Får dit website alle kliks, hvis det ligger som nummer 1 i Googles søgeresultater? Eller får det stadig mange kliks, hvis det kun ligger på plads 6? Mange forskellige faktorer har indflydelse på, hvordan svaret på dette spørgsmål vil lyde. Det kommer blandt andet an på situationen, det man søger efter, og fra hvilket device man tilgår internettet.
Der findes altså ikke et entydigt svar på, hvordan kliks fordeler sig på de forskellige placeringer i Googles søgeresultater. Men en undersøgelse foretaget af Johannnes Beus forsøger at belyse netop dette.
Vi er dit SEO bureau, klar til at hjælpe.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen omhandler de såkaldte ”click probabilities”, og er kun baseret på de organiske søgeresultater. Tallene i undersøgelsen er derfor ikke påvirket af annoncer fra Google AdWords eller Google Shopping.
Undersøgelsen kigger på, hvad sandsynligheden er for, at folk klikker på en bestemt placering i søgeresultaterne frem for andre, og kan derfor ikke sige noget om, hvor mange der klikker på dit website frem for andre (click through rate).
Topplaceringer får langt størstedelen af kliks
Det er ikke nogen hemmelighed, at man helst skal ligge på side 1 i Googles søgeresultater for overhovedet at blive set af de søgende, men hvor stor betydning har de andre placeringer egentlig?
Undersøgelsen viser, at 99,1% af alle organiske kliks sker på placeringerne 1-10. Den største forskel mellem sandsynligheden for kliks på de forskellige placeringer sker fra plads 1 til 2, og herefter bliver sandsynligheden for, at folk klikker på resultater, mindre og mindre.
Undersøgelsen viser også, at næsten 60% af alle organiske kliks finder sted på den første placering, mens kun en fjerdel af dette går til plads 2.
Derudover viser undersøgelsen, at desktop-brugere er mere tilbøjelige til at klikke på søgeresultatet på plads 1 end tablet- og smartphone-brugerne er.
Det er derfor en god idé at arbejde med søgemaskineoptimering for at få en god placering i Googles søgeresultater. I dette blogindlæg kan du fx læse om de 7 mest hyppige SEO-fejl, som kan have indflydelse på din placering i søgeresultaterne.