Online shopping er fedt! Man kan sidde i fred og ro i sin sofa med computeren i skødet, iført sit mad-, sodavands-, og slikplettede nattøj, mens man shopper dyre mærkevarer – og måske et nyt sæt nattøj.
Her kan man få styr på (næsten) alt det, man ikke har en jordisk chance for at nå mellem fyraften, evt. hentning af børn, madlavning og sengetid.
Men når man handler så sent, må man imidlertid give afkald på nogle af de fordele, der er ved at handle inden for de fysiske butikkers åbningstider. Det kan være rådgivning vedr. produkter eller spørgsmål til ordrer etc. Simpelthen fordi mange webshops vælger at lukke deres kundeservice ned kl. 17 – samtidig som mange fysiske butikker lukker og slukker.
Men er det ikke skævt, at en webshops kundeservice følger de fysiske butikkers åbningstider?
I høj grad!
Lukkeloven eksisterer slet ikke online, så hvorfor får den lov til at diktere kundeserviceåbningstiderne på så mange webshops?
Ved at undersøge hvornår dine kunder egentlig handler på din webshop, vil du måske opdage, at dine åbningstider er skæve i forhold til kundernes behov.
40% handler uden for butikkernes åbningstider
Som for eksempel hos MammaShop.dk, hvor analyser af kundernes adfærd viser, at mere end 40% af al online handel sker efter de fysiske butikker har lukket! Faktisk peaker antallet af kunder på MammaShop.dk generelt i tidsrummet fra kl 18.00-22.00 i hverdagene.
Derfor har MammaShop.dk åbnet for henvendelser i kundeservice fra kl. 06.00 til midnat – hver dag, hele ugen.
Det giver flere gennemførte ordrer og markant større kundetilfredshed.
Find ud af hvornår dine kunder handler og tilpas dine åbningstider
I Google Analytics kan du selv tjekke, hvornår du har flest besøgende på din webshop og dermed også finde ud af, hvornår dine kunder kan få brug for din hjælp.
Sådan gør du:
- Log ind i Google Analytics.
- Vælg rapportering -> målgruppe -> oversigt
- Angiv en dato i kalenderen og sæt visningsintervallet til ’pr. time’.
Du får nu en graf, der viser antallet af sessioner time for time for den dag, du har valgt.
Udvælg og analysér flere dage for et mere nuanceret billede af dine kunders interaktionsmønstre.
Har du brug for hjælp til annoncering, kan du række ud til et online markedsføringsbureau