Timing er vigtig i mange situationer, og somme tider kan den være altafgørende. Hvis du vender ryggen til komfuret et øjeblik, kan aftensmaden være ødelagt, og hvis du kommer et par minutter for sent ud af døren, når du ikke bussen på arbejde.
Timing er også vigtig, når det gælder content marketing. For at få det mest optimale ud af din indsats, skal du ikke blot skabe relevant content – det skal også helst publiceres det rigtige sted til de rigtige personer på det rigtige tidspunkt.
Lyder det en smule uoverskueligt? Vi har her samlet nogle tips, som kan hjælpe dig til at skabe den rigtige type content, og give dig en idé om, hvilken indflydelse den rigtige timing har på dit contents succes.
- Kend din målgruppe
For at sikre at dit indhold engagerer de rigtige personer og opnår de ønskede målsætninger, skal du først forstå, hvem dine kunder er.
Den bedste måde at gøre dette på, er ved at indsamle data om de personer, som fx har købt dine produkter eller services. På den måde kan du få et billede af, hvem dine potentielle kunder er – og derfor også dem, du gerne skal nå ud til med dit content.
Der findes flere redskaber, som kan hente disse data for dig. Facebook’s Audience Insigts er eksempelvis et godt redskab til at lære dine kunder bedre at kende. Her kan du fx få indblik i dine kunders demografi, køn, forholdsstatus, interesser og jobbeskrivelser. Du kan også se, hvornår på dagen de er på Facebook, så allerede her kan du få en idé om, hvornår det er mest hensigtsmæssigt at publicere indhold.
- Find den rigtige type content
Hvad er tanken bag dit content, og hvad vil du opnå med det? Skal det skabe opmærksomhed om dit brand, engagere dine kunder eller generere webtrafik? Hvis du er målrettet med det content, du skaber eller har planer om at skabe, vil det typisk afspejles i resultatet.
Når du har tænkt over målsætningen for dit indhold, kan du overveje, hvilken type content dine kunder gerne vil engageres i. Vil de have blogindlæg, videoer, billedposts eller noget helt andet?
Typen af content skal passe til din virksomheds brandprofil og til jeres målgruppe, men du kan med fordel anvende et miks af forskellige content-typer, så du kan nå ud til så mange som muligt.
- Hold dit content up-to-date
En af de bedste måder at engagere dine kunder er ved at give dem indhold, som på den ene eller anden måde henviser til tidens trends, nyheder eller forandringer. Derfor er det vigtigt, at du holder dig informeret om, hvad der rør sig.
For det første kan du med fordel lave en kalender, hvori du noterer de vigtigste mærkedage og begivenheder, som relaterer sig til din virksomhed. På den måde har du styr på, hvornår du skal publicere dit indhold.
Google Trends kan give dig et overblik over hvilke brancherelaterede emner, der får mest opmærksomhed på det givne tidspunkt. Derudover kan et redskab som NewsWhip hjælpe dig med at finde frem til de ting, folk på de sociale netværk taler mest om.
- Test, hvornår det er bedst for dig at poste
Resultaterne for, hvornår det er bedst at publicere content, afhænger af den enkelte virksomhed og dens kunder. Derfor er det en fordel selv at teste, på hvilke ugedage og tidspunkter på dagen, dine kunder er mest engagerede.
Det kan du gøre ved at kigge tilbage på dine tidligere opslag og se, på hvilke posts kundeinteraktionen er på sit højeste.
Du kan også vælge at lave en ny undersøgelse, hvor du poster content på forskellige tidspunkter og på forskellige dage, og derudfra kan du finde ud af, hvornår lige netop dine kunder er mest engagerede og aktive.