For en måned siden blev jeg ringet op af Googles marketingafdeling. De arrangerer – sammen med IVÆKST – Google AdWords-workshops for begyndere og øvede, og jeg blev spurgt om jeg havde lyst til at stå for undervisningen på disse.
Det er en rar fornemmelse og et stort skulderklap at blive spurgt direkte af Google om jeg vil stå for at undervise i deres produkt. Jeg svarede naturligvis ja 🙂
De to første workshops er nu veloverståede. Jeg nød det virkelig og selvom der var store forskelle i deltagernes erfaringsniveauer, tror jeg, at alle lærte en masse og fik nogle guldkorn med hjem. Også mig selv – og inspireret af nogle af erfaringerne, giver jeg herunder gode råd til dem, der overvejer at annoncere med AdWords.
Her er de 3 spørgsmål, du bør stille dig selv, før du overvejer at bruge AdWords
Ved du hvad du vil opnå med din hjemmeside?
Jeg møder næsten dagligt erhvervsdrivende, der kommer på tynd is når jeg spørger dem hvorfor de har en hjemmeside. Ofte får jeg svar som “De andre har jo…” eller “Jeg fik at vide, at jeg burde…”.
Det er ikke godt nok! Du skal nøje overveje præcis, hvad det er, du vil opnå med din hjemmeside – ellers spilder du din tid og dine penge. Hvis du ikke kan gennemskue, hvad formålet er med din side, så kan dine besøgende helt sikkert heller ikke.
Skal siden sælge varer? Skal den skaffe kundeleads? Skal den brande dig/dit produkt? Når du har besluttet dig for, hvad du vil opnå med din hjemmeside, kan du meget vel stille dig selv det næste spørgsmål:
Virker dine landingssider?
En landingsside er den specifikke side som folk lander på, når de besøger din hjemmeside. Det kan både være din forside eller en af undersiderne. Mange af dine besøgendes første indtryk af din hjemmeside (og måske af dit firma), vil altså være fra en af undersiderne.
Det er derfor utroligt vigtigt at sørge for at alle dine undersider er designet til at kunne tage godt i mod førstegangsbesøgende – ellers smutter de hurtigt og kommer måske aldrig igen.
Sørg for at:
- gøre landingssidens formål tydeligt via tekst og illustrationer
- gøre det er nemt for de besøgende at konvertere (f.eks. at købe en vare, bestille salgsmateriale eller kontakte dig)
- gøre det nemt at finde og navigere til en mere relevant underside, hvis den besøgende ikke har ramt rigtigt i første omgang
Når disse ting er på plads, vil du have taget nogle enorme skridt mod at have en hjemmeside, som kan konvertere besøgende til kunder. Men før du kaster dig frådende over AdWords-annoncering, er der lige et sidste – og helt essentielt – spørgsmål du skal stille dig selv:
Sporer du hjemmesidens trafik og mål?
Hvis du ikke sporer den trafik, der kommer ind på din hjemmeside, arbejder du kort fortalt blinde. Du ved ikke hvor dine besøgende kommer fra, hvilke af dine undersider de kigger på, hvor mange der smutter igen med det samme eller hvad de har søgt på i Google for at finde dig.
Ved at installere Google Analytics på hjemmesiden, bliver alle disse informationer (og mange flere) automatisk indsamlet. Efter kort tid har du uvurderlig viden om trafikken på din hjemmeside, som du kan bruge til ikke blot at optimere selve hjemmesiden, men også dine AdWords kampagner.
Du kan også spore bestemte handlinger på hjemmesiden – f.eks. et gennemført køb – således at du kan finde ud af, hvilke af dine besøgende, der reelt er penge værd – og endda det nøjagtige beløb.
–
Først når du har taget stilling til og kan svare positivt på alle tre af de ovenstående spørgsmål, bør du overveje at gå i gang med AdWords annoncering. Det er dog vigtigt, at du også i fremtiden jævnligt tager stilling til spørgsmålene og hvorvidt du kan gøre det bedre.
Jeg håndterer til daglig AdWords og Analytics for en række kunder i mange forskellige brancher og har dermed en god bred forståelse for deres udfordringer og muligheder.
Hvis du har brug for vejledning eller hjælp, er du velkommen til at kontakte mig på as@become.dk eller 22 48 20 02.