Duplikeret indhold kan være med til at skade din webshops SEO da indhold, der findes på flere URL’er sender et signal om sjusk og spam – det kræver ekstra tid at crawle og sår tvivl om originalteksten – og Google kan derfor ikke lide det.
Giver du Google grund til ikke at synes om din side?
I dette indlæg kan du blive klogere duplikeret indhold på samme domæne, som også kan have en negativ effekt på din webshops SEO.
Selvom man ikke åbenlyst indsætter indholdet flere steder på hjemmesiden, så er der en række situationer, hvor diverse CMS-systemer automatisk gør dette for dig – vi ser nærmere på disse situationer her:
Tags- og kategori-sider
Har din virksomhed en blog, så vil du ofte opleve at blogindlæg fremgår af bloggens forside, korrekte URL og samtidig er duplikeret på tags- og kategori-sider.
- Samme indhold på .dk/blog/navnet-på-indlæg og .dk/tag/tagsnummer1
Du kan komme dette problem til livs, ved kun at lade dit CMS-system vise en introduktion af indlægget og dermed ikke hele indlægget. I WordPress kan dette nemt gøres enten via koden eller brugen af ’læs mere’-tagget.
Extension- og filter-sider
I rigtig mange situationer vil du opleve, at du har duplikeret indhold på URL’er, som du slet ikke kender til eller ved indeholder samme indhold. Eksempler på sådanne situationer kan være:
- Samme indhold på både domæne.dk/navn og domæne.dk/navn/index
- Samme indhold på både domæne.dk/navn og domæne.dk/navn/page2
- Samme indhold på både domæne.dk/navn og domæne.dk/navn?search_query=26300010&results=18
Løsningen vil ofte være at opsætte korrekt ’canonical’-tag på de eksisterende sider, som fortæller Google (og andre søgemaskiner), hvilken side, der er den oprindelige, i situationer hvor der er flere udgaver af en side. Benyttes ’canonical’-tagget rigtigt, så vil de rigtige URL’er blive indekseret uden besvær for søgemaskinerne.
Igennem Google Analytics og Ahrefs har du muligheden for at se i hvilke situationer din webshops har disse duplikerede sider. En almindelig søgning på site:domænenavn.dk vil også være en mulighed. Et sidste mulighed er en række af de online ressourcer der er tilstedeværende.
Dette var ment som en lille appetizer til dig, der bruger eller overvejer at gøre brug af SEO for din webshop. Skulle du have interesse i at høre nærmere om emnet, kan du altid kontakte os her hos Compell. Ring blot på 71 99 75 15 eller send os en mail på info@compell.dk.
God weekend!