Jeg var nok ikke den eneste markedsføringskonsulent, som så Rand Fishkin‘s indlæg omkring brugen af gæsteindlæg og bemærkede hvordan han uddybede folks misbrug af denne taktik. Og nej, der var også en hvis Hr. Matt Cutts, som alle markedsføringskonsulenter kender – hvis ikke, så er han ‘head of the webspam team at Google’, som han selv ville sige det – der har læst indlægget.
3 dage efter Rand Fishkin’s indlæg, kom der en reaktion fra Matt Cutts.
Her tweeter Matt omkring et nyt indlæg, som, kort fortalt, er et forsøg på en nedsabling af gæsteindlæg.
[blockquote]So stick a fork in it: guest blogging is done; it’s just gotten too spammy. -Matt Cutts[/blockquote]
Betyder det så at gæsteindlæg er dødt?
Nej, det gør det bestemt ikke, hvis blot du har de rette intentioner med dine gæsteindlæg. Hvis din forretning tidligere har skrevet kvalitetsindlæg omkring jeres ydelser eller services på relevante websites, for at ramme jeres målgruppe – eller endnu bedre – for at hjælpe dem, så har I forsat ikke gjort noget forkert. Har du derimod en SEO hvisken i baghovedet, der råber efter links, så kan du frygte for dine gæsteindlæg.
For hvad er det, der driver jer til at skrive gæsteindlæg? Er det jeres SEO, der skal have et boost eller har I helt andre intentioner? Ja, jeres bagtanker kan være altafgørende for gæsteindlæggets overlevelseschancer. Se blot videoen i dette indlæg, om hvordan du ikke skal benytte dig af gæsteindlæg. Eller læs videre her, hvor jeg vil give dig vores bedste tips til brugen af dette.
Hav et godt formål eller stop!
Hvorfor skal du så forsætte med at kloge dig på andre sider end din egen? Dette kan være meget simpelt: BRANDING!
Hvis din forretning ønsker at række ud efter nye målgrupper, eller har noget på hjertet, som er henvendt til en specifik målgruppe, ja, så er gæsteindlæg forsat en god taktik. Og tro mig, dette skal nok være med til at øge trafikken til dit website.
Men der er dog visse ting, du kan tage med dig fra Matt’s indlæg. Det er nemlig ikke ligegyldigt hvilke websites du vælger at udgive dine gæsteindlæg på. Herunder har jeg samlet nogle af de gode tips fra andre eksperter og krydret det hele med Compells egne:
[framed_box rounded=”true”]
- Hav altid et klart formål med dit indlæg
– Er det et bestemt budskab du gerne vil ud med, eller er det nogle bestemte mennesker, du gerne vil påvirke med dit indlæg? - Beskriv dig selv som ‘ekspert’ fremfor ‘gæst’
– Det samme gælder for dit indlæg. - Få din egen konto til siden du skal udgive dit indlæg på
– Du skal ikke stille dig tilfreds med at få en gæstekonto eller noget tilsvarende. Det skal være tydeligt hvem og hvor dit indlæg kommer fra. Dette gør det også muligt for dig at få rel author til din Google+ konto. - Benyt din Google+ konto
– Vi har tidligere skrevet et indlæg omkring, hvorfor det er vigtigt at have en Google+ page. Men også for dig selv, som har skrevet dette indlæg er det vigtigt, at få dit indlæg tilknyttet din Google+ profil, for at opnå authorship. - Det er tilladt at være kræsen
– Vær opmærksom på, om sidens egne skribenter selv synliggør hvem de er. Gør de ikke det, så er det ikke et sted for dit indhold. - Lad være med at bekymre dig om links
– Der er ingen grund til at poste dine indlæg for at få links. Se det i højere grad, som en mulighed for trafik og branding. Links er naturligvis velkomne såfremt de er relevante, men lad dem ikke drive dig til at skrive dine indlæg. - Skab værdi for begge parter
– Kan du tilbyde noget som ekspert på andres sider, som skaber værdi for deres besøgende, så kan det godt anses som et perfekt match. På den måde sikrer du dig, at du rækker ud efter de rigtige folk, samtidig med at du er sikret den rigtige eksponering af dit indhold. Og ikke mindst, at dette indhold skaber værdi for dig! Med eller uden links.
[/framed_box]
Inden du fortsætter med at tilbyde godt og relevant indhold til andre sider end din egen, så husk fortsat på én vigtig ting: Hvad er formålet?
Det mest frustrerende ved gæsteindlæg er forsat, at så længe du lægger indhold ud på andre sider – især når det er godt og relevant indhold – så kan det være den side, der løber med alt værdien! For ser du, rigtig mange laver fortsat den fejl, at tænke “jo flere links, desto bedre”, hvilket ikke er sådan Google er skruet sammen. Har du lige givet et super godt indlæg til en anden side, så kan det være den side, der løber afsted med det meste trafik og al opmærksomheden. Det kan også være dem, som ender med at få alle de retweets, facebook shares og delinger på Google+, som er så værdifulde for din SEO og som i virkeligheden har langt højere værdi end det ene link du måske lige har skaffet via en anden side.
Derfor er det så vigtigt at du har et klart formål med dine gæsteindlæg.