Er det verdensomspændende sociale netværk, Facebook, ved at blive for kommerciel?
Spørger man hvem som helst, vil de definere Facebook som et socialt netværk, hvor man kan ’connecte’ med sine venner. Det blev dog hurtigt til mere end likes og kommentarer mellem venner, da virksomheder begyndte at finde deres vej ind i det sociale netværk. Mange virksomheder lærte hurtigt at udnytte Facebook som kanal til at markedsføre sig med.
Som nogle nyere tiltag fra Facebook’s side får virksomhederne nu flere måder at markedsføre sig på. Det sker i form af nye initiativer, hvor Facebook bl.a. har implementeret en ”promote”-funktion. Her kan virksomheder betale for, at deres opdateringer bliver set af flere brugere, som har liket virksomheden. Jo flere penge virksomheden bruger på en opdatering, jo flere mennesker vil se den.
Privat markedsføring?
Denne funktion er også tilgængelig for private brugere af Facebook. Har man et vigtigt budskab, man gerne vil ud med, kan man således betale for, at det bliver set af flere af ens venner. Men hvad kan dette føre med sig? Herigennem kan private personer promovere egne projekter, produkter og lignende, og Facebook er pludselig ikke kun et socialt netværk men en kommerciel markedsplads.
Men hvad med kerneproduktet?
Facebook er et frirum fra hverdagens stress og jag, hvor brugerne kan dele tanker og følelser med venner og bekendte. Kerneproduktet for Facebook har altid været brugeroplevelsen, men er de ved at gå på kompromis med netop dette? Har Facebook sat jagten ind på annoncekroner og glemt at overveje brugeren i denne proces?
For den individuelle bruger kan det være frustrerende, at den personlige væg bliver til en overfyldt markedsplads med annoncer, konkurrencer og opslag fra forskellige virksomheder. Der kommer flere opdateringer fra mange virksomheder, end der gør fra venner og bekendte, og Facebook mister sin mening. I værste tilfælde forsvinder det sociale, og Facebook det bliver mere kommercielt.
Set med virksomhedernes øjne
Som virksomhed er det en ideel mulighed for at interagere med sine fans og markedsføre sig selv. Man skal dog som virksomhed passe på med at blive for anmassende på Facebook, da det kan resultere i at folk unliker dem.
Hvis Facebook bliver for kommerciel kan det have flere konsekvenser for virksomhederne. De virksomheder, der betaler mest vil blive de virksomheder, som får mest opmærksomhed. Det kan også gå udover de gode indlæg fra virksomhederne,e som kan drukne i dårligere indlæg, afhængig af hvor meget der er betalt til markedsføringen. Og i den værst tænkelige situation kan folk blive så træt af alt det kommercielt at det ikke gider bruge Facebook mere, og så er der ingen virksomheder, der bliver set.