Jeg har før været inde på, hvilke tidspunkter på dagen, der er ideelle for dig, når du skal udsende nyhedsbreve. Dit valg af udsendelsestidspunkt kan som bekendt være afgørende for, om dine nyhedsbreve bliver læst. Men der er mere til det, end blot at vælge det rigtige udsendelsestidspunkt. Har du overvejet hvor ofte du bør sende nyhedsbreve ud?
Din indbakke fyldes dagligt med nyhedsbreve, og der er sikkert nogle, du åbner mere trofast end andre. Men har du tænkt over hvorfor?
Der er tre ting, der får dig (og dine kunder) til at åbne et nyhedsbrev:
- Vigtigst af alt er indholdet, det famøse content.
- Udsendelsestidspunktet (men det ved du allerede)
- Udsendelseshyppigheden
Når du vælger at nyhedsbreve skal være en del af din markedsføring, bør du derfor ikke bare lægge en plan for content, men også for hvornår og hvor ofte du vil dele ud af dit content. Det kræver først og fremmest at du vurderer dit content ud fra emne og kategori. Prøv fx at placere det indhold, dine nyhedsbreve typisk vil indeholde i en af disse kategorier:
- Produkt: fx tøj, plejeprodukter, babyudstyr, mobiler etc.
- Oplevelser: Ferierejser, flybilletter, events, koncerter etc
- Nyheder: fra/om fx virksomheder, foreninger, idrætsklubber, partier, grupper etc.
- Uddannelse: Kurser, coaching, terapi etc.
Hvor ofte bør du sende nyhedsbreve ud?
I det følgende finder du en gennemgang af ovenstående kategorier, samt et par gode fifs til hvordan du bør planlægge din udsendelse alt efter hvilken kategori dine nyhedsbreve hører under:
1. Produkter
Har du en virksomhed, hvor hovedfokus er at sælge produkter såsom tøj, pleje, sportsudstyr, smykker, legetøj osv. kan du sagtens gå efter at udsende flere nyhedsbreve om ugen. Undlad dog at drukne dine modtagere i de samme nyheder og tilbud igen og igen.
En af fordelene ved at arbejde med denne kategori er, at du med lidt god planlægning kan udgive et unikt nyhedsbrev med 3-4 dages mellemrum. Flere webshops inden for tøj og pleje benytter sig af at de har et bredt udvalg af produkter, som de løbende kan fremhæve og køre kampagner på. Hos billigvoks.dk gør man fx det, at man udsender et nyhedsbrev ca. hver 4. dag, hvori man fremhæver et specifikt produkt eller en produktserie og sænker prisen på denne i en kort periode (fx 48 timer) eller man giver modtageren en rabatkode, som kun er gyldig på visse produkter eller i en udvalgt periode.
Dette gør webshoppen såvel som kommunikationen og interaktionen med forbrugerne levende og konstant. Der er hele tiden noget nyt at komme efter, forbrugerne er mindre tilbøjelige til at føle at de bliver spammet og kommer desuden nemmere til at foretage ”impulskøb”.
Udsendelseshyppighed: Ca. 2 om ugen
2. Oplevelser
Oplevelser sælger. Bum, færdig og sådan er det bare! Men det betyder ikke at du skal udsende nyhedsbreve om kommende events og oplevelsesmuligheder hver dag!
Forbrugerne bruger gerne lidt mere tid på at researche mulighederne for oplevelser, ligesom det også er en lidt anden beslutning at købe billetter til fx en koncert end at købe en hårspray. Undlad derfor at presse dem med daglige påmindelser om selvsamme koncert.
Ofte vil 1-2 faste nyhedsbreve om måneden, hvori du opridser kommende events, koncerter, teaterstykker, festivaler og hvad du end har på plakaten etc., være tilstrækkeligt. Derefter kan du udsende nyhedsremindere og opdateringer om enkelte events, hvis et show fx er tæt på at være udsolgt.
I forlængelse af nyhedsbrevene bør du her også benytte din virksomheds Facebook-side, som er den oplagte platform til at opbygge opmærksomhed og spille på forventningens glæde – det kan være her dine kunder går fra ”måske skulle jeg tage til den der koncert” til ”jeg er simpelthen nødt til at komme til den koncert!”
Udsendelseshyppighed: 1-2 om måneden – gerne med få ekstra nyhedsbreve i form af remindere og opdateringer.
3. Nyheder
Denne type nyhedsbreve indeholder typisk det lidt tungere stof med lange tekster og informationer, der kræver at læseren er opmærksom og sætter sig ind i stoffet.
Medmindre du er en af den type virksomheder, der producerer i læssevis af nyt stof og aktuelle nyheder, så hold dig til ca. et nyhedsbrev om måneden, hvori du opridser de vigtigste informationer og begivenheder. Der er ingen grund til at ”overinformere” dine læsere. I visse tilfælde kan det faktisk være rigeligt med et nyhedsbrev i kvartalet.
Udsendelseshyppighed: en gang i måneden til en gang i kvartalet.
4. Uddannelser og kurser
Uddannelser og kurser ses ofte som en større investering, både tidsmæssigt og økonomisk, og fordrer derfor en længere beslutningsproces for deltageren. Ofte er her tale om en lidt omvendt proces, hvor den potentielle deltager måske allerede har overvejet at melde sig til i en bestemt type kursus, gå i terapi e.l. og dit nyhedsbrev vil derfor naturligt vække læserens opmærksomhed idet det lander i modtagerens indbakke. Herefter starter research processen, hvor modtageren finder ud af om netop dit tilbud er det vedkommende søger.
Du kan med fordel udsende et månedligt nyhedsbrev med en plan over kommende kurser/uddannelser, så læseren kan forholde sig til hvordan og hvornår. Husk altid rigeligt med links, så læseren kan finde ud af mere om de enkelte kurser.
Ligesom med oplevelser kan du her udsende enkelte remindere om hold og kurser.
Udsendelseshyppighed: En gang om måneden, gerne suppleret med remindere vedr. enkelte kurser.
Ovenstående kan du som nævnt bruge som guide, når du skal planlægge dine nyhedsbreve, men husk at der selvfølgelig altid er undtagelser, hvor du må vurdere om du bør udsende ekstra nyhedsbreve eller måske springe nyhedsbrevet over.
Selvom det er vigtigt at du er til stede i dine modtageres indbakke såvel som på de sociale medier, så er det endnu vigtigere at din tilstedeværelse er berettiget. Vurdér derfor altid dit indhold inden du sender det ud. Husk at du sender nyhedsbreve ud for indholdets skyld, ikke fordi det står på din to-do-liste at du skal.
Kunne du tænke dig at få kigget dine nyhedsbreve efter i sømmene eller få lagt en plan for, hvor ofte du egentlig bør sende nyhedsbreve ud, så er du mere end velkommen til at kontakte mig på e-mail mlh@compell.dk eller ringe på tlf. 71 99 75 15.