dem opmærksomme på konsekvensen ved ikke at vælge dit produkt eller service.
  • Konsistens: Mennesker er generelt mere tilbøjelige til at sige ja, hvis vi allerede har sagt ja til tilbuddet før. Prøv derfor at lave en overskrift, hvor du beder om et lille commitment fra din målgruppe såsom at downloade et gratis whitepaper, læse et blogindlæg, som du ved leder til konverteringer, eller tilmelde sig dit nyhedsbrev for at få noget, før du beder dem om at gå hele vejen med dig.
  • Autoritet: Vi har en tendens til at stole på autoriteter. Prøv derfor at bruge din egen autoritet, og hvis du ikke har den, så lån nogle andres såsom dit personale, kendte eller influencers ved at engagere med dem.
  • Socialt bevis: Som mennesker stoler vi ofte på, hvad andre gør – også selvom vi ikke kender dem. Prøv derfor at vise, at der allerede er kunder i butikken på en måde, der giver mening for dig.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: