Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Boostknappen på Facebook er endelig blevet værdifuld!

Boostknappen på Facebook er endelig blevet værdifuld!
Asbjørn Brokhøj Urban
Marketingspecialist

Udnyt de nye muligheder med boostknappen – Se hvordan du gør!

Facebook har tilføjet flere muligheder for målsætningen når du booster et opslag. I denne artikel vil vi som Facebook bureau guide dig til best practise og give dig gode tips til, hvordan du kan bruge boostknappen i dit daglige arbejde på Facebook. 
Vores kampagnespecialist Jacob Ingerslev forklarer i denne video, hvorfor boostknappen på Facebook er endelig blevet værdifuld! Han kommer særligt ind på at boostknappen er en shortcut til Business Manageren og giver en masse nye muligheder.


Man kan ikke se det der ikke er synligt!

Der er vist ingen tvivl om at det er vigtigt at være synlig på Facebook, men spørgsmålet er nok mere hvordan? For mange år siden var det at arbejdet på Facebook, så nemt som at skære i smør – Du lavede et simpelt opslag og likes væltede ind, folk delte og rækkevidden var enorm. Så nemt belønnes man ikke mere, og det er endda oveni, at det på samme tid er blevet meget mere omfattende at lave gode opslag. Forklaringen er at Facebook bruger en algoritme der afgør, hvem der får lov at se dine opslag. Konkurrencen om at få plads i feeded er blevet rigtig høj. Dine opslag er kun ét ud af RIGTIG MANGE, og derfor oftest ikke vil blive vist. I 2019 kan den organiske rækkevidde nå så langt ned at det kun er 2% af dine følgere der ser dine opslag.  

… har du penge, så kan du få, men har du ingen, så må du gå

Til at løse det problem introducerede Facebook boostknappen og den koster penge. Smart træk af Facebook, ikke? Netop som du sidder og har gjort dig umage med at lave det skarpeste opslag så giver Facebook dig muligheden for at ”booste dit opslag og nå ud til flere”. Men er knappen smart at bruge? Mange bureauer har til egen vinding, argumenteret for at det er en enarmet tyveknægt der smider pengene lige ud ad vinduet, men hos os Beruf er vi overbeviste om at boostknappen har sin eksistensberettigelse. Især efter at der er kommet flere målsretningsmuligheder, men du skal bruge boostknappen på den rigtige måde og denne artikel vil vise dig hvordan.  

Stil skarpt på målet ?

Indtil for ganske nyligt var der ikke mange muligheder med boostknappen, men det har Facebook endelig åbnet op for. Nu kan du nemt og hurtigt forvandle et organisk opslag til en betalt annonce med effekt, men før du bruger penge på at booste skal du spørge dig selv ”Hvad er målet med denne annonce?”. Du kan kun vælge én ting og den éne ting er din målsætning.
 

Facebook giver dig følgende muligheder når du booster et opslag:

  • Interaktion – Få flere personer til at reagere, kommentere og dele.
  • Trafik – Videresend folk til dit website.
  • Videovisninger – Få flere til at se din video.
  • Messenger – Kom i kontakt og chat med potentielle kunder.



Flere af målsætningerne har tidligere været forbeholdt de rutinerede annoncører der bruger Facebook Businessmanager. Facebook Businessmanager er annonceplatformen professionelle bruger til at annoncere på Facebook og Instagram. Et super stærkt værktøj som for de fleste desværre er alt for omfattende og svært at gribe om. Det tager tid at lære og det vil vi anbefale at man gør, men indtil da så kan boostknappen hjælpe dig med at nå ud til flere.

Hvad sker der når man booster opslag?

Alt adfærd på Facebook bliver sporet og kategoriseret af Facebooks maskine. Den ved hvem af os der har størst tendens i at interagere med opslag, klikke på links eller se størstedelen af de videoer der er i vores feed. Når du booster et opslag ud fra en målsætning vil Facebook derfor vise din annonce til den gruppe af personer der er ”most likely to do it” ud fra din målsætning.
 
Her er det vigtigt at bemærke at der ikke er magi i det. For eksempel kan du ikke få personer til at se mere af din video, bare fordi du bruger annoncekroner. Pengene bliver brugt til at købe plads i feedet hos folk der generelt set har større tendens til at se videoer. Derfor skal din video og tekst stadig være fængende, involverende, relevant og af høj kvalitet for at folk vil se den.

Skab sammenhæng mellem annoncetekst og handlingsknappen

På alle dine boostede opslag er det muligt at tilføje en handlingsknap. Ved nogle målsætninger vil knappen automatisk blive inkluderet. Hvis du fx vælger målsætningen “Messenger” så vil der under dit opslag blive tilføjet knappen ”Send besked” så folk kan skrive til dig på messenger med det samme.
 

Facebook giver dig følgende knapper når du booster opslag:

Annonceknap
  • Køb nu
  • Reservér nu
  • Læs mere
  • Tilmeld dig
  • Send besked




Knappen er dit ‘call to action’ så det er vigtigt at du vælger den rigtige knap, og har den i tankerne i opslagsteksten. Hvis du for eksempel vil booste et opslag med målsætningen at få trafik til din hjemmeside, så kan du bruge knappen ”Læs mere”, eller hvis det er et produkt du sælger så ”Køb nu”. Prøv at se om du kan få inkluderet det i opslagsteksten, så folk slet ikke er i tvivl om, hvad de skal gøre, når de har læst dit opslag.

Skab sammenhæng mellem annoncetekst og handlingsknappen

Gør din målgruppe så specifik at du frasorterer irrelevante personer så annoncekronerne kun bliver brugt til at nå relevante personer. Du kan f.eks. målrette en mod bestemte byer eller en særlig aldersgruppe. Du kan også målrette på interesse som foreksempel personer der godt kan lide motorsport. Dette var tidligere en funktion som der kun var tilgængelig i Facebooks Business Manager.
Et forslag til en strategi er at booste de vigtigste opslag til alle dem der allerede følger facebooksiden. De må have en hvis form for interesse siden de følger os, men fordi det organiske rækkevidde er så lav er det langt fra sikkert at de ser ens opslag. Prøv at tænk over hvor mange sider du selv er begyndt at følge gennem tiden, men ikke længere ser i dit feed? Det er en skam at miste folk på den måde. Det er vigtigt, at overveje hvordan ens følgere på Facebook er, om de er “fans” eller nogle som bare har trykket “synes godt om siden”. Det giver ikke altid mening at ramme alle ens følgere, hvis det primært er personer som ikke aktivt er interesseret i ens side.

Vælg den rigtige placering og budget

Når du booster kan du vælge om du vil annoncere på Facebook, Instagram eller i Messenger appen. Du kan også vælge dem alle sammen. Desværre er det ikke muligt at udspecificere mere, som man kan i Facebook Business Manager. Her kan man for eksempel vælge kun at annoncere på Instagram Story. Vælg placering ud fra, hvor du tror folk vil lægge mest mærke til din annonce, og har mest lyst til at gøre det der er din målsætnings ‘call to action’. Har du dette for øje, så sikrer du mest værdi for pengene. Budgettet kan du indstille, så det passer dig ud fra, hvor mange penge du vil bruge og hvor mange dage annoncen skal køre.

Boostknappen giver dig mere magt

Som vi allerede har nævnt, så kommer der flere og flere muligheder med boostfunktionen. For eksempel er det for ganske nyligt blevet muligt at målsætte efter trafik til din hjemmeside. Det var tidligere noget man kun kunne gøre gennem Facebook Business Manager. Et værktøj som bliver brugt af de dygtigere marketingmedarbejdere eller bureauerne. Der er ingen tvivl om at Facebook gerne vil give den almindelige bruger flere muligheder. Dette skyldes nok, at Facebook så tjener flere penge. Et boostet opslag er en annonce og når du logger ind på din Business Manager for første gang vil du kunne se alle dine boostede opslag gennem tiden.

Hvad skal man så bruge Facebook Business Manager til?

Et af denne artikels største key takeaways er: Brug boostknappen, hvis du ikke selv ved hvordan man bruger Facebook Business Manager. Selvom Facebook tager elementer fra Business Manager og etablerer dem i Boostfunktionen, så er der lang vej til at det bliver lige så avanceret. I Facebook Business Manager har du en langt flere muligheder og kan i højere grad lave detaljeret sporing. Det her du laver ‘custom audiences’ over folk der har besøgt din hjemmeside. Det er også her du administrere pixelen som er den der gør at Facebook i det hele taget kan se, hvem der har besøgt din hjemmeside. Har du hyret et bureau til en række opgaver, er det vigtigt at de gør det for dig som du ikke selv kan. De skal ikke være dem der trykker på knappen for dig, hvis du selv kan gøre det. De skal som eksperter komme med noget ekstra og hjælpe med strategi og nogle af de mere tekniske svære opsætning. Arbejder du B2B anbefaler vi dig også at læse vores artikel Facebook B2B Annoncering: Tips og Tricks eller downloader vores whitepaper Få flere B2B leads med Facebook leadannoncer.

Det er smart at bruge en contentplan til at organisere dit arbejde

Det er vigtigt når du arbejder med Facebook og boostede opslag at udarbejde en contentplan. Den kan du bruge til at skrive og planlægge dine opslag lang tid i forvejen og budgettere et beløb som du vil bruge til at booste. Det vil gøre dit daglige arbejde lettere og give dig overblik over jeres indhold og hvor mange penge I ønsker at bruge.
Facebook contentplan

 

Du kan downloade vores contentplan ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev ⬇️

Prøv en nørd






Vi er specialister i Facebook Ads!

Som du kan høre er vi meget dedikerede indenfor vores fag og elsker at dele ud af vores viden. Ønsker du at annoncere på Facebook, men har din tvivl omkring hvordan du skal komme i gang? Så tøv ikke med at kontakte os. Vi vil besvare dine spørgsmål efter bedste evne og snakken er 100 % uforpligtende.

Du kan kontakte os her. Tak fordi du læste med!

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: