Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Online markedsføring – en effektiv måde at nå dine målgrupper

To marketingspecialister, der gennemgår og vurderer et stykke arbejde.

Bliv klogere på online markedsføring

Hos Become hjælper vi virksomheder med online markedsføring og digital tilstedeværelse. Vores ydelser dækker alt fra søgemaskineoptimering (SEO) og tracking til Google Ads og Paid Social (LinkedIn Ads, Facebook Ads, Pinterest Ads m.m.). 
I dette blogindlæg kan du blive klogere på online markedsføring.

Introduktion til marketing på nettet

I en tid hvor digitaliseringen spiller en større rolle end nogensinde før, er det i høj grad online markedsføring, vi alle bliver eksponeret for i stigende takt. Online markedsføring er en uundværlig del af enhver virksomhedsstrategi, da forbrugere bruger internettet mere og mere.

Det er nærmest umuligt at kigge på sin computer eller mobil uden at blive opmærksom på de mange produkter og tilbud, som markedet indeholder. Derudover har mængden af online markedsføringskanaler aldrig været større, hvilket kan virke uoverskueligt for mange. 

Dette blogindlæg vil give dig en introduktion til online markedsføring og forklare, hvordan det kan hjælpe din virksomhed med at nå sine mål. Så læs med og bliv klogere på online markedsføring og dets mange facetter.

Hvad er online markedsføring?

Online markedsføring kan opdeles i push- og pull-markedsføring. Tidligere var markedsføring primært push-baseret: Annoncer i radio, tv eller print informerede forbrugeren om interessante produkter og opfordrede til køb. Forbrugerne havde begrænsede muligheder for selv at udforske markedet. I dag, med internettets udvikling, kan forbrugeren nemt selv undersøge produkter og markedet ud fra egne behov – det er her, pull-markedsføring bliver relevant, idet forbrugerne aktivt opsøger information.

I den klassiske online markedsføring samler vi strategier, kanaler og teknikker, der bruges til at fremme produkter og tjenester på internettet. Dette inkluderer aktiviteter f.eks. SEO, sociale medier og Google Ads.

De forskellige marketingkanaler har det fælles formål at nå ud til specifikke målgrupper og hjælpe virksomheder med at opnå deres ønskede engagement og konverteringer. En af de almene fordele ved online markedsføring er, at man kan måle og justere sine strategier i realtid. Det betyder altså, at virksomheden kan se, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør – og derefter optimere og regulere indsatsen for at indfri målsætningerne.

Organisk eller betalt?

Online markedsføring giver mulighed for både organisk og betalt markedsføring. Organisk markedsføring omfatter indhold, der udgives uden direkte omkostninger, som f.eks. blogindlæg og sociale opslag. Betalt markedsføring, derimod, kræver et budget og kan målrettes meget specifikt, afhængigt af forbrugernes interesser og adfærd.

Når man snakker online markedsføring, er der to begreber man skal være bekendt med, inden man går i gang: Organisk og betalt online markedsføring.

Kanaler

Dit website

Dit website er basen, og det er lige så vigtigt at have, som det var vigtigt at have visitkort i 90’erne. 

Websitet er faktisk en stor del af det, du gerne vil markedsføre. Det er her, du gerne vil have kunderne hen, så de kan udføre næste handling. Det kan være at købe af dig direkte fra website, booke dig eller dine medarbejdere eller indhente flere oplysninger og tilbud. 

Se dit website som et af dine vigtigste produkter. 

Dit website er en del af din organiske markedsføring. Jo, det koster noget at få udviklet, designet og hosted et website, men indholdet – uanset om det er produkter, serviceydelser eller artikler – koster dig ikke noget.

Search marketing eller søgemarkedsføring

En søgning foregår i søgemaskinerne. I Danmark er det primært på Google, men Bing eller DuckDuckGo er også brugt. 

Det, der er så fascinerende ved søgemarkedsføring, er, at når forbrugeren sætter sig foran en søgemaskine, har forbrugeren et defineret behov eller et problem. Det kan sagtens være, det ikke er specifikt endnu, men det kommer med tiden.

Kan din virksomhed være synlig i søgemaskinerne på jeres potentielle kunders søgninger – tidligt eller sent i beslutningsprocessen – så kan I være blandt de virksomheder, som kunden i sidste ende vælger.

Synligheden kan du skabe på to måder: Du kan betale dig til tops via annoncering (paid search) eller du kan komme til tops med søgemaskineoptimering (organic search).

Paid search

Google kalder deres paid search produkt for Google Ads, og Bing kalder deres for Bing Ads. Generelt for paid search er betalingsmodellen, at du betaler per klik og ikke per visning. Klikprisen sættes på søgeordet, som du vil være synlig på, og du bestemmer selv hvilke søgeord, du vil være synlig på, og hvor meget du vil betale. 

