Hermed et lille opråb til danske marketingchefer, direktører mv. vedrørende jeres websitedata: Pas nu på det, for hulen!
I vores arbejde med at optimere virksomheders online tilstedeværelse kommer vi ikke uden om webstatistik fra Google Analytics. Statistikken er fundament for mange succesfulde indsatser, da den indeholder data om besøg, adfærd, markedsføringsindsatser og ikke mindst konverteringer (salg, omsætning, leads etc.) på jeres website, hvilket kan anvendes til at optimere både website og markedsføring.
Der er med andre ord tale om fortrolig data om din forretning, men det til trods oplever vi ofte, at vi, når vi får tildelt adgang til nye kunders Google Analytics, finder ud af, at der stadig er fri adgang til data for tidligere leverandører, forhenværende medarbejdere og andre, for hvem det ikke længere er relevant at have adgang.
Udover at der potentielt er risiko for snagen i jeres fortrolige data, er der oftest tale om, at brugerne har rettigheder til at redigere i opsætningen. De kan dermed – ved en fejl eller bevidst – ødelægge opsætningen, manipulere data eller simpelthen fjerne jeres egen adgang til statistikken.
Opfordringen lyder derfor: Ryd op i, hvem der har adgang! Vi har strikket en lille guide sammen til hvordan herunder.
1. Åben din Google Analytics-konto
Gå til https://www.google.com/analytics og log ind på den konto, der administrerer jeres Google Analytics. Vælg derefter det website, du vil redigere adgangen til, hvis flere sites er tilknyttet kontoen.
2. Klik Administrator i topmenuen
3. Tjek adgang på alle tre niveauer
Google Analytics har tre niveauer, der kan tildeles adgang til: Konto, Ejendom og Visning. Adgang til Konto gør det muligt at ændre kontoindstillinger og giver adgang til alle websites knyttet til kontoen, adgang til en Ejendom giver adgang til ét specifikt website, og adgang til en Visning giver adgang til én bestemt Analytics-opsætning af ét specifikt website.
Administrator-menuen er inddelt i tre kolonner svarende til disse niveauer. I hver kolonne finder du menupunktet Brugeradministration og ved at klikke herpå, kan du se og administrere, hvem der har adgang på de enkelte niveauer.
Klikker du på Brugeradministration i Konto-kolonnen, får du en samlet oversigt, hvor du også kan se, hvem der har adgang på underniveauerne.
4. Tilpas adgange efter behov
Fra Brugeradministration kan du tilpasse enkelte personers adgang ved at ændre, hvad de har tilladelse til at gøre. Det kan være alt fra at administrere brugere (som er det, du er i gang med) og redigere opsætningen, til kun at kunne analysere data. Du kan også slette adgangen helt eller tilføje nye personer.
Hvis I har eksterne folk til at håndtere alt, der har med Analytics at gøre, er det letteste at sørge for, at de har fuld adgang på kontoniveau. Skal du blot have tilknyttet et bureau til markedsføring af et enkelt website, vil redigeringsadgang på ejendomsniveau typisk være nok, mens dataanalytikere kan nøjes med “læs og analysér”-adgang.
Har I spørgsmål, er I velkomne til at skrive i kommentarfeltet herunder eller direkte på bb@compell.dk
God dag!