Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Undgå disse 7 SEO-fejl

Bjarke_2022
Bjarke Bekhøj
Direktør & Partner

Become er dit SEO bureau når det virkelig gælder. Når du skal lave indhold til dit website, er det essentielt også at fokusere på SEO. Hvis du allerede gør det, men alligevel oplever, at dit website ikke eksponeres i søgeresultaterne, kan det være, fordi du begår en eller flere af de 7 mest typiske SEO-fejl.

Ved at styre udenom 7 nedenstående SEO-fejl, har du bedre mulighed for at generere webtrafik gennem organisk søgning – og så er du måske allerede et skridt – eller syv – foran nogle af dine konkurrenter.

Links til lavt-rangerede sider


Vidste du, at de sider, dit domæne linker til, har indflydelse på din ranking? Pas på med, hvem du linker til via blogindlæg og webdomæne. Tænk kvalitet frem for kvantitet. Som grundregel er det bedst at linke til hjemmesider, der er stærkere end din egen, og du skal altid sørge for at linke til relevant indhold for dine brugere.

Brug af forkerte søgeord


Når du optimerer din side i forhold til relevante søgeord, skal du huske at anvende ord, som passer til dit website, og som brugerne rent faktisk søger på. Det er dog vigtigt heller ikke at overfylde – brug i stedet et naturligt og brugervenligt sprog, så søgeordene indgår naturligt i teksten.

Der er flere gode værktøjer, du kan bruge til at finde relevante søgeord:

  • Google Keyword Planner kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor mange der søger på et givet søgeord pr. måned.
  • Ubersuggest og Keywordtool kommer med forslag til, hvad der ellers søges på af ord og sætninger i forbindelse med et givent søgeord.
  • Google Seach Console kan via ”indholdssøgeord” give dig en idé om, hvilke ord, Google mener, der er de bedste for dit website.
  • Hvis du i forvejen arbejder med Google AdWords i forhold til din side, kan du ved hjælp af den i forvejen indsamlede data få et indblik i, hvad dine brugere søger/klikker på.
  • Når du søger på et bestemt søgeord på Google, kan du scrolle ned i bunden og se, hvilke andre ord, der er blevet søgt på, og som ifølge Google har relation til søgeordet. Herefter kan du bruge Google Keyword Planner til at finde ud af, hvor mange søgninger der er på det bestemte ord.

Ikke-målbar SEO


Hvis du ikke måler trafikken på dit website, kan du heller ikke finde ud af, hvilken effekt dit SEO-arbejde har. Brug derfor Google Analytics til at analysere webdata samt et værktøj til at måle dine søgeord placeringer med, så du kan se, om du bliver eksponeret der, hvor folk kigger.

Irrelevant content


Giv dine brugere det, de søger efter. Match din undersides indhold med det, dine brugere søger efter og det, du kan tilbyde dem. Indholdet er vigtig for din hjemmesides søgeresultater, og derfor skal du altid levere relevant og engagerende content. Lav en god contentstrategi, vælg emner der er interessante for din målgruppe, og læs altid korrektur på dit indhold.

Døde links


Links, der ikke længere fungerer som links til de rigtige sider, også kaldet 404-sider, kan give Google et indtryk af, at dit website har kvalitetsproblemer, og brugere, som oplever de døde links, mister interessen for siden.

Derfor skal du huske at ændre dem, så de i stedet henviser til en anden eller en nyere side, eller du skal udvikle en 404-side, der guider brugeren til, hvad han/hun skal gøre for at fortsætte sit besøg på din hjemmeside. 404-siderne kan give en dårlig brugeroplevelse, og derfor er det vigtigt, at du gør det til en kontinuerlig opgave at tjekke din hjemmeside igennem for 404-fejlsider, så du giver dine brugere den bedst mulige oplevelse.

Manglende brug af alt-tags


Googles søgemaskine har ikke mulighed for at ”se” billederne på dit website og kan derfor heller ikke differentiere billedernes indhold fra hinanden. Derfor skal du sørge for at navngive billederne på en underside med de såkaldte alt-tags. Ud fra disse kan Google læse, hvad billederne forestiller, og billeder har derfor bedre mulighed for at blive vist i matchende søgeresultater.

Langsomt website


Undersøgelser viser, at godt 40% klikker sig væk fra en hjemmeside, hvis den ikke loader inden for 3 sekunder. Du kan således miste potentielle besøgende, hvis dit website ikke er hurtigt nok. Derudover viser det sig, at websites, der loader hurtigt, ranker bedre end langsomme websites. De genererer mere trafik og fører til flere sidevisninger og annoncekliks.

Tjek din hjemmesides hastighed via https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/, og få en indikator for, hvor du bør sætte ind i forhold til at forbedre hastigheden.

Ved at undgå disse SEO-fejl helt fra start, undgår du også en eventuel straf fra Google, hvilket kan forvolde skade på dit website-trafik. Derudover sikrer du dig, at hele dit websites SEO-potentiale bliver udnyttet til fulde.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: