Sponsored stories bliver snart tvunget på pension, og remarketing på Facebook er nu rullet ud for alvor. Hvad betyder det for dine muligheder for Facebook-annoncering? Læs med her.
Ikke flere sponsored stories til april
I 2013 endte Facebook med at punge $20 millioner ud efter at være blevet sagsøgt for at anvende brugeres interaktion til annoncer via sponsored stories uden samtykke. Det har ganske givet været en medvirkende faktor i beslutningen om at sløjfe sponsored stories helt som en del af Facebooks igangværende strømligning af annoncetyper.
Sponsored stories dækker over annonce, hvor brugernes interaktion er i centrum. Det er interaktionen, der er grundlaget for annoncen, og ikke annoncens indhold i sig selv. Denne form for annoncering forsvinder fra Facebook til april. Det betyder, at det er slut med annoncer som nedenstående.
Alle annonceformer vil med andre ord have din side eller dine indlæg som primært fokus frem for interaktionen fra dine fans. Det betyder, at annoncer i højere grad vil skille sig ud fra resten af indholdet i brugernes news feed.
Hvad skal erstatte dem?
I store træk vil det, der pt. kan opnås med sponsored stories, i stedet skulle klares med såkaldte suggested page- og suggested post-annoncer.
Facebook har understreget, at social kontekst stadig vil være integreret i alle annoncer, hvor det er muligt. Samtidig vil det sandsynligvis stadig være muligt at målrette annoncer til brugere, der er venner med folk, der har liket din side. Derfor vil skiftet fra sponsored page like stories til suggested page været uden de store konsekvenser.
Den største ændring kommer ved fjernelsen af sponsored stories på interaktion med indlæg. Med disse sponsored stories er det muligt at give den virale spredning et betalt boost, der falder i ét med den organiske spredning. Venner får de samme historier om deres venners gøren og laden på Facebook, som de altid gør – der står bare “sponsored” med små bogstaver ved siden af.
For at få større rækkevidde og mere interaktion vil det nu være nødvendigt i stedet at lave suggested posts. Interaktionen er ikke i centrum i denne annoncetype, og som det ser ud pt., kan de ikke målrettes venner af brugere, der har interageret med et indlæg.
Det er derfor endnu vigtigere end hidtil, at der fastsættes en eller flere målgrupper, der med stor sandsynlighed er interesserede i dit indlæg. Grundigt arbejde med målgrupper er langt vigtigere for suggested posts, hvis du vil undgå at smide penge ud på at spamme uinteresserede, end for sponsored stories.
Remarketing på Facebook er nu for alle
Vi har ventet i længe i spænding, og i fredags lancerede Facebook endelig remarketing som en integreret del af deres annoncesystem, så det nu er meget enklere at målrette annoncer på Facebook mod kunder, der har besøgt dit website.
Tidligere var det nødvendigt at sætte denne type annoncer op gennem et tredjepartsværktøj. Det fungerede, men annonceformerne var begrænsede, det var lidt dyrere, fordi de skulle have deres andel, og i det hele taget lidt mere bøvlet end nødvendigt.
Nu er det muligt for alle at sætte besøgende på websitet op som enhver anden målgruppe på Facebook, og målrette Facebooks fulde udbud af annoncer til dem.
Du kan f.eks. forsøge at få dine besøgende til at like din Facebook-side, sende højrelevante annoncer til besøgende, der har kigget på bestemte produkter eller produktgrupper i din webshop, eller fokusere på folk, der er nået til kurven, men ikke har foretaget en handel.
Skal vi lægge en ny plan?
Mulighederne på Facebook ændrer sig hele tiden og ofte uden varsel. Som regel kræver ændringerne kun små justeringer, men disse ganske store ændringer skaber på én gang begrænsninger og spændende muligheder.
Skal du have revideret din plan for annoncering på Facebook, eller står du på kanten og overvejer, om du skal dyppe tæerne, står vi som altid klar til at hjælpe.