Hele motoren bag er én stor live auktion. Det betyder meget forsimplet, at vil du ikke betale det, som dine konkurrenter vil betale, bliver du ikke vist. 

Læs evt. mere om priserne på Google Ads her.

Organic search

Søgemaskineoptimering (SEO / Search Engine Optimization) er meget populært, fordi du gennem dit eget indhold kan komme til at ligge i toppen af søgeresultaterne uden at betale for det. Det kan både være produkt orienteret indhold men især også content marketing, hvor du uddanner brugeren i at købe dit produkt eller din ydelse.

Søgemaskineoptimering er ikke noget, du bare lige slår til på din hjemmeside. Det kræver benhårdt arbejde typisk over mange måneder eller år. 

Udover indholdet på din hjemmeside skal den tekniske del af hjemmesiden også være søgemaskinevenlig. Det er den ikke nødvendigvis, selvom du har haft et dygtigt webbureau på – desværre. 

Endelig kræver det også, at Google synes, at dit website har høj nok autoritet i forhold til dit indhold og i forhold til dine konkurrenter. Autoriteten skabes gennem eksterne omtaler og links ind til dit website. 

Læs evt. mere om søgemaskineoptimering her.

Sociale medier

Når jeg siger sociale medier, tænker du nok primært på Facebook og Instagram. Men der findes også mange andre interessante sociale medier, som kan noget andet eller ramme andre målgrupper.

I skrivende stund er det værd også at nævne: LinkedIn, YouTube, Pinterest, Tik Tok og Snapchat.

På sociale medier kan du også markedsføre dig organisk eller med annoncering.

Organic social

Organic social er her de fleste virksomheder begår deres første og største fejl. Det ser så nemt ud, og i private regi er det også nemt at dele og få opmærksomhed. 

Men vi skal mange år tilbage, da den organiske del af sociale medier var bare lidt interessant set fra virksomhedssider og virksomhedsprofiler. 

Det er de personlige profiler, der får rækkevidde på de ovennævnte sociale medier – måske lige med undtagelse af Instagram. 

Dermed ikke sagt, at du ikke kan bruge virksomhedssider og virksomhedsprofiler. Men din social media-strategi bør i dag primært bestå af betalte aktiviteter (paid social), som afsendes fra virksomhedssiden eller virksomhedsprofilen.

Alternativt skal du bruge din personlige profil. Det kan lade sig gøre på Facebook, men det handler altså ikke om, at du skal bruge den til at poste reklamefremstød til dine venner eller i grupperne. Det handler om at bruge den til at skabe autoritet indenfor dit felt, og det kan være svært på de personlige sociale medier som Facebook. 

På et medie som LinkedIn kan det til gengæld virke rigtig godt, at det er medarbejderne, der markedsfører virksomheden. 

Paid social eller social media annoncering

Som vi kan læse i ovenstående, er det i paid social, du skal lægge dit budget og din energi, hvis du vil noget på sociale medier i dag. Det gælder både Facebook og Instagram annoncering, LinkedIn annoncering såvel som YouTube annoncering. Annonceringen på sociale medier giver dig heldigvis så mange muligheder for at være relevant. 

Du kan dele din annoncering op i en tragt. I toppen ligger den annoncering, som handler om synlighed overfor helt nye potentielle kunder. Her kan du målrette ud fra interesser, geografi eller demografi som alder og køn. Du kan altså indsnævre din målgruppe til at være meget specifik eller meget bred. 

I midten af tragten kan du annoncere mod dem, som du har været i kontakt med. Det kan være dem, som har interageret med din sociale medieprofil på en eller anden måde, eller som har besøgt dit website for måneder tilbage (også kaldet retargeting).

I bunden af tragten kan du målrette mod dem, som du fornemmer er købsinteresserede. Det kan være dem, som har været forbi dit website for nylig, eller som har foretaget bestemte handlinger, der indikerer, at de er tæt på et køb. F.eks. downloaded et whitepaper, set en video eller lagt varer i en kurv. 

Du vil kunne lave en målgruppe på stort set alle handlinger på dit website. Dog har de forskellige medier nogle forskellige minimumskrav til disse målgrupper. Det svinger mellem 100-1000 afhængigt af mediet.

Email marketing

Email marketing vurderes som en af de mest effektive og billigste online marketing kanaler. 

Det, som mange glemmer i den forbindelse, er, at du skal have nogle e-mails samlet op, før den bliver effektiv. Og det kræver typisk noget trafik – og måske betalt trafik – til dit website gennem nogle af de førnævnte kanaler. 

