Midt i marts begyndte Facebook at rulle deres nye sidedesign ud, og nu er Facebook-sider herhjemme så småt begyndt at få det. Hvordan adskiller det nye design sig fra det gamle? Læs med her.
Det nye sidedesign, kort fortalt
Din sides navn, kategori og nogle få knapper – deriblandt like-knappen – vil nu være placeret nederst på dit coverbillede. Facebook har aldrig rigtigt været glad for tekst på coverbilleder, og denne ændring vil uden tvivl få færre til at gøre brug af det. Det vil hurtigt bliver rodet at se på, hvis det plastres til i tekst. Dette er dog allerede tilfældet ved mobilvisninger, så din brug af tekst på coverbilledet bør være yderst begrænset i forvejen.
Alle dine opslag vil med det nye design være placeret kronologisk i én kolonne. Slut med at zig-zagge frem og tilbage mellem to kolonner. Det vil gøre oversigten over dine opslag lidt mere overskuelig, og de enkelte opslags udseende vil ligge tættere op ad hinanden ved visninger på Facebook-siden og i news feedet end før.
Alt placeret i tabs under coverbilledet vil blive flyttet til en kolonne i venstre side. Det gælder bl.a. den generelle information om siden, page likes, billedoversigten og hvad end du måtte have af apps installeret på siden. Også opslag fra andre på din side og anmeldelser, som før var at finde i højre kolonne, vil nu være flyttet hertil.
Nogle vil måske gå i panik over, at deres apps nu er gemt væk, men dette er i virkeligheden en meget lille ændring. De nuværende tabs kan bruges til at gøre din side mere visuelt tiltalende ved desktopvisninger, men de vil blive set meget sjældent. Timberly Jones har meget fint sammenlignet tab apps med et par underbukser; du bør holde dem pæne og rene, men folk ser dem kun, hvis du inviterer dem til det.
Administratorpanelet har også fået en ordentlig overhaling. Faktisk er administratorpanelet, som vi kender det – en enorm boks over coverbilledet, der skubber alting ned – helt væk. Panelet er erstattet af en simpel topmenu, der er til stede lige meget hvor på siden du befinder dig. Denne topmenu gør det befriende let at se på tidligere opslag, skifte til insights for at se statistik, smutte omkring indstillinger for at lave et par justeringer og vende tilbage til tidslinjen.
Facebook har desuden tilføjet en lille søjle i højre side, der trækker enkelte nøgletal helt frem: Antal annoncer, der kører, antal nye likes denne uge og dine opslags totale rækkevidde denne uge. I samme søjle vil du kunne se ulæste notifikationer og privatbeskeder.
Hvad skal jeg gøre, når jeg får det nye design?
Det daglige arbejde med Facebook vil ikke ændre sig synderligt. Der er bare rykket lidt rundt på, hvor du finder de forskellige ting – og det er du forberedt på nu. Det er som altid dine opslag og din tilstedeværelse i brugernes news feed, der virkelig tæller.
Lige når du får det nye design, bør du dog gennemgå siden fra top til tå for at sikre, at alt ser ud, som det skal – særligt, at coverbilledet fungerer med tekst-overlayet og at informationerne i venstre kolonne er pæne, korrekte og fyldestgørende.