Der forsvinder enorme mængder annoncepenge ind i Facebooks store netværk, som annoncørerne ikke får noget ud af. Penge, der automatisk bliver brugt på at vise annoncer, som ingen ser, husker eller klikker på.
Sådan behøver det ikke være.
Glem alt om bannerannoncer
De annoncer på Facebook, der minder mest om annoncer, som vi kender dem fra resten af internettet, er annoncerne i højre kolonne. Tænk godt efter – hvor mange af den slags annoncer har du klikket på, siden du oprettede din Facebook-konto? Jeg er villig til at skyde på, at du kan tælle det på nul til én hånd, og at du kan huske næsten lige så få.
Annoncerne i højre kolonne er i langt de fleste tilfælde ikke pengene værd. Du kan få et utal af visninger for meget få penge, men visningerne har typisk minimal effekt.
Højre kolonne er det eneste sted, du kan lave noget, der minder om traditionelle bannerannoncer for din virksomhed, men eftersom effekten udebliver, er konklusionen klar: Glem, hvad du har lært, og glem den højre kolonne.
Brugerne er din bedste reklamesøjle
Historier om at ens venner har liket dit eller kommenteret dat er kernen i Facebooks potentiale for virksomheder. Det er de direkte og indirekte anbefalinger af virksomheden, der skaber størst værdi, og dem kan dine annoncepenge skaffe flere af med sponsored stories.
En sponsored story er en historie om, at en bruger har interageret med din virksomheds facebookside eller dit indlæg, der bliver sendt ud til brugerens venner.
Den slags historier forekommer naturligvis uden annoncering, men vælger du at bruge lidt penge på sponsored stories, vil historien blive vist til flere og placeret højere i brugernes newsfeed.
Du har i annonceringen mulighed for at sørge for, at historierne vises til præcis den målgruppe, du mener har størst interesse i din virksomhed eller dit indlæg, så sandsynligheden for, at de interagerer, er så høj som mulig.
Du får mere, end du betaler for
Det smukke er, at du ikke bare får den ekstra eksponering, du betaler dig til. Er annoncen sat rigtigt op, vil du også kunne se en betydelig effekt på den naturlige spredning.
Du betaler for, at 10 brugere ekstra får historier om, at deres ven har kommenteret på et indlæg. Tre af dem liker dit indlæg, hvilket sender nye interaktionshistorier til deres venner – denne gang uden betaling. De betalte visninger skal med andre ord ses som en starthjælp til den naturlige spredning på Facebook.
Hvordan kommer jeg i gang?
Det almindelige annonceværktøj i Facebook har ikke de tilpasningsmuligheder, du skal bruge. F.eks. kan du ikke vælge annoncer i højre kolonne fra, hvilket betyder, at du tvinges til at betale for annoncer med lav effekt. Hvis du har mod på selv at give dig i kast med opsætningen, skal du i stedet have fat i Power Editor.
Vil du gerne have hjælp, er Compell klar som altid.