Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Baggrundsviden for LSI og brug af LSI-analyse

MC ny
Michael Cortzen
Marketingspecialist

I denne artikel forklarer vi baggrundsviden om LSI, og hvordan LSI fungerer i SEO-perspektiv. Vi præsenterer også indledningsvist, hvordan vi hos Become arbejder med LSI.

Hvad er LSI?

LSI betyder latent semantic indexing, og semantik betyder “Ordenes betydning og deres mening i sammenhæng”. LSI-nøgleord, er begrebsmæssigt relaterede udtryk, hvilke søgemaskiner bruger til at forstå indholdet på en webside. LSI-tilgangen kan kort sagt, bruges af søgemaskinerne, til at forstå, hvad en side handler om. Det gør søgemaskinerne ved at analysere hjemmesiden med fokus på dennes eksisterende content eller indhold.
Det er vigtigt at notere sig, at der er adskillige metoder, hvorved, der kan arbejdes med LSI. Vi har hos Become udviklet vores egen LSI-analyse, som tager udgangspunkt i data fra Google. I vores LSI-analyse som også kan anses som en SEO-contentanalyse, arbejder vi ud fra et princip om, at SEO skal være sjovt og tilgængeligt at arbejde med.

Hvorfor er LSI-nøgleord vigtige?

I de tidlige dage af SEO, så ville Google såvel som andre søgemaskiner, finde ud af en sides emne, baseret 100% ud fra på de søgeord, de fandt på siden.
Hvis Google så nøgleordet “indholdsmarkedsføring” om og om igen, ville de da konkludere, at denne side åbenlyst omhandler: Indholdsmarkedsføring.
Det vi kalder keyword density eller frekvensen af nøgleord, var tilbage i de tidlige dage af SEO yderst vigtigt. Dengang var det nødvendigt at bruge dit søgeord mange gange i teksten, for ellers forstod Google ikke, at din side handlede om dette udtryk. Det var dengang forholdsvis nemt at lave indholdsmæssig SEO, da det vigtigste var at sikre en høj frekvens af de ord, som omfattede hjemmesidens SEO-strategi. 
Når vi spoler frem til i dag, er Google (heldigvis) blevet meget klogere. I dag er det Googles mål at finde frem til en sides overordnede emne via flere faktorer. I den forbindelse bruger Google blandt andet hjemmesidens:

  • Title tag,
  • content,
  • image alt tekst,
  • samt en række andre variable.

Som noget relativt nyt, er Google i høj grad afhængig af LSI-nøgleord, som bruges til at forstå en hjemmesides indhold på et dybere niveau.
En essentiel ting som jeg skal påpege er at LSI-nøgleord, ikke er synonymer. LSI-nøgleord, kan i højere grad beskrives som udtryk, der er tæt knyttet til mål-søgeordet.
Tag for eksempel et ord som: “Computer”.
“PC” er bare et synonym for “computer”.
Der er ikke noget galt i at bruge synonymet i din artikel (det kan faktisk hjælpe Google med at forstå din on-page SEO).

Men computer er fortsat ikke et LSI-nøgleord.
LSI-søgeord til “computer” er ting som: “Hardware”, “software” og “skærm”.
Der dukker flere og flere værktøjer op, som prøver at automatisere processen om at finde LSI nøgleord. Enkelte af disse værktøjer fungerer på engelsk, men på andre sprog, er der lang vej endnu. Ved at bruge data fra Google, kan vi hos Become, potentielt, finde mange flere og mere relevante LSI-nøgleord end mange af disse værktøjer. Ydermere kan vi gøre det selvsamme for stort set alle verdens sprog.
Har du brug for hjælp til arbejdet med LSI-analyse? Så kontakt markedsføringsbureauet Become i dag, så kan vi hjælpe dig med at øge omsætningen via SEO og LSI.


Tak fordi du læser med hos det måske bedste SEO bureau 😉

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: