Siden Twitter introducerede hashtagget i 2007, er konceptet vokset til stort set alle de populære sociale medier såsom Facebook, Instagram, Google+, Tumblr og Pinterest.
For virksomheder er hashtags et effektivt redskab til at skabe opmærksomhed og få folk til at tale om bestemte brands, produkter og services.
Hvordan fungerer et hashtag?
Et hashtag er en form for label eller etiket, du kan knytte til opslag på sociale medier for at forbinde opslaget til andre opslag med samme hashtag. Når dine kunder klikker eller søger på et hashtag, vil alle de opslag, som indeholder samme hashtag dukke op.
Hvad gør brugen af hashtags helt præcist for din virksomhed?
Der er mange fordele ved aktivt at anvende hashtags i kampagner på de sociale medier.
For det første vil kunder gerne interagere med de brands og virksomheder, som de følger og interesserer sig for, og hashtags er med til at indkredse disse virksomheder for kunderne.
For det andet er idéen bag hashtags at starte en samtale eller diskussion, som har et fælles fokus. Når hashtagget har en direkte tilknytning til dit brand, vil samtalerne, der opstår via hashtagget, henvise direkte til din virksomhed. Ved at inkorporere dit brand i hverdagssamtaler på de sociale medier, giver du dit brandimage mulighed for at spredes ud til nye markeder.
Allervigtigst er det dog, at hashtags generelt fremmer opmærksomheden om dit brand via de sociale medier.
Sådan anvender du hashtags i praksis
Først og fremmest er du interesseret i, at dit brand er en af de første ting, brugerne ser, når de søger. Derfor kan det være en god idé at finde på et relevant hashtag, når du skal lave en kampagne – og det er uanset, om du lancerer et nyt produkt, vil skabe opmærksomhed om en ny service eller vil promovere en begivenhed.
Når du skal finde på dit hashtag, har du brug for et udtryk, der er nemt at huske, og det skal samtidig have relevans for den kampagne, du laver. Med andre ord skal du lægge hovedet i blød for at finde det helt rigtige hashtag.
Når du har fundet på et relevant hashtag, kan du lave en hurtig søgning for at finde ud af, om hashtagget allerede er i brug. Hvis du prøver at bruge et hashtag, som allerede er i brug, kan det falde til jorden, da det forskelligartede indhold forvirrer folk, når de søger på hashtagget.
På Top-hashtags.com kan du se en opdateret liste over de mest populære hashtags anvendt på Instagram, og Iconosqare.com kan du bruge til at søge på forskellige udgaver af de ord/hashtags, du gerne vil bruge, og herefter kan du se, hvilken udgave der er brugt flest gange.
En stor del af hashtag-marketing er kundeengagement. Du kan sprede dit hashtag ved selv at benytte det i opslag, men du kan også opmuntre dine kunder til at benytte dit hashtag i deres egne opslag. Det kan du ved fx at lave en konkurrence, som kræver anvendelse af hashtagget for at deltage eller tilbyde rabat eller en gratis service til dem, der benytter hashtagget.
Der er intet, der tyder på, at hashtags er på vej væk fra mediebilledet, så hvis du ikke allerede arbejder med hashtags på de sociale medier, så er det på tide at komme i gang. Du kan med fordel holde øje med populære emner og trends, så du derudfra kan planlægge dine egne kampagner og udvide dit brand på tværs af sociale medier.