Når du først har fået folk på din mailingliste, kan det være super effektivt. Og netop derfor giver det god mening at prioritere e-mail indsamling, når dit website går i luften.

Husk, at du ikke bare må tage din kundeliste og sende dem en mail. Det er spam. Modtagerne skal have givet samtykke, og du skal kunne dokumentere, at de har givet samtykke. 

På vores website har vi lavet nogle popups gennem systemet Sleeknote, hvor man kan tilmelde sig nyhedsbrevet. Vi bruger også vores nye og afholdte webinarer til at få relevante tilmeldinger.

Det ryger direkte ind i vores e-mail marketing system, og her starter så et automatisk flow af e-mails over de næste 2-3 måneder. Vi behøver altså ikke opfinde nyt indhold hele tiden. Flowet er sat op én gang, og vi behøver som sådan ikke røre en finger. 

Der findes mange systemer der ude. Hvis du bare skal sende mails, så kunne et system som Mailchimp eller danske Ubivox være interessant. Har du også behov for en form for CRM styring, så kig i retning af Active Campaign eller Hubspot.

Hvordan kan du koble organisk og betalt markedsføring i din strategi

Som tidligere nævnt er der en række fordele og ulemper forbundet med organisk og betalt markedsføring. Spørgsmålet er så, hvilken du skal implementere i din strategi?

En gennemgående faktor i den organiske måde at markedsføre sig, er den lave rækkevidde. Vil det sige, at løsningen til problemerne er udelukkende brug af betalt markedsføring?

Nej, når det kommer til organisk og betalt markedsføring så er det ikke enten/eller. Helt optimalt vil du kunne bruge begge strategier i din markedsføring. Den organiske markedsføring er billig, mens den betalte markedsføring sikrer, at du opnår større rækkevidde og når ud til de rigtige mennesker.

Med kombinationen af organisk og betalt kan man eksempelvis bruge organisk markedsføring til at skabe en vedvarende relation til eksisterende kunder og betalt markedsføring til at tiltrække nye. På sociale medier giver det mening at bruge paid social, f.eks. på Facebook eller LinkedIn, hvor annonceringen kan målrettes specifikke målgrupper, og man kan genannoncere til personer, der har besøgt ens website eller interageret med ens profil.

Fordele ved online markedsføring 

Online markedsføring spiller en stor rolle i virksomheders strategi. Det skyldes, de mange fordele, der følger med:

  1. Nå en større målgruppe: Med online markedsføring kan du hurtigere og mere effektivt nå en større gruppe mennesker end med de traditionelle former for markedsføring.
  2. Målret markedsføringen: Det er nemt at målrette markedsføring online til specifikke målgrupper baseret på forskellige ting, som alder, geografisk placering, interesser, online adfærd osv. 
  3. Hurtigere resultater: Med online markedsføring kan du hurtigt se, om din indsats giver de ønskede resultater eller ej. 
  4. Lavere omkostninger: Online markedsføring er i mange tilfælde billigere end de traditionelle markedsføringsmetoder som f.eks. annoncer på TV, i aviser eller på busser.

Sådan får du succes med online markedsføring

Først og fremmest må du opsætte nogle mål, som du kan bruge til at vurdere, hvornår din markedsføring er succesfuld. Derefter er opskriften forskellig fra gang til gang. Her har jeg forsøgt at komme med 5 bud på, hvordan virksomheder kan få succes med deres online markedsføring:

  1. Vælg de rigtige platforme: Vælg de digitale platforme, der passer bedst til din målgruppe og dit formål.
  2. Målret din markedsføring: Sørg for at din markedsføring er målrettet mod de rigtige mennesker ved at bruge data om demografi, interesser og online adfærd. 
  3. Skab indhold der vækker interesse: Dit indhold i din online markedsføring skal være relevant for din målgruppe. Det skal gerne engagere, informere og underholde din målgruppe. Brug en blanding af billeder, videoer og tekst. 
  4. Optimering af din hjemmeside: Sørg for at din hjemmeside er optimeret til søgemaskiner, så det er nemmere for dine kunder at finde det, de leder efter. 
  5. Følg op på dine resultater: Det er vigtigt at overvåge sine resultater og justere sin strategi efter behov for at sikre mest muligt udbytte af sin online markedsføring.

Online marketing bureau: Få rådgivning og hjælp til strategi og eksekvering

Har du ikke tid eller ressourcer til at klare din online markedsføring, så er det muligt at købe hjælp til det hos et bureau. Et online markedsføring bureau hjælper andre virksomheder med at varetage dele af eller hele deres markedsføring. Det er ikke alle bureauer, der arbejder og udfører opgaver på samme måde. Nogle steder kan man eksempelvis købe forskellige marketing-”pakker” med ydelser i. Sådan gør vi ikke hos Become.

Hos vores online marketing bureau i København, Århus, Roskilde og Holstebro skræddersyer vi vores løsninger til den enkelte kunde. Vi sætter os ind i forretning, mål og visioner for at skabe de bedste resultater. Derudover får man som kunde hos Become direkte kontakt til marketingspecialisterne – ingen unødvendige projektledere som mellemled. Og så er vi flinke at arbejde sammen med 😉

Med en strategi, der kombinerer SEO, paid search og sociale medier, kan vi hjælpe din virksomhed til at opnå større synlighed. Paid search og SEO kan især kombineres, så du opnår en topplacering, hvor dine kunder leder efter produkter eller løsninger. Det kræver dog både en teknisk optimeret hjemmeside og godt indhold, som skaber værdi og autoritet i søgemaskinerne.

Online markedsføring uddannelse, kursus og workshops

Become tilbyder skræddersyede kurser, workshops og webinarer om de forskellige discipliner inden for markedsføring. Når vi deler ud af vores viden, bliver vi nemlig også selv dygtigere specialister.
Se vores webinarer her.

Regnskabsføring for markedsføring


Priser: Hvad koster online markedsføring?

Online markedsføring varierer i prisniveau alt afhængig af ambitionsniveau og behov. Derfor er det et spørgsmål, der er svært at komme med et konkret svar på. Men man kan spørge sig selv, hvad det koster at lade være? Online markedsføring skal ikke være en udgift, men en investering. 

Der er flere forskellige faktorer, der påvirker prisen på lige netop din markedsføring. Prisen vil i de fleste tilfælde afspejle sig meget i, hvor mange mennesker du ønsker, skal se dine annoncer. I nogle tilfælde vil man opleve, at den udførte online markedsføring vil blive faktureret ud fra hvor mange klik (CPC) eller hvor mange visninger (CPV) annoncerne får.

Hvor højt skal et marketingbudget ligge? 

Der findes ikke en facitliste på, hvor mange penge en virksomhed skal bruge på online markedsføring, men efter erfaring mener mange, at man skal bruge mellem 7-10% af virksomhedens omsætning for at opleve afkast. Det ses dog ofte, at virksomheder bruger for få penge i de gode perioder, og derfor ikke har råd, når det går mindre godt. 

Hvis det er første gang, du vil bruge penge på online markedsføring, er det vigtigt ikke at bruge for mange penge for hurtigt. Markedsføring er ikke en hurtig quickfix- løsning. Man skal lægge en plan, væbne sig med tålmodighed og vente på resultaterne, så man kan optimere og investere mere i de rette valg. 

Effektmålingen af din online markedsføring kan måles umiddelbart efter de er sat i værk, men det anbefales ofte, at man skal vente minimum 3 måneder for at vurdere effekten ordentligt.

Lokal online markedsføring: Få hjælp til de discipliner 

Er det vigtigt for dig, at din målgruppe befinder sig i dit lokalområde eller at de besøger dig fysisk? Så er lokal markedsføring interessant for dig. 

Google Business Profile

For lokale virksomheder er det en god ide at oprette en Google Business Profile. Med en Google Business Profile kan man styre, hvordan ens virksomhed dukker op på tværs af Googles produkter. Du vil kunne styre, hvordan det ser ud, når din virksomhed kommer frem på Google Maps eller i bare den generelle Google søgning. 

Geografisk målretning på Google Ads

Geografisk målretning på Google Ads giver dig muligheden for selv at vælge bestemte steder, du vil have din annonce vist. Omvendt er det også muligt at vælge geografiske lokationer, der skal ekskluderes i annonceringen. 

Med den geografiske målretning kan du nå de rette mulige kunder til din forretning og i sidste ende forhåbentligt øge omsætningen. Eksempelvis giver det ikke mening for en lille frisør i Nordjylland at annoncere i København. 

Geografisk målretning på Paid Social

Ligesom den geografiske målretning på Google Ads, kan man også målrette annonceringen på de sociale kanaler geografisk. Det gælder både Facebook, Instagram, LinkedIn m.m. Den geografiske målretning gør det også her nemmere for virksomheder at ramme netop de personer, der er mulige kunder for virksomheden.

Konklusion

Online markedsføring er i nutidens digitale verdenen en effektiv og væsentlig del af enhver virksomheds marketingstrategi. Med digital marketing kan man opnå fordele som specifik målretning, hurtige resultater, større rækkevidde og synlighed. Resultater kan løbende måles og indsatsen justeres, så den bliver endnu mere effektiv. I sidste ende kan det skabe en større forretning og en øget omsætning. 

Læs mere om, hvordan vi hjælper med online markedsføring: 

Skrevet af Mads Westergaard Mortensen.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: