9 steps til Black Friday på Google Ads
Der er ikke lang tid til Black Friday, som for mange ecommerce-virksomheder er den største salgsdag. Black Friday er dagen, hvor alle Google Ads-managers skruer op for både bud og budgetter for at nå ud til de købsglade målgrupper. Nogen hader dagen – andre elsker den så meget, at de tager Cyper Monday med.
For at få success med Black Friday og Google Ads handler det først og fremmest om den samlede strategi for virksomheden. Men det handler i høj grad også om at gøre Google Ads-kontoerne klar til årets store shopping-dage.
I dette blogindlæg gennemgår vi de vigtigste 9 punkter for et succesfuldt Black Friday på Google Ads.
1. Gennemgå sidste års performance
Der er rigtig meget at lære fra sidste års Black Friday. Hvad fungerede, hvad fungerede ikke? Hvordan var adfærden sidste år, og kan vi bruge det til noget i år?
2. Opdater dine annoncer til Black Friday
Skriv Black Friday ind i annonceteksterne
Gør det klart og synligt, at I kører med Black Friday tilbud. Især nu, hvor udvidede tekstannoncer er udfaset, er det vigtigt, at vi får flere ‘Black Friday’ ind i overskrifterne og beskrivelserne flere gange, hvis du ikke pinner.
Brug etiketter
Brug etiketter til at styre dine annoncer. Giv alle dine Black Friday-annoncer en etikette, så du kan holde styr på, hvilke annoncer der er Black Friday, og hvilke der er generelle.
Brug nedtælling
Brug nedtælling i dine annoncer. Det handler om at skabe en sense of urgency, når vi skal have folk til at klikke på lige præcis din annonce.
Eksempel på nedtælling:
Brug lagerreferencer
Brug lagerreferencer i dine annoncer, så kunderne ved, hvis der kun er få tilbage på lager.
Få godkendt i god tid
Skriv annoncerne og få dem godkendt en uge før Black Friday. I perioden op til Black Friday kan det sagtens tage 3+ dage at få godkendt sine annoncer, hvorimod det normalt kun tager 24 timer. Det vil være alr for ærgerligt, hvis annoncerne ikke er godkendt, når dit udsalg begynder.
3. Brug udvidelser
Promotions
Det er yderst vigtigt at opsætte promotion-udvidelser for dine Black Friday-tilbud. Du kan lave flere af dem, så de er tilpasset de forskellige kampagners produkter.
Undersidelinks
Lav undersidelinks for at sende brugerne direkte ind på din landingsside med dine Black Friday-tilbud og specifikke produkter, som er på tilbud. Undersidelinks fylder en helt del mere, og de giver meget mere synlighed for dine tilbud.
4. Hav en søgeordsstrategi
Dine søgeord på Black Friday skal mere eller mindre være det samme som normalt. Vi vil dog anbefale, at I aktiverer søgeord, som tidligere er blevet pauset, hvis de produkter er på tilbud nu. Omvendt bør du også overveje at pause søgeord, som I ikke kører tilbud på i den periode.
5. Prioriter produkter på tilbud
Brugerne vil have tilbud, tilbud og tilbud på Black Friday, og de vil spare en maaaasse penge. Derfor er de meget mindre tilbøjelige til at købe produkter, der ikke er på tilbud. Prioriter derfor altid at få vist produkter på tilbud. Du kan pause kampagner, hvor der ikke er tilbudsprodukter.
6. Brug sæsonbestemte justeringer
Brug sæsonbestemte justeringer til at tage højde for den store ændring i data under Black Friday. Hermed fortæller vi smart bidding, at der vil komme store udsving i data, som den skal tage højde for.
7. Display og video-annoncering målrettet Black Friday som budskab
Det er ikke kun dine søgeannoncer, der skal opdateres til Black Friday. Også display og video-annoncering kan med fordel bruges før og under Black Friday.
Før: Gør din målgruppe opmærksom på, at der kommer Black Friday-tilbud i cirka en uge før tilbuddene starter.
Under: På dagen for Black Friday kører du med bannere, der gør brugerne opmærksom på, at det er her og nu, at de kan spare. Husk desuden at køre med dynamiske bannere på kun dine tilbudsprodukter, så du ikke spilder penge på at vise produkter, der ikke er på tilbud.
Har du brug for et Google Ads bureau, som kan opsætte dine kampagner og rapportere effektivitet? Så kontakt Become her.
8. Husk Microsoft Ads
Rigtig mange glemmer Microsoft Ads og Bing. Selvom trafikken ikke er høj på Bing, så er der stadig købsklare personer til stede til ofte en meget lavere CPC end på Google Ads. Du kan læse mere om Microsoft Ads her.
9. Hæv budgetterne
Sidst, men ikke mindst: Husk at hæve dine budgetter, så du er synlig, når det er mest vigtigt. Da der er mere rift om annoncepladserne på Black Friday, må du øge din budget for at være konkurrencedygtig.
Så er der ikke andet end at ønske dig god fornøjelse på Black Friday og Cyper Monday. Hvis du har brug for hjælp og rådgivning kan du altid kontakte Become.
Kom med til webinar
Webinar: Vores 10 bedste råd til black friday for ecommerce
I dette webinar deler vores direktør, Bjarke, de strategiske overvejelser og konkrete tiltag, du kan gøre dig som ecommerce.
Vi kommer ind på, hvad du kan gøre både før, under og efter black friday, der i år falder den 25. november 2022.
Læs mere og tilmeld dig webinaret.