Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Er du ”mobilvenlig” på Google?

Bjarke_2022
Bjarke Bekhøj
Direktør & Partner


Er du ”mobilvenlig” på Google?

Google forsøger på daglig basis at forbedre deres resultatlister, hvilket gøres på baggrund af brugerne. Derfor kommer det heller ikke som en overraskelse, at Google nu direkte fra resultatlisten begynder at favorisere de hjemmesider der er mobilvenlige – dette bruges allerede i dag ifm. mobilsøgninger på Google. Become er dit go-to SEO bureau, og er klar til at hjælpe dig.


Disse overvejelser skal du gøre dig 


Der er overordnet to situationer, hvor du som virksomhedsejer skal være opmærksom på effekten og konsekvensen af mobilvenlige hjemmesider:

  1. Vil folk fravælge dit søgeresultat frem for andre, hvis dit site ikke er mobilvenligt ifølge Google?
  2. Vil du risikere at miste placeringer i fremtiden, fordi Google giver mobilvenlige hjemmesider en ranking-fordel?


Første problemstilling ligger i, om folk vælger det resultat som har stemplingen ”mobilvenlig” frem for søgeresultatet uden. Der er mange faktorer, som vil og kan have en afgørende betydning i denne situation, fx branding, købsprocessen, research contra regulære købsbehov samt meget andet. Spørgsmålet ligger i, om du som virksomhed tør tage chancen og ignorere seneste udvikling fra Google? Tendenser viser stadig, at folk har så stor tillid til Google, at dette nemt kan blive betragtet som en blåstemtplig.

Google har udtalt, at ”mobilvenlig”-markeringen blot er første skridt mod at gøre den mobile søgeoplevelse bedre for brugerne. På sigt vil vi komme til at se en direkte sammenhæng mellem tilstedeværelsen af ”mobilvenlig”-markeringen og sitets placering på resultatlisten.


Test besøgende fra mobil enheder 


Allerede i dag kan du få afklaret hvor meget trafikken fra de mobile enheder betyder for din virksomhed. Det kan give dig en idé om, hvor vigtigt det er for din virksomhed at din hjemmeside er mobilvenlig.

Igennem Google Analytics kan du således se, hvor stor en del af din totale trafik, som kommer fra mobile enheder (tablet + mobil). Følgende dataudtræk fra Google Analytics kan du bruge til at se, hvorvidt besøgende fra mobileenheder har direkte betydning for din hjemmeside:

  1. Overblik over total antal besøgende fra mobil-enheder contra computer (GA: Målgruppe -> Mobil -> Oversigt).
  2. Overblik over besøgende fra mobile enheder til dine vigtigste sider (GA: Adfærd -> Webstedsindhold -> Alle sider -> Sekundær dimension: Mobilenheder)
  3. Salg igennem mobilenheder (GA: Målgruppe -> Mobil -> Oversigt -> Explorer: E-handel).


Nu blev der skrevet ”direkte”, og det er vigtigt at påpege at selvom vi kan fremvise en masse data, så vil der også ligge en masse skjult data – fx som synergi imellem smartphone trafik og PC.  Det vigtigt at påpege, at folk ofte researcher på mobile enheder før de køber produktet på PC, og en direkte opsplitning er således ikke muligt.

3 hurtige omkring mobilvenlig-stempel fra Google

  •  Hjemmesider som er mobilvenlige får mærkningen ”Mobilvenlig” i søgninger foretaget med mobil-enheder.
  • Google kan benytte dette aktivt til at bestemme din placering på resultatlisten. Flere kilder oplyser, at dette allerede finder sted. 
  • Mærkningen ”Mobilvenlig” er synligt ved alle mobilsøgninger og kan have en afgørende betydning for din Click-Through-Rate. 



Sådan kan du teste din hjemmeside


Er du interesseret i at vide, om din hjemmeside er mobilvenlig, så har du mulighed for at teste det. Her får du direkte af vide, om din hjemmeside er mobilvenlig eller ej. Fremgår din hjemmeside som værende mobilvenlig igennem denne test, så vil du snarest – hvis du ikke allerede er det – blive markeret som ”mobilvenlig” på google-søgninger fortaget fra mobiltelefoner.

Hvad du ikke ønsker er, at få fremvist billedet som herunder, hvor Google oplyser dig om hvilke fejl din hjemmeside indeholder for at den kan blive betragtet som mobilvenlig.


Skal du investere i mobilvenligt design?


Det er ikke i alle situationer, at det er en løsning at få et mobilvenligt design, men har du taget et aktivt valg?

Har du tjekket hvor mange af dine besøgende, som besøger din hjemmeside fra mobile enheder?
Rigtig mange researcher på deres telefon, inden de foretager det endelige køb enten på pc eller telefon.

Har du aktivt taget en beslutning om ikke at tilfredsstille disse besøgende?


Har du brug for hjælp til at tage dette valg, eller har du andre spørgsmål til emnet, så kontakt os endelig.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: