Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Få styr på, hvor dine gæster 'tjekker ind'

Sommeren er over os og det er lig med en storm af turister og ferieglade folk fra ind- og udland, der skal i forlystelsesparker, gå på museer, spise på restauranter, et smut forbi iskiosken ved stranden og generelt bare ud og hygge sig alle mulige spændende steder.

Ejer du et af disse spændende steder, skal du have styr på, hvad der sker, når folk ‘tjekker ind’ på dit spændende sted på Facebook.

Hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?

Noget af det, vi elsker at gøre allermest på sociale medier (når det ikke lige er valgsæson), er at fortælle venner og familie, hvor dejligt vi har det, og hvor meget vi nyder livet. ‘Tjek ind’-funktionen på Facebook gør det nemt at vise, at nu er det rigtigt blevet sommerferie, og vi hygger os simpelthen så fantastisk meget i Tivoli, Botanisk og/eller Zoologisk Have, ved poolside på Radisson osv.
Funktionen er flittigt brugt og er muligvis den bedste form for markedsføring, du kan få på sociale medier. Når du tjekker ind, får dine venner en fin opdatering i deres news feed, der mere eller mindre direkte anbefaler stedet – en anbefaling, der kommer uopfordret fra den mest troværdige kilde, nemlig vennerne, og ikke fra stedet selv.

Alle kan oprette et sted til indtjekning på Facebook, om de har noget med stedet at gøre eller ej, og det er her, der nogle gange opstår problemer. Tag f.eks. Randers Regnskov

Når jeg forsøger at tjekke ind på mobiltelefonen, som de fleste af naturlige årsager vil gøre, bliver jeg præsenteret for tre forskellige “Randers Regnskov”, samt en “Danmarksparken, Randers Regnskov”. Forsøger jeg det samme på computeren, får jeg en liste med hele syv “Randers Regnskov” og et par relaterede steder.

De ekstra Randers Regnskov-steder er formentlig blevet oprettet automatisk, når velmenende gæster har besøgt Regnskoven og villet dele lidt af oplevelsen med vennerne på Facebook. For Randers Regnskov har det lidt mindre heldige konsekvenser, fordi venner af personen, der tjekker ind, kun vil se informationer fra dén udgave af Randers Regnskov:

  1. Informationer som adresse og åbningstider kan være fraværende eller forkerte
  2. Profilbillede, coverbillede og opslag fra siden er ikke synlige
  3. Stedet kan se mindre besøgt ud, end det er, fordi indtjekningerne fordeles på de falske steder

Et konkret eksempel:
En person har her brugt et af de falske steder til at tjekke ind. Det resulterer i en statusopdatering uden profilbillede, et kort med en forkert adresse og et besøgstal på sølle 182 personer.
Klikker man ind på et af de andre steder, får man besked om, at Randers Regnskov måske er lukket permanent.

Hvordan kan det ordnes?

Skulle det ske, at du er administrator på en eller flere dubletter, kan du sende en anmodning om sammenfletning af siderne her: https://www.facebook.com/pages/merge/
I de fleste tilfælde vil du dog ikke være administrator på dem, og det besværliggør processen lidt. Tidligere var det muligt at gøre krav på falske sider, hvorefter du så ville kunne flette dem, men pt. melder Facebook, at det ikke er muligt med den yderst fyldige begrundelse: “Denne indstilling er i øjeblikket ikke tilgængelig der, hvor du er.”

Hvad gør du så? Jo, er du så heldig, at du har har fået tilknyttet en kontaktperson hos Facebook, vil du have adgang til funktioner, der gør det muligt at sende ønske om sammenfletninger af sider, ligemeget om du er admin på dem eller ej.

Har du ikke en kontaktperson hos Facebook, skal du have fat i et bureau, der har. Jeg nævner i flæng det helt tilfældigt udvalgte bureau Compell, som du kan kontakte på info@compell.dk eller 71 99 75 15.
God sommer!

P.S.: Randers Regnskov, hvis I læser med: Vi beklager, I blev ufrivilligt eksempel på de problemer, der kan opstå. I ringer bare, hvis I har brug for hjælp – så laver vi en oprydning pro bono som tak.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: