Google Keyword Planner er et godt redskab at anvende i forbindelse med både SEO og AdWords, fordi det kan bruges til at give dig en idé om bestemte søgeords popularitet. Nu har en ændring dog medført, at Keyword Planners estimater og resultater kan blive mindre brugbare, når det gælder søgeordsplanlægning.
Hvad er Google Keyword Planner?
Ved hjælp af Google Keyword Planner kan du få informationer om, hvor mange månedlige søgninger, der ca. er på en bestemt søgeterm, hvor stor konkurrence der er fra andre websites om søgningerne samt anbefalede bud til annoncering.
Det er nyttig viden, da det giver dig et praj om, hvilke søgeord du skal bruge dine ressourcer på i din søgemaskineoptimering og AdWords-annoncer.
Om ændringen
Google har ændret værktøjet, så det forbinder flere søgevarianter. Du vil ikke længere få et estimat på antal månedlige søgninger på én bestemt søgeterm, men derimod et samlet antal for søgetermen og lignende søgninger. Det bevirker, at du ikke længere kan se individuelle estimater for at finde ud af, hvilket af to søgeord, f.eks. ”sofa” og ”sofaer”, der har den største søgevolumen.
Helt konkret bliver disse varianter lagt sammen i resultatet:
- Flertal og ental, fx hotel og hoteller.
- Forkortelser i forhold til den lange version, f.eks. SEO og ”Search Engine Optimization”.
- Stammevarianter, fx -et, -en, -er, -erne, -ning.
- Ord med eller uden tegnsætning.
Hvilken betydning får ændringen?
Der kan opstå problemer, hvis ikke man er opmærksom på denne ændring. Det kan nemlig betyde, at man kan komme til at tro, at volumen for et søgeord er meget større, end den faktisk er. Søgevolumen for en række forskellige ord, som ligner hinanden, vil nu være identisk, selvom de hver især kun leverer en (uangivet) brøkdel deraf.
Der kan dog være meget stor forskel på intentionen bag bestemte, lignende søgninger. Eksempelvis minder ord som ”udleje”, ”udlejer” og ”udlejning” om hinanden, men hensigten bag søgningerne kan være forskellig. Disse ord ser nu ud til at blive lagt sammen i resultatet.
Hvis to eller flere ord har samme volumen, er det i øvrigt ikke angivet, om de er lagt sammen, eller om de bare tilfældigvis har samme volumen. Det anbefalede bud kan være en indikator, men er usikker.
Hvis man ikke er bevidst om denne ændring, kan man derfor komme til at tolke resultaterne forkert. Og selvom man er bevidst om det, kan værdien af værktøjet været formindsket.
Hvorfor har Google lavet ændringen?
Overordnet bevæger Google sig længere og længere væk fra at se på enkelte ord, når de skal rangere websites i søgeresultaterne, og mere over mod en vurdering af brugerens intention med en given søgning, og websitets evne til at imødekomme den intention. I den henseende vil en sammenlægning give fin mening som en indikator for, hvor meget folk søger efter et givent emne, frem for lige præcis den ene søgeterm. Det er tænkeligt, at det er endnu et led i at skubbe SEO- og SEM-arbejde i den retning.