….ihvertfald indtil det modsatte er bevist 😉
Vi møder ofte skepsis, når vi præsenterer Facebook-annoncering som en mulig ingrediens i virksomheders digitale indsats. Nedenfor er et eksempel på et par af de skeptiske argumenter som vi har mødt.
“Mine kunder er ikke på Facebook”
Spørger du Facebooks annoncemotor er der pt. 3.400.000 danskere på Facebook, alle danskere som virksomheder kan målrette deres annoncer imod – det svarer til 71% af alle danskere på 13 år eller derover (4.810.999 personer – kilde: Danmarks Statistik). Sorterer vi unge under 18 år fra, er tallet 3.000.000.
Ja, der er nogle der bruger Facebook mere andre og selvfølgelig nogen, der aldrig bruger Facebook, men antallet af mennesker og ikke mindst danskere på Facebook, givet et solidt argument for at mange virksomheder med fordel vil kunne fokusere deres marketingindsats omkring denne platform.
“Ingen klikker på Facebook annoncer”
Billedet nedenfor repræsenterer vores erfaring med Facebook annoncer og taler for sig selv – knap 17% af de 3.225 personer, der har set annoncen, har klikket på den. Annoncen har en knivskarpt segmenteret målgruppe, og derfor performer den selvfølgelig super godt, men klikrater over 5% er ikke uset for meget brede kampagner også.
Derfor virker Facebook-annoncer
En fuld redegørelse af hvorfor Facebook-annoncer virker vil kræve en mindre afhandling, så her får du blot et par af de vigtigste grunde.
1. De blander sig med det almindelige indhold og ligner det også
Det er sværere at slå det mentale reklamefilter til over for Facebook-annoncer i news feedet end mange andre annonceformer. Bannere på diverse websites har (oftest) dedikerede reklameplaceringer i et format, der afviger fra det øvrige indhold på siden, og tv-reklamer presses sammen i reklameblokke. Det gør dem lettere at ignorere for brugerne. Facebook-annoncerne derimod, blander sig med strømmen af forskellige opdateringer såsom familiebilleder, debatoplæg og de seneste virale skandaler. Formaterne af Facebook annoncer er stort set identiske med de ‘regulære’ opdateringer og skiller sig derfor mindre ud, hvilket gør brugerne mere modtagelige.
Ikke nok med at annoncerne følger samme formater som alt andet – Facebook har også opsat restriktioner for annoncørerne, så annoncerne ikke bliver alt for reklameagtige ved at minimere mængden af tekst tilladt på billeder.
2. De overtager hele skærmen
Hvad koster en helsidesannonce? Hvad koster et takeover af et website? En hel del mere end en Facebook-annonce.
En annonce i news feedet fylder godt på en computerskærm, men det er særligt mobilvisninger, der er interessante i denne sammenhæng. Her skal du gøre dig meget umage for at lave en annonce, der ikke fylder hele skærmen, hvilket igen gør det sværere for brugerne at ignorere annoncen. Dette skal ses i forbindelse med at de fleste vil se annoncen på mobil, medmindre du aktivt vælger det fra, bliver det hurtigt til rigtigt mange skærme, du fylder ud – billigt.
3. Enestående segmenteringsmuligheder
Pt. kan ingen andre tilbyde segmentering helt som Facebook kan.
Udover de større, mere åbenlyse segmenteringsmuligheder som alder, bopæl, civilstand og køn, giver Facebook mulighed for at segmentere på bl.a. interesser. Interesser bestemmes ud fra brugernes adfærd på Facebook, og de gør det muligt f.eks. at målrette en annonce for løbesko til kvinder i en bestemt aldersgruppe, der har udvist interesse for Endomondo og løb.
Denne segmenteringsmulighed gør det muligt at lave meget specifikke kampagner mod snævre målgrupper, hvilket hæver sandsynligheden for, at de brugere som du betaler for at vise annoncen til, vil finde den relevant.
Dertil kommer oprettelse af målgruppe med custom audiences ud fra f.eks. dine kunders e-mails.
4. Facebooks adfærdsdata
Når du har indtastet din målgruppe, går Facebooks store algoritmemaskine i gang. Facebooks store mål er at gøre brugernes news feed så interessant som overhovedet muligt, og ved hjælp af al deres data om brugernes adfærd, kan de estimere hvem i din målgruppe, der med størst sandsynlighed vil tage positivt imod din annonce. Dette gøres både ud fra historisk data og bliver justeret løbende i takt med, at annoncen bliver vist til dele af målgruppen.
Lad os sige, du har 50.000 i din målgruppe, men kun budget til visninger til 10.000. Her kan Facebooks algoritmer hjælpe med at finde de 10.000 inden for din målgruppe, der med størst sandsynlighed vil klikke på din annonce.
Denne funktion kan vælges til og fra, og det kan være et problem at stole blindt på den, men i store træk er dette værktøj med til at give brugerne mere relevante annoncer og annoncørerne billigere resultater.
5. Social proof fra vennerne
Én af de ting, Facebook kan bruge til at vælge brugere ud af din målgruppe, er hvorvidt deres venner har liket din Facebook-side. Hvis de har, vil annoncen blive pyntet med en notits om det.
Sandsynligheden for, at du vil interagere med en reklame for et produkt eller et brand, du ikke kender, men som er i en kategori du kunne have interesse i, stiger markant hvis du kan se, at din(e) ven(ner) kender til det og ikke mindst synes om det.
Brug for hjælp?
Skal du i gang med Facebook-annoncer og har brug for hjælp, er du mere en velkommen til at kontakte Compell på 71 99 75 15 og få en uforpligtende snak om dine muligheder.