Fysik og kemi for humanister
Som kommunikationsuddannet tør jeg godt indrømme, at jeg aldrig rigtig har følt mig tiltrukket af naturvidenskabelige fag, ligesom naturvidenskaben nok heller aldrig har fattet nogen særlig sympati for mig. I fysiktimerne var jeg oftest mere optaget af det faktum at min lærer altid var iført et bælte hvorpå der var trykt ”JERUSALEM” med store, fede blokbogstaver. Et bælte, som han på mystisk vis altid fik placeret så en af bukseremmene dækkede det kæmpestore ’A’, hvilket efterlod et stort og upassende ’LEM’ lige under mandens bukselinning.
Nå, men selvom fysik, kemi og matematik sjældent indgår i en kommunikatørs jobbeskrivelse, så er jeg alligevel ret så ekstatisk over det faktum, at Det Periodiske System nu findes i en udgave, som enhver online marketing konsulent vil elske! Og den har fået følgeskab af en af mine (og nok også mange andre kommunikationsfolks) helt store kæpheste: en 7-trins guide, der viser vejen til succesfuld content marketing!
Se billedet i fuld størrelse her
Glem alt om Helium, Zink og Jern
The Periodic Table of Content Marketing er udviklet af Chris Lake, director of content hos Econsultancy, og er en visualisering af de vigtigste grundstoffer i content marketing. I stedet for He for Helium, Zn for Zink og Fe for jern, finder du fx Cs for Content Strategy, Ti for Time Saving og Rs for Resources – og sådan fortsætter det hele vejen igennem. Dette smarte periodiske system til content marketing er delt op i 8 elementer; strategy, format, content type, platform, metrics, goals, sharing triggers og checklist. Disse repræsenterer hver en væsentlig del af planlægningen og udførelsen af content marketing og er faktisk en rigtig god og overskuelig sammenfatning af de elementer, som du altid bør indtænke i dine markedsføringsplan
9 tips til Content Marketing – Sådan får du styr på dine grundstoffer:
Chris Lake har i forbindelse med udviklingen af The Periodic System of Content Marketing opstillet en række punkter, der baner vejen for succesfuld content marketing. Og hvis er der noget, der går lige i underbenklæderne på os kommunikationsfolk, så er det guides i punktform. Med udgangspunkt i Chris Lakes 7 gode råd til content marketing vil jeg i det følgende beskrive Compells bud på en guide til succesfuld denne disciplin:
- Læg en strategi inden du går i gang.
- Sæt dig et mål: hvad vil du opnå med dette indhold?
- Vælg hvilke formater du vil arbejde med
- Indtænk dine modtagere. Research og brainstorm over din målgruppe– hvem skal læse dit indhold og hvordan når du bedst ud til dine modtagere med netop dette indhold?
- Tænk over hvordan du får dine modtagere til at reagere aktivt og dele, like, kommentere dit indhold ved at bruge de rigtige ’sharing triggers’.
- Del dit content på alle relevante platforme (fx facebook, LinkedIn etc.)
- Gennemgå dit arbejde flere gange – tjek at alt er som det skal være og få gerne en kollega til at se dit arbejde igennem med friske øjne.
- Genbrug dig indhold. Godt indhold kan bruges igen og igen, hvis blot det gøres rigtigt. Opdatér derfor eksisterende indhold og få meget mere ud af det arbejde du lægger i udviklingen af dette. (Se også vores tidligere blogindlæg om genbrug af indhold http://www.compell.dk/brug-dit-indhold-pa-alle-dine-online-platforme)
- For at citere Nike: Just Do It! Skab dit indhold og send det afsted, udgiv det, aktivér det. Du får intet ud af det indhold, som du bruger måneder på at forbedre, ændre og tilpasse – udgiv det nu, tilpas senere(se også punkt 8).
Hos Compell arbejder vi dagligt med Content Marketing og vi bruger derfor selv ovenstående råd på daglig basis. Vil du gerne opnå mere succes med din markedsføring er du mere end velkommen til at kontakte os på tlf: 71997515 eller på e-mail: info@compell.dk