Social Herding er en betegnelse, der beskriver den ubevidste impuls, der får os mennesker til at orientere os i forhold til, hvad flokken gør. Uden at tænke over det arbejder vi alle sammen med den antagelse, at flokken sandsynligvis har ret.
Det er det, der får os til at ville se den film, alle snakker så meget om. Det er det, der får os til at ønske os den telefon, alle andre også gerne vil have. Og det er det, der gør, at vi hellere vil spise på en overfyldt restaurant end på en tom.
Med lidt indsigt i Social Herding kan du hjælpe din webshop på vej til at blive den overfyldte restaurant, alle gerne vil besøge.
Gå efter at blive en ’online hyrde’
Social Herding er et urinstinkt og en mekanisme, der hjælper os med at træffe beslutninger. Og naturligvis er Social Herding i spil i alle mulige beslutningsprocesser – ikke mindst i købssituationer online. Det interessante er dermed, hvordan du bliver en ’online hyrde’.
Hyrder styrer som bekendt flokken i et retning. Og hvis du formå at styre flokken af online kunder i retning af din webshop og dine produkter, vil Social Herding begynde at arbejde for dig.
Og ved du ikke, i hvilken retning du skal lede, kan du jo altid lade dig inspirere af andre ’online hyrder’.
Sådan gør andre ’online hyrder’
Mange webshops viser deres ”mest populære produkter” på forsiden af shoppen, så folk kan se hvilke produkter, der hitter hos andre kunder. Hvorfor gør de det? Fordi de ved, at vi som kunder bevidst eller ubevidst gerne vil købe det, der er socialt anerkendt. På grund af Social Herding, ganske enkelt.
En af Facebooks grundlæggende funktioner, like-knappen, appellerer til vores indre flokdyr. Når først en god portion brugere har liket noget, opstår som regel en sneboldseffekt, hvor antallet af likes stiger eksplosivt. Hvorfor? Social Herding.
Når Amazon fortæller dig, at andre brugere, der har købt produkt A, også har købt produkt B og C, skaber de følgende overvejelse i dig: ”Hvis andre har gjort dette, må de have haft en god grund til det. Bør jeg også undersøge, produkt B og C, nu hvor jeg har købt produkt A?”.
Hjælp din flok med at skille sig ud
Stærke brands udnytter i høj grad fænomenet Social Herding til at øge deres salg (off- og online). Og her bliver det virkeligt tydeligt, hvad god Social Herding kan betyde for din forretning. Et stærkt brand fortæller nemlig den potentielle kunde, at dine produkter er anerkendte af en central referencegruppe. Det skaber en dobbeltbelønning hos det enkelte individ, der på en gang kan følge flokken og ’skille sig ud’ på samme tid.
En intelligent kombination af tryghed og identifikation betyder ofte meget mere for købsbeslutningen end produktets faktuelle kvaliteter. Det faktum giver brands mulighed for at tage langt højere priser for deres varer.
Hvad så nu?
Tænk på følgende næste gang du arbejder på at øge din salg: Er jeg opmærksom på Social Herding og tænker jeg kreativt i forhold til at arbejde med de ubevidste impulser, potentielle kunder oplever, når de bevæger sig rundt i min webshop?
Har jeg mulighed for at appellere til kundernes ønske om at følge flokken og ønsket om at ’skille sig ud’?
Jeg er flittig læser af Christian Münsters blog ”Overbevisende”, og det er herfra jeg er blevet inspireret til at skrive om begrebet Social Herding i en salgssammenhæng.