Internettet har givet os så mange fantastiske ting – digitale sociale medier, let tilgængelig viden og trolls. For dem der er i tvivl om, hvad en troll er, så er det internet slang for en person, der poster beskeder på blogs, chats, fora e.l. for at provokere en følelsesmæssig reaktion fra modtagerne. Læs mere om trolls
Ofte er det enormt irriterende og off-topic, men til tider kan det være utroligt underholdende, og den slags kan og bliver brugt til markedsføring. Men lad os først tage et hurtigt kig på, hvordan hårde ord har solgt r#ven ud af bukserne igennem tiden.
Når den grove tone sælger
Det regnes for beskidt markedsføring at svine befolkningsgrupper for at skabe et behov – som for eksempel Procter & Gamble der i Kina skabte opfattelsen af, at man så ned på folk med tør hovedbund, og derefter ”løste problemet” med deres Head & Shoulders shampoo. Den slags markedsføring findes der mange eksempler på – modeindustrien er fuld af, hvordan man ser rigtig og forkert ud.
I artiklen “Conceptualizing Stigma” peger forskere fra Columbia University på de negative konsekvenser af denne marketingsform, som er diskriminering og forværring af de udsattes selvværd.
Men hvad med når firmaer gør det mod hinanden?
Bash marketing
Hvis du ikke kan forklare, hvorfor du selv er så dygtig, så kan du altid pege på, hvorfor konkurrenten er så dårlig. Det er en farlig pr-strategi, der hurtigt kan virke plat og useriøs, men fra tid til anden lykkes det firmaer at slippe af sted med det på en særdeles underholdende facon.
- Som når Mac viser os, hvorfor PC’er er så dårlige – og så kan vi jo ellers selv bestemme hvad vi vil købe – se her!
- Eller når Samsung taber et sagsanlæg til Apple på $1 milliard , og derefter laver en reklame for deres Samsung Galaxy med en anelse bitre undertoner overfor Iphonen – se her!
- Og det er en gammel tradition at slå til sin konkurrent for at opnå popularitet, som med Pepsi vs Cola – se her!
Det er aggressivt og groft overfor sine konkurrenter men særdeles effektivt. Især efter internettet gjorde det muligt for disse reklamer at blive viral. Det skabte en pointe i at være provokerende og gå lige til stregen eller over den, og i tilfælde af en banned reklame, kunne man jo altid ved et uheld leake den på Youtube, og lade folk se reklamen der var for slem til traditionel marketing.
Send in the trolls
Viral marketing der bygger på provokation og grov ”humor” leder os naturligt hen til internettets sande mestre i at gå over stregen: trolls. De gør det for opmærksomheds skyld, og desto voldsommere reaktion de får desto bedre for en troll. Officielt er der ingen større virksomheder, der hyrer trolls udefra til at opnå opmærksomhed, og den offentlige politik hedder ”don’t feed the troll.” Det vil sige, lad dig aldrig provokere, tal pænt og vind over troll’en med venlighed. Det virker som en god idé, for at holde skænderier, vrede og forargelse væk fra sine hjemmesider, men det afholder også sådanne kommentartråde i at gå viral.
Der findes gode eksempler på enkeltpersoner, der markedsfører sig ved hjælp af trolling. Et af de bedste eksempler er David Thorne, der poster situationer fra sin hverdag, hvor han troller folk, og han tiltrækker læsere i hobetal. Se et af hans mest kendte trolls her!
Så hvad kan vi bruge det til?
I et drømmescenarie kan man sige – trolls danner indhold, der tiltrækker views, der giver flere banner views, der muligvis danner links, som i sidste ende kan tiltrække salg til en virksomhed. Så måske skulle man bruge dem i stedet for at lukke ned for dem?
I et mere realistisk scenarie kan man sige, at trolls er som at jonglere med en skarpladt pistol. Ja – det kan virke imponerende og tiltrække publikum, men du kan også skyde dig selv i foden. Så måske er den offentlige guideline om at tage afstand fra dem bedst?
Hvad tænker du – er brugen af trolls for risikabel?